losrijden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

doerakje

losrijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-07 17:09

hallo,

omdat mijn paard het nog erg moeilijk vind om aan de teugel te lopen ben ik erg aan het zoeken naar een fijne manier om haar los te rijden, we rijden met los rijden veel gebroken lijnen om haar hals en lichaam lekker te buigen maar nu ben ik eigenlijk op zoek naar nog meer manieren om haar los te rijden zodat ze wanneer we echt met werken beginnen haar hals en lichaam los wil en kan laten.

mijn vraag is dus , hoe rijden jullie je paarden los, en heb je nog een tip voor mij?
ik probeer haar wel altijd haar hals te laten strekken met los rijden en stelling naar links en dan weer naar rechts maar hierdoor merk ik dus dat ze nog erg vast zit.

previr

Re: losrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-07 17:11

begin altijd lekker te stappen, teugels beetje lang laten, halsstrekken voltes, buiging links en recht, dit doe ik ook nog in draf en dan pak ik haar op en begin verder te rijden

doerakje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-07 17:14

dit is voor haar nog niet voldoende om los te kunnen laten.. soms laat ze pas na een uur los!

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-07 17:16

Ik vrees dat je toch eerst je paard nagevelijk zal moeten kunnen rijden om ze echt los te maken in hun lijf. Een paard dat met z'n hoofd naar de sterren kijkt, heeft nooit een goed gebruik van de rug. Goed les nemen van iemand die jou op de juiste manier kan uitleggen hoe je dat allemaal voor elkaar krijgt. Er zijn geen trucjes voor en via bokt is het al helemaal onmogelijk, omdat je de ruiter met paard samen moet zien om het probleem op te lossen.

doerakje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-07 17:22

ik heb een super instructrice, het gaat mij er alleen om dat ik wil weten hoe mensen hun paarden los rijden om te kijken of ik misschien wat van hun kan leren. bovendien kijkt ze niet naar de sterren maar is dat laatste stukje nog erg moeilijk voor haar, wanneer ik haar dus wat losser in haar lijf heb gereden is het voor haar fijner en zal ze sneller naar beneden komen en nageven.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-07 20:02

Ik stap eerst aan een lang teugeltje (wel over de rug) gewoon wat rondjes, daarna voltes halve baan, achtjes, slangenvoltes met veel bogen etc. Dan draaf ik aan, nog steeds in een lange lage lijn en doe ik hetzelfde. Dan pak ik hem iets op, teugels op maat maar wel de lage lijn, en ga ik tempowisselingen en overgangen rijden, gecombineerd nog steeds met buigingswerk. Afhankelijk hoe fel hij is werk ik evt. ook los in galop. Zodra hij fijn los is in de lage lijn richt ik hem pas op en begin ik aan de moeilijkere onderdelen en leerpunten voor ons. Daarna laat ik hem weer in het halsstrekken uitgalopperen en/of draven.

osiris

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-07 20:32

Zorg eerst dat je het in je training voor elkaar hebt en bespreek dan met je instructrice hoe je dit met losrijden oplost.

Rowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-07 13:02

Ik rij meestal voorwaarts neerwaarts met veel stelling en buiging ook doe ik heel veel zijgangen (Volte openen en sluiten, zigzag, schouderbinnenwaarts, travers, wendingen om de voor en achterhand) Die van mij worden er lekker soepel van.

Rens_ke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-07 14:38

Lekker versnellingen rijden.. middenstap, langzame stap, stelling en buiging vragen, gebroken lijnen, slangenvoltes, van de hoefslag af stelling en buiging vragen, veel van hand veranderen..

Naamloos1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-07 16:21

Oefen met iemand van wie je les hebt, ik doe altijd veel verschillende figuren rijden is draf en stap, succes! Haha!

yolande

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-07 22:03

Meestal stap ik lang los met een lange teugel en neus over de grond.

Rijd voltes, 8ten en slangevoltes met steeds meer bogen. Daarna doe ik het zelfde in draf (neus dus over de grond).

Dan ga ik rustig de teugels opnemen. Herhaal wat en rijd overgangen en tempowisselingen. Verklein en vergroot wat voltes. Doe wat galopwerk pak hier en daar wat zijgangen. Tussendoor laat ik het paard wat wisselen in hoofdhouding. Soms wat hoger en soms wat lager ingesteld. Stukje halstrekken tussendoor enzovoort. En krijg zo een heerlijk los paard!

piposansjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-07 15:08

Stappen met losse teugel, dan iets oppakken. Voorwaarts -neerwaarts instellen en veel overgangen, zijgangen, voltes, gebroken lijnen en stelling naar binnen/buiten. Zo werkt het bij mij het beste.