te snel

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

sandra1986

te snel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-07 16:32

ben sinds kort na 4 weken weer in de bak aan het trainen. even zonder instructeur.(financieele reden)
maar aangezien ze zo hard wil steeds is het vrij moeilijk haar licht te rijden. met lichte teugeldruk dus.
ik moet haar om de zoveel passen terugnemen.
dit gaat nu redelijk op zit maar ook daar ramt ze doorheen ( zeuren en toch steeds weer harder)
we rijden nu veel overgangen maar daar word ze eigenlijk heel heet van.
in de volte gaat eht goed maar als ik van hand verander of figuren wil rijden knijpt ze hem er tussen uit.
ik kna haar goed op tempo houden maar dan moet ik veel inhouden en hier wil eigenlijk vanaf. want ik kan niet goed been geven zo.
in de stap draaft ze steeds aan, als ik haar dan inhoud word ze boos (waar ik niet op reageer)
dit heeft ze overigens altijd al gehad. en gaat met ups en downs.
vandaag aangezet gelongeerd dan is ze wel vrij rustig.
ter verduidelijking ze doet het bij anderen ook.
dus niet alleen bij mij. al ligt het wel aan mij, daarnivan maar het is niet zo dat ik gespannen ben ofzo vertrouw haar optimaal dus...
het lijkt dat ze het moelijk vind om langzaam te lopen. of niet leuk...

iemand bruikbare tips voor mij?

Alicia2u

Re: te snel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-07 16:44

Waarschijnlijk span je onbewust toch iets aan. Als het paard wel gewoon aandacht voor jouw blijft houden en het geen angstreactie is, dan moet je het probleem toch vaak bij jezelf zoeken.
Als je paard sneller gaat, probeer jij gelijk weer terug te rijden. Ga voor jezelf eens na of je daarbij je knieën, schouders, nek, hand of billen aanspand. Dit zijn allemaal gespannen hulpen die onbewust 'voorwaarts' aan je paard doorgeven.
Ontspan al je spieren, doe je beugels uit, draai wat met je armen en schouders en zie of er echt niets aangespannen is. Dit kun je voor de veiligheid beter aan de longeerlijn doen.
Het kan natuurlijk dat je gewoon een voorwaarts paard hebt, maar zelfs een voorwaarts paard moet kunnen wachten op jouw hulpen.

sandra1986

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-07 16:48

dat is wel een heel goede.
dat ga ik morgen gelijk proberen. wil ook zo snel mogelijk zitles.
(me vriend zit even tussen twee banen in dus dat moet even wachten)
zonder zadel deed ze het minder. (het zadel is net terug van de zadelmaker nagekeken enal. daarvoor deed ze het ook al.) ga morgen eens op me gespannenheid letten Lachen

Flippertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-07 19:45

Ik dacht eigenlijk meteen aan het zadel, maar dat is dus pas nagekeken..
Zit je wel echt goed rechtop? Probeer iets langzamer te gaan lichtrijden dan je paard loopt, ik heb ooit een paard gereden die hetzelfde gedrag vertoonde als jouw paardje, en die reageerde hier heel goed op. Succes!

Flaaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-07 19:52

Begin bij jezelf, je moet zelf ontspannen, blijven ademen, véél uitademen. Niet blijven trekken, als je paard ook maar iets terug gaat gwn rustig terugnemen. Ook even nagaan of het geen vluchtgedrag is, of ze ergens slechte ervaringen mee heeft, veel succes !

N_ina

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-07 10:51

Je moet proberen je paard voor te zijn, dus als je denk dat hij harder wil gaan al een keertje een beetje terug nemen en dan weer ontspannen. Wat iemand voor mij ook al zei; langzamer gaan rijden dan je paard.

sandra1986

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-07 12:45

langzamer rijden klinkt heel goed...
daar had ik nog noit van gehoord!
vluchtgedrag lijkt me niet, aangezien ik haar al bijna 3 jhaar heb en het schommelt een beetje.kan vandaag niet rijden maar ga morgen het een en ander proberen.

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-07 15:20

Je zou haar ook juist voorwaarts kunnen gaan rijden....

Ik weet het, het klinkt nogal vreemd en er zijn al vaker mensen over gevallen dat het onzin is een voorwaarts paard voorwaarts te rijden, maar geloof me, in veel gevallen werkt het perfect.
Een paard wat altijd terug gereden word, zal altijd proberen toch weer voorwaarts te komen. Een paard wat voorwaarts weg gereden word, eventueel boven het tempo dat ze zelf wil (en dat kan best heel hard gaan) leert dat ze voorwaarts mag lopen, en zal op een gegeven moment ook terug komen.

Dus rij haar maar voorwaarts. Dan elke keer aan het eind van de lange zijde vang je haar op, zover als ze zich op laat vangen. en dan weer rustig wegrijden. Zo komt je paard ook nog mooi op zijn achterhand!! Bijkomstigheid daar weer van, is dat ze minder rennerig worden!
Langzaam aan kan je minder weg rijden, en leert het paard weer wachten op je hulpen. Want nu bepaald zij wanneer ze weg mag, en jij wanneer ze terug moet komen. En dat moet je zien te doorbreken.

Voor zijn kan ook goed werken, maar de meesten zijn vaak te laat waardoor de methode niet meer werkt.

In elk geval succes!!

sandra1986

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-07 15:42

dat gaat wel gevaarlijk word want dan knallen we mega hard en zo schuin dat ik naast de bak zweef:p door de bak. ik gga morgen eers eens helemaal te ontspannen met ontspanningsoefeningen die ik ken.

liekatchu

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-07 12:59

idd langzamer lichtrijden dan je paard. is een hele goede oplossing.
heb ook een paard gereden die niets anders wou dan hard en tegen de teugel in aan het vechten was. toen ben ik eigenlijk tegen zijn tempo in gaan lichtrijden (langzamer dan dat het paard loopt) raakt het paard een beetje uit balans zeg maar waardoor hij niet meer zo hard kan. bij dat paard was dat dé oplossing. natuurlijk niet na één keer. is wel een questie van training maar het lukte wel.