Problemen met zit in galop!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Felisie

Problemen met zit in galop!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-07 19:50

Hallo,

Ik heb nogal problemen met mijn zit in de galop. Als ik galoppeer heb ik wel netjes mijn schouders naar achteren en hakken omlaag, maar ik heb veel problemen met het blijven zitten. Ik probeer mijn paard altijd terug te houden als ie te hard gaat, maar dan blijf ik meteen niet goed zitten. Als ik wel goed meega enz. dan gaan hij harder en houd ik hem weer terug en daar begint het probleem weer.
Het gaat dus opzich wel, maar dan galoppeer ik weer te hard.

Heeft er iemand tips zodat ik beter kan blijven zitten in de galop?

dizziness

Re: Problemen met zit in galop!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-07 09:29

Als je je bovenbenen aansluit geef je je paard een hulp om zijn tempo terug te nemen. Hierdoor zit je ook gelijk wat steviger Ja

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-07 09:32

Kleine stukjes galopperen. Op het moment dat je voelt dat je niet goed meer zit terug nemen naar draf en weer aanspringen als je goed zit. Als je dit een tijd volhoudt zal je zien dat je steeds langer goed blijft zitten. Ik heb hetzelfde probleem gehad en dit was voor mij een hele goede oplossing.

_marlies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-07 11:50

Probeer ook niet te gespannen netjes te blijven zitten. Ga ontspannen zitten, laat je schouders lekker afhangen, armen ontspannen houden en je kont in het zadel drukken, ga net als in draf mee in de beweging door je bekken te kantelen. Probeer het paard dan op je zit terug te laten komen en niet te veel aan de teugels te zitten. Door ontspannen en zwaarder te gaan zitten wordt dan het probleem waarschijnlijk vanzelf opgelost!

Snowy2004

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-07 12:30

Ga er niet te veel op letten, dan span je alleen maar.
Galopeer en sluit dan je ogen, wordt 1 met de beweging.
Probeer ook je benen zo lang mogelijk te houden.
Bij mij heeft dit heel erg goed geholpen.
Succes.

Nieszje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-07 14:38

Probeer heel goed de beweging van je paard te voelen en probeer daarin mee te gaan. Je kont inderdaad in het zadel drukken. Als hij te hard gaat, probeer hem dan terug te nemen met je zit en ga daarbij niet te gespannen of extreem naar voren zitten. Diep gaan zitten. Maar vooral ontspannen

Felisie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-07 17:08

Bedankt Ja
Maar.. als ik nou mijn kont heel erg in het zadel druk gaat hij vanzelf weer harder, dus dat word flink oefenen Knipoog

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-07 17:11

Probeer, als je galoppeerd, jezelf voor te stellen dat je een bal in je buik hebt die achterover rondjes draaid!
Bij iedereen met een beetje voorstellings vermogen, werkt dit heel goed!

liekatchu

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-07 12:43

mijn paard galoppeerd ook niet echt bepaald lekker en is het ook wel lastig om af en toe in het zadel te blijven zitten.
ik heb geoefend aan de longe met een voltigesingel en een dekje. zo hoef ik zelf niet op het tempo van mijn paard te letten en kan ik me alleen maar concentreren op mijn zit. dat werkte bij mij heel erg goed moet ik zeggen.
ik had de voltigesingel niet meer nodig en kon zonder handen netjes blijven zitten in galop.
merk nu ook dat dit ook weer een positieve uitwerking heeft tijdens het normale rijden met zadel.
misschien kun je dit een keer proberen? kan zijn dat het misschien voor jouw ook wel helpt.

valentino78

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-07 00:01

ik denk vooral veel oefenen en geduld hebben,komt vast wel goed.

Nuvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-07 08:23

mee eens Knipoog

toppiejoppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-07 08:59

Ik kon ook nooit goed blijven zitten in galop en zwabberte alle kanten op in het zadel.

Ik heb nu een zadel met een diepe zit en het gaat stukken beter. Veel meer grip en daardoor ben ik wat zekerder geworden. Gevolg, een ontspannen zit waardoor ik super relaxed ( beetje overdreven) in het zadel zit tijdens galop en nagenoeg geen problemen meer heb.

succes.

Felisie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-07 16:02

Allemaal heel erg bedankt Haha!
Ik zal er hard aan gaan werken Knipoog