Probleempjes

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Suus___

Probleempjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-07 20:42

Ik heb nu een maand of 4 een bijrijdpaard voor 1x in de week, naast mijn eigen paard.
Er word voorderest niet op de merrie gereden, wel gelongeerd (vaak met passoa) en staat vaak los in de bak.

Nu het probleem;
Ze heeft veel moeite met haar evenwicht, en stuikelt dan ook vaak over haar eigen benen. In de galop is het al zo erg geweest dat we samen een koprol hebben gemaakt omdat ze struikelde over de verhoging aan de kant van de hoefslag. In draf gaat het, het beste. Stap vind ze heel moeilijk om over de galop maar niet te spreken. Ze is wel enorm soepel ze loopt vanzelf nagefelijk maar gaat wel graag wat te diep (in stap en galop) in draf is haar houding wel goed. Ze is goed te sturen, en buigt makkelijk in.
Er is rontgenlogisch niets mis met dit paard, dat is al helemaal uitgezocht.

Ik hoop dat iemand oefeningen weet waardoor ik haar goed kan rechtrichten en beter op 4 benen krijg waardoor ze een beter evenwicht krijg.
Ik doe al;
- Rechte lijnen (a-c e-b)
- Diagonaal van hand veranderen en dan goed tussen mn benen proberen te houden.
- Binnen hoefslag
- Volte's (groot - klein) vind ze heel moeilijk
- Gebroken lijnen (ze valt dan bijna om)

Ik kan natuurlijk niet alles van haar verwachten omdat ik haar zo weinig rijd, maar het zou erg goed zijn voor haar gezondheid (en de mijne) als ze wat meer evenwicht krijgt)

midgie

Re: Probleempjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-07 22:17

Je hebt een pb!

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-07 22:22

Uit jouw verhaal haal ik dat je paard te veel op de voorhand loopt. Probeer dus om de achterhand te activeren. Dat kun je onder andere bereiken door veel overgangen en schijnovergangen te rijden. Probeer haar daarbij van voor wel los te laten, anders gaat ze alleen maar hangen en daardoor nog meer op de voorhand lopen.

Zulke paarden hebben er tijdens een buitenrit meestal minder last van omdat ze wat meer bezig zijn met de omgeving en wat actiever gaan lopen. Tijdens buitenritten kun je ook je paard makkelijker rechtrichten omdat er minder bochten zijn.

Succes!!

_marlies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-07 11:34

veel drafbalkjes lopen! je kunt er zo een stuk of 10 achterelkaar leggen waar je je paard overheen moet laten lopen. eventueel kun je ze ook 10cm van de grond af plaatsen zodat het paard de benen iets hoger moet optillen. hierdoor verbeterd de coördinatie en het evenwicht van het paard. het paard moet dan op zijn eigen benen lopen.
Als er verder niks medisch aan de hand is met het paard (wat je in eerste instantie wel zou denken) kan het paard misschien ook wat lui zijn en daardom moet je het wat actiever maken door veel overgangen te rijden zoals "bromfiets" al zei.
succes ermee!

Snowy2004

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-07 12:36

Waar zijn de foto's van gemaakt, van haar benen of van haar rug of nek?
Evenwicht komt vaak uit de oren of vanuit de aanhechting van het hoord op de hals.
Kijk daar eens naar.

Nuvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-07 13:47

het lig vaak ook aan scheve nekwevels omdat ze dan door heel het lichaam scheef gaan lopen groetjes

Suus___

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-07 20:57

@midgie; Bedankt voor je pb, misschien heb ik er wel wat aan dat moet ik even overleggen.
@bromfiets; Bedankt, overgangen doe ik idd al veel en activeer haar achterhand ook met mn been als ik voel dat ze verslapt. Ik ga liever niet met haar naar buiten, de eigenaar vind dat niet veilig genoeg omdat ze flink angstig is buiten.
@_marlies_; Lui is ze zeker, en die drafbalkjes zijn idd een goed idee stom dat ik daar niet eerder aan heb gedacht! Ik kan me idd voorstellen dat jullie denken dat het medisch is vandaar dat ik het erbij heb geschreven.
@Snowy2004; Ze is volledig op de foto gegaan, alles is nagekeken.
@nuvel; Daar dacht ik ook aan, maar dat is het geval dus niet:)