Puberend paard: hoe lol laten hebben in het werk ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Nado

Puberend paard: hoe lol laten hebben in het werk ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-07 10:16

Mijn paard heeft een behoorlijk verleden van angst en wantrouwen in mensen, hij is op zijn zachtst gezegd niet netjes behandeld geweest, zowel in de omgang als in het werk. Nu, na 3 jaar bij mij, is de angst, stress en onzekerheid er bijna uit. Begint meneer te puberen Scheve mond

Werken is iets dat hij heeft aangeleerd met angst en nooit iets wat hij uit zichzelf gekozen heeft. Nu hij zich zo goed voelt (op zich natuurlijk best een overwinning en kroon op mijn harde werken met hem) heeft hij besloten dat hij dus ook niet hoeft te werken als hij daar geen zin in heeft. Dit uit zich in allerlei dingen die je bij een puberend paard zou kunnen verwachten: enorm steegs zijn, in plaats van concentreren met longeren de eerste 10 minuten bezig zijn met 'kan ik echt niet hieruit springen' en andere dingen om er onderuit te komen. Met rijden is het moeilijk contact te krijgen, buiten gooit hij zijn kop omhoog en ontwijkt mijn hand en is hij met de hele omgeving bezig behalve met mij, in de bak is hij niet meer vooruit te branden. Om dan vervolgens in de wei een lekker sprintje te trekken. Alleen in de omgang is hij super. Nu de rest dus nog.

Met zijn gezondheid en zadel ed is er trouwens niets mis, ook krijg ik les. Graag krijg ik tips over hoe ik een paard dat werk altijd als straf heeft gezien, vanaf het begin van zadelmak maken, nu kan overtuigen dat werken wel leuk is ? Ook praktische tips voor steegsheid bijvoorbeeld en ander pubergedrag zijn welkom. Wel rekening houdend met dat 1 keer een verkeerde aanpak een terugkeer van angst kan betekenen, iets wat ik natuurlijk wil voorkomen. Dwingen kan altijd, zo heeft hij geleerd, maar ik wil graag dat het vanuit hem zelf gaat komen, dat hij zelf wil werken.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Re: Puberend paard: hoe lol laten hebben in het werk ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-07 14:44

oeiii, klinkt lastig, maar ik ken het wel een beetJ Knipoog
Heb je al geprobeerd om zn aandacht te trekken door iets totaal nieuws te doen?? of gewoon continu overgangen, de meest krankzinnige figuren enz. maar hiet te korte bochtjes, want dan zakt het tempo al snel in.....
Offem, zet eens een ''eng'' voorwerp in de bak, en ga lekker rijden, en als je paard al wat verder is, een schrik- en obstakeltraining.. hihi als je dan laat merken dat je er bent, nou dan heb je de aandacht wel Tong uitsteken

maar vertel anders eens wat je allemaal doet met rijden?
hij kan zich ook gewoon vervelen...

Wannabe2003

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-07 16:19

Ik zou hem overduidelijk belonen als hij juist iets goeds doet en zeker niet teveel straffen, niet belonen moet alleen al een straf genoeg zijn. Verder op het goede moment stoppen met rijden, bijvoorbeeld als je de ontspanning hebt bereikt niet nog langer doorgaan, maar hem belonen voor zijn ontspanning en weer lekker op stal zetten. Zodat hij weet, als ik braaf ben mag ik stoppen en als ik niet braaf ben niet. Je hoeft niet altijd perse een uur ofzo te rijden. Ook veel afwisseling in het werk, zodat hij niet de tijd krijgt om na te denken wat hij nu weer eens kan uitvreten.
Het is best moeilijk, heb zelf een jong paard dat ook in de pubertijd zit. Ik weet niet of jou instructrice ook jonge paarden heeft gereden, anders heeft die vast zat tips. Ik laat mijn instructrice af en toe eens op m'n paard rijden als ik het zelf ook niet meer weet, omdat zij al zoveel jonge paarden in heeft gereden. Dan krijgt zij haar weer fijn en legt ze mij uit wat ik precies moet doen.
Succes en ik volg het even, want wellicht zitten er voor mij ook nog handige tips tussen.

_marlies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-07 11:38

veel afwisselen in het werk. Dus niet elke dag dressuur doen maar ook af en toe een bosrit, longeren en springen of balkjes draven. Elke dag wat anders dus, zo blijft het leuk voor je paard!
Verder flink aanpakken als hij geen zin heeft anders wordt hij veel te verwent en krijgt hij steeds vaker zogenaamt geen zin, jij bent de baas het paard niet!!! en daarnaast als hij het wel goed doet natuurlijk flink belonen.

Snowy2004

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-07 12:33

Wat ik met de mijne heb gedaan is:
Losgelaten in de bak en gewoon door de bak gaan lopen of zitten.
Er komt een moment dat hij nieuwsgierig wordt en naar je toe komt.
Beloon hem dan en ga dan weer lopen, vaak gaan ze achter je aan lopen.
Na een poosje kan je een beetje met hem gaan rennen en spelen.
Zo zien ze een andere manier van omgang van jou en hij "moet niets".
Probeer het eens.
Je kan me altijd een berichtje sturen.
Ik heb met dezelfde situatie gezeten als jij en dat is niet leuk.
Succes!

piposansjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-07 15:05

Mijn paard zit nu sinds kort ook in deze periode. Hij heeft ook weer streken. Hoofd in de lucht steken en rennen maar.... verder gewoon niet opletten en zo. Ik wissel heel veel af met oefeningen met dressuur zodat hij wel op moet letten. Verder ga ik ook 1 x per week buitenrijden en probeer ook 1 x in de week te longeren. Binnenkort wil ik ook gaan beginnen met hem springen te leren. Eerst balkjes draven en wat cavaletti aan de longe en daarna er zelf op. En zo dan langzaam opbouwen.

Nado

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-07 15:28

Qua afwisseling denk ik dat ik best veel doe: fietsen, wandelen, dubbellongeren, los longeren met pessoa, grondwerk, meer buiten rijden dan in de bak, in de bak kort en interessant dressuurwerk. Obstakeltraining doe ik veel, als hij iets engs vindt (heel vaak) dan gaan we daar altijd op af.

Jojet, ik beloon idd goed gedrag en negeer ongewenst gedrag. Echt corrigeren kan ook niet, dan schiet hij terug naar zijn verleden en wordt hij gevaarlijk angstig. Ik doe ook eigenlijk wat jij allemaal zegt, wel goed om bevestiging te krijgen Knipoog Mijn instructrice heeft veel ervaring, zelf heb ik ook op stallen gewerkt en jonge paarden getraind, dus ik heb ook wel wat ervaring om uit te putten. Mijn eigen paard heb ik van totaal onhandelbaar van angst naar een rijpaardniveau gebracht, dus het is niet alleen maar slecht met ons. Alleen soms raakt zelfs mijn vrijwel oneindige geduld op en wordt ik een beetje moedeloos, vandaar dit topic.

Snowy, op zich een mooi verhaal, maar in de omgang heb ik dus vrijwel geen problemen meer met hem.

piposansjo, hmm, springen heb ik wel met hem geprobeerd, iig vrijspringen, maar hij vindt dat als vijfganger heel heel lastig om zichzelf over de hindernis (20 cm) te krijgen. Dat kop in de lucht steken en rennen, hoe negeer je dat dan ? Ik vind dat buiten toch vrij gevaarlijk moet ik zeggen.

Nienke_Sunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-07 17:35

heel veel overgangen rijden . mijn pony heeft precies hetzelfde wil ook nooit overgangen maken wordt altijd langzaam en gaat gooien met zen hoofd. Misschien is het togh 1X het proberen waard met een zweepje meestal als ze weten dat je er 1 hebt dan is het meestal al voor een groot deel opgelost!

piposansjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-07 23:28

Dat hoofd in de lucht steken doet hij alleen maar als we dressuur aan het rijden zijn. Met buitenrijden laat ik hem lekker met een los teugeltje in zijn eigen gewenste houding lopen. Ik vraag dan ook helemaal niets van hem behalve de overgangen dan natuurlijk. Hij is buiten echt superbraaf.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-07 07:27

Ik denk dat het niet met puberen te maken heeft , denk niet dat een paard zo in elkaar zit, je zegt buiten doet hij wel ontspannen rijden ,
Word er in de bak niet te veel van hem verwacht??
waardoor hij wat stres krijgt en dus zijn koppe7ie in de lucht gaat steken
Je kan helemaal terug naar de basis gaan en los/grondwerk doen. zou hem niet aan de pessoa zetten, dat kan voor een paard met een trauma te veel zijn.
Gewoon geduld bewaren en uitzoeken waarom hij iets doet , want een paard kan zelf niet verzinnen om vandaag maar eens t egaan klieren.
Sucses.

Nado

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-07 08:52

Midgie, eigenlijk is hij in de bak veel meer ontspannen dan buiten. (Op dit moment dan, voorheen ging buitenrijden ook prima zonder spanning en steegsheid) Zijn ook minder prikkels. Ik grondwerk hem idd veel op dit moment, pessoa doe ik alleen als hij niet gespannen is die dag.
Maar op dit moment gaat het al een stuk beter in het werk aan de hand, en zodra dat op een echt goed niveau zit weer, dan stap ik er weer op. Want ik ben het met je eens, zonder basis heeft de rest ook geen zin Knipoog

Keukenkast

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-07 10:38

Heb je les? Wat zegt je instructrice dan wat je kunt doen?
Zij heeft kijk op de situatie en kent jou en je paard?

missnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-07 19:18

Puberen?? Het is geen mens, maar een paard.

Nado

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-07 20:19

En bedankt voor je inspiratieloze en vooral loze toevoeging aan het topic, missnina.

Elzepelze, ik heb idd les en ben met mijn instructrice hiermee bezig. Ik was gewoon benieuwd naar de ervaringen van anderen met dit probleem.

LindaJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-07 20:30

Ik heb een paard (ook nog vrij jong, zes jaar nu) die over het algemeen heel vrolijk en werklustig is, maar soms heeft zij ook wel eens een slechte dag. Als ik er dan toch op zit omdat ik wèl even aan het werk wil met haar, dan moet ik goed oppassen dat ik niet mee ga in haar negatieve ik-heb-geen-zin bui. Als ik dan juist heel positief ben, en haar heel uitbundig beloon met stem zodra ze wat goeds doet (elk klein dingetje), dan gaat ze het vanzelf ook weer leuk vinden. Dan zit ik echt hardop op héél enthousiaste toon te vertellen hoe braaf en goed ze wel niet is en dat ik dat wat ze daar net deed nou precies bedoelde enz enz. Nou beinvloeden wij elkaars stemming best erg, dus bij haar werkt zo'n stembeloning heel goed, ik weet niet of dat met jouw paard ook zo is.

Iemand schreef eerder dat je als beloning ook eraf kan gaan en 'm op stal zetten. Daar is ook nog een tussenweg: eraf gaan, rondje met 'm lopen, en dan weer erop en nog even werken. Dat is ook een heel duidelijke en grote beloning.

Ik zou in ieder geval vooral zoeken naar dé manier waarop jouw paard zich beloond voelt, daar worden ze enthousiast van.