Bij jong paard niet weten hoe het wordt

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Diane_

Bij jong paard niet weten hoe het wordt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-07 22:17

Hoi allemaal!

Ik heb een vraagje, misschien is de titel een beetje vaag, sorry daarvoor. Knipoog Ik weet trouwens ook niet of deze topic wel helemaal goed staat en ook niet of de vraag al heel vaak gesteld is.. Dromen Maargoed;
Ik ben van plan om een jongere pony te gaan kopen, een Haflinger zeer waarschijnlijk. Maar nu vroeg ik me af, je kan bij zo'n jonge pony niet goed zien hoe ze later met rijden worden. Bijna alle jonge pony's/paarden zijn lekker speels. Dus stel dat je een pony koopt en hem zelf beleerd, maar het een pony is die totaal niet bij je past? Bijvoorbeeld een snelle pony terwijl je zelf van rustig houd of andersom.
Of komt dit nauwelijks voor doordat jij en je pony naar elkaar toe groeien/vormen? Ik ben namelijk een beetje bang dat ik een pony krijg die liever stil staat met rijden terwijl ik juist van meer voorwaartsere pony's houd. (Hoewel ik van makke pony's ook genoeg voordelen kan verzinnen). Of is die 'angst' onterecht? Knipoog

Heeft iemand ervaring hiermee, of gaat het eigenlijk altijd goed? Ben benieuwd naar jullie reacties. Lachen

Michelle_88

Re: Bij jong paard niet weten hoe het wordt

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-07 07:50

Is het je bedoeling om een pony te kopen die je zelf nog kan beleren? dan kun je beter een pony eerst op proef nemen, je geeft aan dat je een voorwaartse pony wilt, en in die proeftijd kun je een beetje nagaan of het een leergierige pony is, deze zullen ohz ook werklust vertonen. Als je toch erg twijfelt zou je beter voor een 3 of 4 jarige al beleerde pony kiezen, zodat je zeker weet dat hij ohz bij je past.

Diane_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-07 09:08

Ja, dat is inderdaad mijn bedoeling. Het lijkt me ontzettend leuk om een pony zelf alles te leren, en d'r helemaal naar mijn hand te zetten.
Dat is wel een goede tip ja, ik heb nu een 2,5 jarige Haflinger op het oog en zal even vragen hoe haar karakter is (qua leergierigheid dus, verder is het een lieve pony, dat weet ik wel) en op ik haar op proef mag.. Lachen

_marlies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-07 11:56

vaak merk je in de omgang al wat voor karkater de pony heeft, is het een brutale of juist er braaf en aanhankelijk!? Schrikt de pony snel? zulk soort dingen merk je snel genoeg!! OF de pony later voorwaarts is of niet dat ligt voor een groot gedeelte helemaal aan jou! Door consequent te zijn, te belonen en te straffen op het juiste moment zorg je dat het paard naar jou luistert, door het goed te laten luisteren naar je been (veel overgangen maken bijvoorbeeld) en door veel af te wisselen in je werk zorg je dat het paard het leuk blijft vinden en scherp blijft aan de hulpen.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-07 12:23

Voorwaarts of niet, dat doet de ruiter!

Up_to_Date

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-07 12:27

Misschien kun je ook een beetje naar de bloedlijnen kijken?
Soms kunnen die ook nog wel het een en ander vertellen..

Snowy2004

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-07 12:28

Ik denk ook wel dat je met je pony meegroeit.
Je leert alles samen.
Succes!

Diane_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-07 12:30

Ja, dat is waar. Lachen Maar sommige pony's lopen liever dan andere. Maar door afwisseling zou ik natuurlijk ook al veel kunnen bereiken ja..
Dank jullie!

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-07 12:31

Urielle schreef:

Idd..
Als ruiter zijnde moet je inspelen op de tekortkomingen van je paard.
Als je paard traag is en niet voorwaarts wil, zal jij als ruiter em moeten leren dat voorwaarts vereist is..
Als een paard te voorwaarts is, zal jij als ruiter em moeten leren in een langzamer tempo te lopen als dat hij wilt (zonder daarbij weer je been af te steken.., want daarmee creëer je weer vluchtgedrag voor je been!!)

Weet waaraan je begint zonder em te verpesten... (niet dat je dat bewust doet, maar kan ook onbewust zijn..)
Een paard beleren is meer dan alleen leren om met iemand op zijn rug te lopen..!!

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-07 12:33

Urielle schreef:

Een goede ruiter wel ja!
Maar het ligt ook voor een gedeelte aan het paard.
Sommige zijn nu eenmaal een stuk looplustiger dan andere.
En sommige vinden alles best en sjokken op hun gemakje rond, deze zijn moeilijk vlug te krijgen, dat lukt de gemiddelde ruiter niet.

Roxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-07 12:39

Mies_Apollo schreef:
Is het je bedoeling om een pony te kopen die je zelf nog kan beleren? dan kun je beter een pony eerst op proef nemen, je geeft aan dat je een voorwaartse pony wilt, en in die proeftijd kun je een beetje nagaan of het een leergierige pony is, deze zullen ohz ook werklust vertonen.

Kan me niet voorstellen dat iemand je ooit op die manier een onbeleerde pony verkoopt! Het risico is voor de verkoper levensgroot aanwezig dat de pony niet op de juiste manier beleerd wordt en misschien zelfs wel volledig verpest wordt en vervolgens wordt de pony teruggebracht. (niet dat ik ze dat TS een pony zou verpesten, maar meer in zijn algemeenheid). "Sorry, hij bevalt toch niet zo".

Verder ga ik met de rest mee: voorwaarts of niet doet de ruiter zelf.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-07 13:08

asjemenou schreef:
Urielle schreef:

Een goede ruiter wel ja!
Maar het ligt ook voor een gedeelte aan het paard.
Sommige zijn nu eenmaal een stuk looplustiger dan andere.
En sommige vinden alles best en sjokken op hun gemakje rond, deze zijn moeilijk vlug te krijgen, dat lukt de gemiddelde ruiter niet.

Nou, zo geweldig hoef je niet te rijden om je paard aan het been te zetten hoor. Laten we niet overdrijven.
En een slechte ruiter hoort niet op een pony die nog niet zadelmak is Knipoog

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-07 13:23

nee idd.
Maar ik krijg trage paarden paarden toch echt niet vlug.
Wel wat vlugger, en aan het been zijn ze ook wel, maar echt vlug krijg ik ze nooit. (misschien dat ik de lat ook wel wat hoger leg dan de meeste voordat ik tevreden ben)
Niet dat ik nou een geweldige ruiter ben...

Ook met een trage bereik je het Z, en dan zijn ze dus echt wel redelijk aan het been, maar vlug?? Nee, dat lukt me niet.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-07 13:29

Vlug in het achterbeen (in de zin van electrisch) enigszins met schijnovergangen maar dat is een deel talent.
Maar Ts heeft het over een pony die stil blijft staan, dat is gewoon consequent rijden, dat kan iedere pino die er moeite voor doet om correct te rijden wel.

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-07 13:31

Urielle schreef:
Vlug in het achterbeen (in de zin van electrisch) enigszins met schijnovergangen maar dat is een deel talent.
Maar Ts heeft het over een pony die stil blijft staan, dat is gewoon consequent rijden, dat kan iedere pino die er moeite voor doet om correct te rijden wel.

O, sorry, daar heb ik dan overheen gelezen Bloos

Michelle_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-07 07:43

Roxx schreef:
Mies_Apollo schreef:
Is het je bedoeling om een pony te kopen die je zelf nog kan beleren? dan kun je beter een pony eerst op proef nemen, je geeft aan dat je een voorwaartse pony wilt, en in die proeftijd kun je een beetje nagaan of het een leergierige pony is, deze zullen ohz ook werklust vertonen.

Kan me niet voorstellen dat iemand je ooit op die manier een onbeleerde pony verkoopt! Het risico is voor de verkoper levensgroot aanwezig dat de pony niet op de juiste manier beleerd wordt en misschien zelfs wel volledig verpest wordt en vervolgens wordt de pony teruggebracht. (niet dat ik ze dat TS een pony zou verpesten, maar meer in zijn algemeenheid). "Sorry, hij bevalt toch niet zo".

Verder ga ik met de rest mee: voorwaarts of niet doet de ruiter zelf.

Ik bedoelde niet dat de pony in de proeftijd beleerd moet worden, je kan ook aan andere dingen merken of de pony leergierig is, bijvoorbeeld door wat vd of hoe hij is met buiten wandelen, voetjes geven etc.
Er is altijd voor de verkoper een risico met proeftijd, maar dat is een andere discussie

Roxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-07 09:28

Okay, dan had ik je even verkeerd begrepen! Bloos

Tmara

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-07 17:24

ik zelf train al een paar jaar jonge paarden. Vaak krijg/heb ik niet de tijd het paar d goed te leren kennen voor we echt beginnen. vorig jaar heb ik voor 't eerst die kans gekregen: een 3 jarige hengst, Odin. Ik heb á 3 maanden grondwerk met hem gedaan, dubbel longe, pessoa. Toen zijn we begonnen met rijden. En hij is precies zo geworden onder het zadel zoals ik van hem verwacht had.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-07 17:30

Urielle schreef:

Jep..
Al ken ik er wel wat die van nature wat luier zijn of van nature wat sneller!
Over het algemeen heb ik altijd goed voorwaardse paarden, (ben der ook heel conseqent in)
Maar heb er 1 gereden die was altijd wat aan de lauwe kant.
Terwijl mijn eigen knollie verre van lauw is Haha!

EDIT, laat maar heb verder gelezen Clown

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-07 17:34

ik heb een jaarling gekocht hem zelf ogevoed enz nu rijd ik al een jaar met hem(is ondertuse 4) en het is een heerlijk beest we passen echt bij elkaar.anders kan je hem altijd nog verkopen en iets anders kopen