Ik heb nu een maand of 4 een bijrijdpaard voor 1x in de week, naast mijn eigen paard.
Er word voorderest niet op de merrie gereden, wel gelongeerd (vaak met passoa) en staat vaak los in de bak.
Nu het probleem;
Ze heeft veel moeite met haar evenwicht, en stuikelt dan ook vaak over haar eigen benen. In de galop is het al zo erg geweest dat we samen een koprol hebben gemaakt omdat ze struikelde over de verhoging aan de kant van de hoefslag. In draf gaat het, het beste. Stap vind ze heel moeilijk om over de galop maar niet te spreken. Ze is wel enorm soepel ze loopt vanzelf nagefelijk maar gaat wel graag wat te diep (in stap en galop) in draf is haar houding wel goed. Ze is goed te sturen, en buigt makkelijk in.
Er is rontgenlogisch niets mis met dit paard, dat is al helemaal uitgezocht.
Ik hoop dat iemand oefeningen weet waardoor ik haar goed kan rechtrichten en beter op 4 benen krijg waardoor ze een beter evenwicht krijg.
Ik doe al;
- Rechte lijnen (a-c e-b)
- Diagonaal van hand veranderen en dan goed tussen mn benen proberen te houden.
- Binnen hoefslag
- Volte's (groot - klein) vind ze heel moeilijk
- Gebroken lijnen (ze valt dan bijna om)
Ik kan natuurlijk niet alles van haar verwachten omdat ik haar zo weinig rijd, maar het zou erg goed zijn voor haar gezondheid (en de mijne) als ze wat meer evenwicht krijgt)