paard loopt te graag naar achteren

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Kapi_Dust

paard loopt te graag naar achteren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-07 16:01

Hoi,

Zodra mijn paard stil moet staan (bij halthouden) of moet wijken en geen zin heeft, gaat hij achteruit lopen.

Hoe kan ik dat het beste tegengaan?

Groetjes
Mirjam

PrimaDonna_

Re: paard loopt te graag naar achteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-07 16:03

Wat je zou kunnen proberen is iets meer mee te gaan met je handen zodat de spanning op zijn mond wat minder word.

Succes !

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-07 16:25

Mijn paard deed/doet dat ook wel eens, zeker toen ik ben gaan oefenen dat hij tijdens het halthouden ook nageeflijk moest blijven.
Ik mag juist zeker niet de druk op de mond verminderen van mijn instructeur want dit is een beloning. Ik moet blijven zitten met benen aangesloten en de aanleuning bewaren. En zo gewoon volhouden. Komt hij omhoog dan mag hij bijgetikt met de zweep verder geef ik geen hulp behalve stemhulp (bij mij: staan! Dat kent hij vanuit het poetsen). Zodra hij stilstaat krijgt hij een kriebel op zijn nek en rijden we voorwaarts weg. Hij heeft de eerste keer drie rondjes achterwaarts door de bak gedaan maar weet nu dat achteruit kruipen geen zin heeft.
Als hij het in oefeningen doet is het bijna altijd een teken dat het nog te moeilijk is en dan rij ik gewoon voorwaarts.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-07 17:32

Die van mij wil ook wel eens in haar achteruit, ik haal haar dan uit balans en geef been , dan stapt ze weer naar voren, haal dan wel de druk weg zodra ze naar voren gaat,

1natascha

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-07 17:38

Als tie in zn achteruit gaat terwijl jij dit niet wilt zet m dan expres nog veel meer achteruit net zo lang tot dr genoeg van heeft, gok dat ze er dan snel genoeg van krijgt

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-07 17:46

1natascha schreef:
Als tie in zn achteruit gaat terwijl jij dit niet wilt zet m dan expres nog veel meer achteruit net zo lang tot dr genoeg van heeft, gok dat ze er dan snel genoeg van krijgt

Die van mij vond dat dan weer prachtig Haha!

1natascha

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-07 18:09

haha ok dat kan ook, (das dan minder) maar het zou kunnen werken

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-07 18:12

Daarom Haha! Er zijn meer wegen die naar Rome leiden Haha!

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-07 19:12

Jaaah Haha! dit probleem ken ik
achteruit problemen zijn heel makkelijk, in 1 woord:
voorwaarts rijden!!!
in een heleboel worden:
eerst moet je pony vooruit willen, goed voor het been zijn enz.
alleen maar vooruit willen. (maar dat wisten jullie natuurlijk allang al, dus zal ik naar het interessante gedeelte gaan)
Als je paard voorwaarts is, ga je verzamelen. Grof gezegd: alle stukjes paard bij elkaar sprokkelen, de achterhand van stal halen enz. Als de achterhand dan goed aan het werk is, en je hebt er van voren druk op staan, zonder dat het tempo verminderd, dan pas mag je eigenlijk gaan halthouden.
Ok dan sta je dus stil. Niet trekken aan de teugels, gewoon netjes rechtop zitten, en echt, echt alleen licht contact met de mond (niet de teugels los gooien, want dan ben je je paard weer kwijt en kun je weer van voor af aan beginnen)
Dan zou het goed moeten zijn.
Helpt dit niet, dan zou ik er een instructeur bij halen, en gaan kijken of je paard niet gewoon kliert.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-07 07:49

Miss_Mustang schreef:
. Als de achterhand dan goed aan het werk is, en je hebt er van voren druk op staan.

Helpt dit niet, dan zou ik er een instructeur bij halen, en gaan kijken of je paard niet gewoon kliert.

Je bedoelt druk op de voorkant met rijden ?? of druk op de voorkant om halt te houden??
Een bit is toch geen rem??
En geloof ook niet dat een paard zomaar kliert!!

N_ina

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-07 10:46

Bij mij op de manege was een paard en die ging steeds achteruit lopen met opstappen. Steeds al hij achteruit liep als ze op wouden stappen lieten ze hem een stuk achterwaards gaan, na een tijdje vond hij er niks meer aan en kon de gene die er op zat er opstappen.

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-07 16:03

midgie, met druk op de voorkant bedoel ik: het paard opsluiten tussen je handen en je benen, verzamelen dus. En daarbij zet je ietsje druk op de teugels. (niet gaan hangen ofzo, maar gewoon een ietsje meer als slechts los contact)

N_ina: Dat vind ik nogal een paardenmiddel hoor....

marieke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-07 09:10

Als een paard achteruit loopt met opstappen zet je dat paard gewoon met zijn goddelijke kont in de hoek...valt er weinig meer achteruit telopen denk.

Als je paard graag achteruit loopt tijdens het rijden kan je proberen om die achteruit lopen tocht testuren,,,dus je paard loopt achteruit en jij probeert je paard toch om tedraaien, of naar links telayen lopen of naar rechts..al is het in zijn achteruit.
Op het moment dat je paard dus gaat luisteren naar d ehulp die jij geeft kan je hem daarna weer proberen naar voren terijden..dus dan je handen een beetje naar voren en goed naar voren drijven...en als hij dat doet draaf je aan en ga je even later weer de oefening doen die je wilde doen.
Dit kan best een tijd duren hoor voordat het goed gaat maar neem de tijd... het komt echt goed.

Kapi_Dust

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-07 09:14

Ik heb een aantal van de tips geprobeert.
Achteruit blijven laten lopen is geinig, we kunnen nu al voltes enzo achteruit lopen (ben bijna een b-proef in zijn achteruit, alleen in draf en galop gaat nog niet:))

Wat ik wel gemerkt heb, is wanneer hij achteruit begint te gaan en ik gooit mijn teugels iets naar voren, dan stopt hij meteen.
(en zie je meteen een hoofd omdraaien, zo van en nu?)

Glamourvw

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-07 10:56

Bij mijn paard gebeurt dit ook vaak, en gewoon inderdaad omdat ze het te moeilijk vindt en ze eronderuit probeert te komen. De mijne gaat ook soms een hele bakronde achteruitstappen, en soms komt ze omhoog.......... ik heb dit probleem nu ook besproken met mijn instructrice en die zegt het volgende :
als ze dat doet zet je je hand (van de kant waar ze het lost op is) achter je been. dan willen ze echt wel naar voren........ ik moet zeggen dat het helpt......

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-07 11:17

Ik denk dat hij het vooruit gewoon even niet meer snapt op de een of andere manier is er iets gebeurd waardoor hij liever in zijn achteruit gaat.
Zou het toch eens proberen om hem uit balans te zetten elke keer als hij in zijn achteruit gaat en dan vreselijk belonen als hij alleen maar aan het vooruit denkt, niet ongeduldig worden als hij in zijn achteruit gaat en zeker niet straffen.
Hopen dat hij ooit nog in zijn vooruit gaat, anders word het wedstrijden rijden in zijn achteruit, weer eens wat anders Knipoog

Snowy2004

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-07 12:12

Iets meer de teugel laten vieren, of zet hem met zijn kont in een hoek van de bak, dat als hij naar achteren loopt de bakrand voelt.
Wacht met opstappen en als hij helemaal stil heeft gestaan en je zit erop, geef hem (voor een poosje) een snoepje, dan vind hij het leuk om stil te blijven staan. Daarna kan je de snoepjes weer afbouwen.
Succes!!

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-07 14:52

Vind het echt zonde dat ik hier zo vaak zie staan: achteruit laten blijven lopen, of : met de kont in de hoek.
Als je paard achteruit loopt, dan doe je zelf iets fout. Namelijk: je verzamelt je paard niet. Verzamel je je paard wel dan is de OORZAAK van het probleem zo verholpen, en het probleem dus ook. Tenzij je je paard al hebt aangeleerd dat achteruitlopen een prima manier is om onder het werk vandaan te komen. En de bovenstaandde manieren vertellen dus precies hoe dat moet... zonde...

Glamourvw

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-07 15:09

die van mij doet het om eronderuit te komen. Als ik haar laat lopen dan gaat ze omhoog, dus dat is geen optie. Als ze achteruit gaat lopen zet ik dus mijn hand achter mijn rechterbeen en dan gaat ze naarvoren. Ik moet wel, anders staan we rechtovereind...........

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-07 19:58

Miss_Mustang schreef:
Vind het echt zonde dat ik hier zo vaak zie staan: achteruit laten blijven lopen, of : met de kont in de hoek.
Als je paard achteruit loopt, dan doe je zelf iets fout. Namelijk: je verzamelt je paard niet. Verzamel je je paard wel dan is de OORZAAK van het probleem zo verholpen, en het probleem dus ook. Tenzij je je paard al hebt aangeleerd dat achteruitlopen een prima manier is om onder het werk vandaan te komen. En de bovenstaandde manieren vertellen dus precies hoe dat moet... zonde...

Vertel maar wat verzameling ermee te maken heeft Haha!
En ook wat je dan doet met jonge paarden die nog niet de kracht hebben om te verzamelen Haha!

Het zouden mijn oplossingen ook niet zijn, maar er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden. Ik laat een paard dat wegklettert ook niet nog extra galopperen maar toch zijn er mensen die daar resultaten mee boeken.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-07 20:01

ejpook schreef:
Ik heb een aantal van de tips geprobeert.
Achteruit blijven laten lopen is geinig, we kunnen nu al voltes enzo achteruit lopen (ben bijna een b-proef in zijn achteruit, alleen in draf en galop gaat nog niet:))

Wat ik wel gemerkt heb, is wanneer hij achteruit begint te gaan en ik gooit mijn teugels iets naar voren, dan stopt hij meteen.
(en zie je meteen een hoofd omdraaien, zo van en nu?)

Mijn advies is juist NIET het contact te verbreken. Hij moet leren stil te blijven staan terwijl jij contact houdt. Nee, vinden ze niet leuk, helemaal niet als je ook nog eist dat ze rond moeten blijven staan, maar ik zou eerder met teugelcontact je paard opdrijven naar draf en opnieuw proberen halt te houden dan het contact verbreken want dan geef je je paard dus gewoon zijn zin en beloon je het slechte gedrag.

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-07 16:47

Urielle schreef:
Miss_Mustang schreef:

Vertel maar wat verzameling ermee te maken heeft Haha!
En ook wat je dan doet met jonge paarden die nog niet de kracht hebben om te verzamelen Haha!

Het zouden mijn oplossingen ook niet zijn, maar er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden. Ik laat een paard dat wegklettert ook niet nog extra galopperen maar toch zijn er mensen die daar resultaten mee boeken.

Nou... *verteld* Als je paard verzamelt is, zal het niet zomaar alle kanten oplopen, want je hebt het paard opgesloten tussen de teugels en je benen.
En wat betreft die jonge paarden, lekker kracht en conditie mee trainen. (Wat je kunt doen als je een braaf jong paard hebt, is voor de kar zetten. Rustig aan doen natuurlijk, maar dit is een goede training, ze worden er sterker van, maar je hebt niet de belasting die je bij het rijden hebt.) Ondertussen probeer je niet te veel aan het achterwaarts probleem te besteden, en ga je gewoon lekker voorwaarts rijden.

Níet betweterig bedoeld... Ik probeer alleen maar te helpen... Lachen

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-07 19:20

Verzameld is imo dat het paard zich gaat dragen in het achterbeen, ik denk dat jij een andere definitie hebt?
Wat jij beschrijft is imo aan de hulpen staan, en het achteruit kruipen is dan het zich willen onttrekken aan de hulpen.
Klopt het dat we het over verschillende dingen hebben of heb ik je bericht verkeerd geïnterpreteerd (niet aanvallend bedoeld maar nieuwsgierig)?

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-07 14:02

Urielle: hihi volgens mij gaat het inderdaad ergenst mis in de communicatie. Verzamellen is dat het paard zichzelf gaat dragen, dat de achterhand eronder komt. Maar op die manier sluit je het paard ook op. En als je dat goed doet gaat je paard niet zomaar achterwaarts.