Meer 'dragen' in draf

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Chupa

Meer 'dragen' in draf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-07 13:08

Om te beginnen is het paard in kwestie een springpaard,
waar ik momenteel (bijna) alleen maar dressuurmatig mee rijd,
aangezien dit in mijn ogen de belangrijkste basis voor het springen is.
Nou wil ik absoluut niet zeggen dat springpaarden geen dressuur
kunnen, maar met sommige exemplaren ben je misschien toch een
klein beetje in je nadeel.

Nu begin ik de dressuur zelfs leuk te vinden, net als mijn paard, en
het gaat allemaal heel goed. Van zichzelf loopt ze sowieso al heel
gedragen, halsje er op, achterhand er onder en lekker actief beenwerk.
Toch mis ik nog iets draagkracht in de draf, met name in het voorbeen.
Sprong in de galop is er wel, het is echt puur de draf. De achterbenen
komen er prima onder, maar ik wil toch iets meer dat 'dressuurbeeld', als
jullie snappen wat ik bedoel Knipoog

Hebben jullie hier misschien tips voor?

Judje

Re: Meer 'dragen' in draf

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-07 13:39

Erg veel schijnovergangen, echte overgangen rijden, ook veel schakelen in de gangen verder.
Probeer ook veel te schakelen en (schijn)overgangen te maken terwijl je je paard links of rechts gebogen hebt, want dan zijn ze verplicht dit vanuit de achterhand te doen.
Daarnaast is het natuurlijk belangrijk dat je paard altijd goed 'aan' de hulpen staat en dat je dus bij elke hulp meteen een reactie krijgt. Wanneeer dit zo is zal het door veel samen te trainen na verloop van tijd beter worden.

Chupa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-07 13:40

Dat laatste is prima voor elkaar, ze staat superscherp aan de hulpen Ja
Bedankt!

_marlies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-07 11:47

bedenk wel dat het ene paard een betere draf heeft dan het andere! bij springpaarden is de galop vaak erg goed dus dan is het logisch dat het daar met meer sprong en knieactie loopt dan in de draf! maar als je het gevoel hebt dat er in de draf meer uit te halen is probeer dan oefeningen als verzamelen; vang hem voor op en rijd dan met je been de achterhand eronder. doe dit kleine stukjes en laat het paard dan vervolgens uitstrekken door je handen te ontspannen en het achterbeen nog meer te activeren op deze manier wordt de achterhand er nog meer onder geplaats en zal de draf er spectaculairder uitzien. DIngen als een schouderbinnenwaarts zijn ook goed om het paard de achterhand er nóg meer onder te laten krijgen zorg dan dat je niet te veel met de teugels doet maar het paard echt alleen met je been opzij laat gaan. Verder verbeterd de draf doordat het paard de rug op de goede manier gebruikt, laat het paard dus eerst wat dieper lopen en rijd dan wat overgangen als je merkt dat het paard de rug los laat kun je het langzaam wat meer gaan oprichten zorg ervoor dat het de rug goed blijft gebruiken, merk je dat het paard de rug weer gaat wegdrukken begin dan weer overnieuw! succes ermee!