de dochter van een kennis van me heeft een haflinger van 6 welke ze weg wil doen,of ik ga hem voorlopig rijden,ze heeft er geen tijd meer voor.
ik heb hem nu 1x gereden en zal even uitleggen hoe de situatie is:
ze rijdt hem misschien 1x in de week,een buitenrit van 1 of twee uur,langs de weg,dus recht toe recht aan hobbelen,gymnastiseren is er dus absoluut niet bij,en conditie heeft het paardje ook niet.
ze is hem ook absoluut niet de baas dus tijdens het rijden neemt hij ook een loopje met haar.
toen ik hem die ene keer reed was hij super braaf,heb toen zowel buiten als in een kleine bak gereden,in de bak gaat hij zo'n beetje als een plank de bochten door en struikeld over zijn eigen benen.het beest is echt ontzettend stijf.
verder is hij ook erg ongevoelig in zijn mond geworden,ik weet niet of dit altijd zo geweest is (al voordat dit meisje hem had) of dat dit later pas is gekomen door waarschijnlijk haar toedoen.(te hard aan de teugels trekken etc).
vervolgens is ze hem op advies van de ruitersportzaak met een hackamore gaan rijden (het werd te gevaarlijk om langs de weg te rijden met bit,want hij reageerde er niet op
) en hoe het nu verder gaat weet ik niet.ze wil hem wegdoen of door mij laten rijden omdat ze er geen tijd meer voor heft vanwege school.
de bedoeling is dus eigenlijk dat ik hem opnieuw aan ga rijden,beginnen met grondwerk,longeren,gymnastiseren,conditie opbouwen en dan dus opnieuw de hulpen op de juiste manier weer aan gaan leren.
ik weet niet in hoeverre zijn reaktie op de bitloze optoming nog in orde is,maar ik zou hem toch graag weer aan een bit laten wennen,hoe kan ik dit het best aanpakken?net als bij een jong paard?
ik wil uiteraard beginnen om hem te leren te reageren op mijn zit en been en eventueel stemhulpen,en de teugelhulpen dus echt minimaal te gaan houden.
is dit de juiste aanpak?