HELP!! Galopcrisis

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ladygiroc

HELP!! Galopcrisis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-07 15:33

hoi hoi,

Na een maand is mijn e pony eindelijk een beetje recht aan het worden.
De stap en draf zit er inmiddels goed genoeg in om aan de galop te gaan werken maar dan begint de ellende.

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen

Paard springt onder het zadel altijd verkeerd aan (aan de longe springt ze goed)
--Ik geef de juiste hulpen
als ze dan eenmaal in de goede galop zit wordt het nog erger
zo wisselt constant van galop als ik een recht stuk rijdt. Als ik haar met haar hoofdje naar binnen vraagt wisselt ze ook. Moet ik ze dan maar in contrastelling houden en als ze rustiger gallopeerd rechtrichten??

Wat moet ik dus doen dat ze niet wisselt? Ze wisselt dus als ze in de goede galop zit, of ze gaat overkruisd lopen..

Wie o Wie heeft de oplossing????????

Lien2

Re: HELP!! Galopcrisis

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-07 15:53

Waarschijnlijk vind je pony het moeilijk om het buitenachterbeen onder te brengen. Ook kan dit te maken hebben met balans. Ik weet niet hoe oud je pony is, maar dit zie je vaak bij jonge paarden. Belangerijk is ook dat je zelf goed recht en in balans boven je pony zit. Als je zelf onrustig zit wordt het nog moeilijker voor je pony om goed te blijven galopperen. Ik wil je adviseren om samen met je instructie te werken aan de galop. Het is namelijk wat lastig om zo vanaf papier aanwijzingen te geven. Succes!

Ladygiroc

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-07 15:57

Mijn pony is 10 en heeft M gelopen. Is geen jong-igheid meer haha. Heb zelf ook M gereden dus het rechtzitten met de hulpen ed. heb ik ook goed onder de knie.

Met lessen doet ze het minder omdat de bak bij mijn instructriese zwaarder is.. Ook zo vreemd

Ladygiroc

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-07 13:45

Verder niemand met goede oplossingen? Lijkt me dat er wel meerdere last van (gahad) hebben

pepelien

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-07 07:02

Hoi,

Als je paard in galop zit is het rijden van vierkante voltes een goede oefening, geen binnenstelling vragen maar alleen zorgen dat je de schouder er recht voor houd. (worden ze rechter en fijner van)
Maar als je paard continu verkeert aanspringt is hij waarschijnlijk toch nog niet recht genoeg in de draf!

Mijn paard springt nl. ook continu aan in de verkeerde galop!
En als hij dan eenmaal in de goede galop zit gaat het ook niet even makkelijk.

Ik ben er achter gekomen dat dat alles te maken heeft met rechtrichten, en hem goed van de binnenhand af hebben, hij moet dus goed in de aanleuning blijven als ik mijn binnenhand naar voren steek. Niet naar binnen vallen en ook niet over de buitenschouder wegvallen, goed begrenzen aan de buitenkant.

de oefeningen die ik hiervoor doe zijn:
- in draf goed de hoeken van de bak inrijden
- vierkante voltes rijden eerst in draf maar ook juist in galop (worden ze echt rechter en fijner van)
- slangevoltes in draf en dan iedere keer goed recht oversteken (dus met echt rechte lijnen)
- van hand veranderen, zorgen dat je de schouder er goed recht voor zet en wegrijden ( als hij nl. niet scherp/ aktief genoeg is vanuit het achterbeen wordt hij ook niet recht)

Ik hoop dat je er wat aan hebt!

duodenum

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-07 10:46

pepelien schreef:
Hoi,

Als je paard in galop zit is het rijden van vierkante voltes een goede oefening, geen binnenstelling vragen maar alleen zorgen dat je de schouder er recht voor houd. (worden ze rechter en fijner van)
Maar als je paard continu verkeert aanspringt is hij waarschijnlijk toch nog niet recht genoeg in de draf!

Mijn paard springt nl. ook continu aan in de verkeerde galop!
En als hij dan eenmaal in de goede galop zit gaat het ook niet even makkelijk.

Ik ben er achter gekomen dat dat alles te maken heeft met rechtrichten, en hem goed van de binnenhand af hebben, hij moet dus goed in de aanleuning blijven als ik mijn binnenhand naar voren steek. Niet naar binnen vallen en ook niet over de buitenschouder wegvallen, goed begrenzen aan de buitenkant.

de oefeningen die ik hiervoor doe zijn:
- in draf goed de hoeken van de bak inrijden
- vierkante voltes rijden eerst in draf maar ook juist in galop (worden ze echt rechter en fijner van)
- slangevoltes in draf en dan iedere keer goed recht oversteken (dus met echt rechte lijnen)
- van hand veranderen, zorgen dat je de schouder er goed recht voor zet en wegrijden ( als hij nl. niet scherp/ aktief genoeg is vanuit het achterbeen wordt hij ook niet recht)

Ik hoop dat je er wat aan hebt!

aanvulling op dit lijstje:

- met je binnenbeen de buik naar buitendrukken (dus sb. rijden)

Ladygiroc

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-07 17:12

ze is recht in de draf. Als ze echt nog scheef zijn dan springen ze ook verkeerd aan de longe aan lijkt me. In Draf loopt ze super.

Maar moet ik ze dan maar in contrastelling houden totdat ze goed en rustig gallopeerd? Als ik op de rechte zijde haar hoofd recht voor me wil hebben spring ze over.

pepelien

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-07 20:46

Met dat overspringen in galop heb ik ook geen ervaring mee.

Wat die contrastelling betreft; als je merkt dat hij over de buitenschouder wegvalt zou ik inderdaad die contrastelling doen met ook die vierkante voltes. Zodra je de hoek door ben wel het paard recht naar voren zonder contrastelling en in de hoek weer even contrastelling enz..(ik weet zeker dat je dan verbetering merkt)

Als hij niet over de buitenschouder wegvalt, kan ik je geen tips geven dan weet ik het nl. ook niet!

Ladygiroc

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-07 11:59

ik moet zeggen dat het vandaag wel weer ff goed ging. Haha!
gelijk goed aangesprongen en die stelling naar binnen komt wel. Het ging er mij om dat ze iedere keer verkeerd aanspringt of over(kruisd) springt.

Mano88

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-07 13:33

ik denk dat je het beste op de volte kunt aangalloperen, dan heb je al de juiste stelling naar binnen namelijk. (en als ze het aan de longe ook kan, is dit misschien het makkelijkste voor haar) verder moet je zelf goed naar achteren zitten.

Op de rechte stukken heeft ze moeite, dus rij bijvoorbeeld eerst 1 volte in galop, ga wat anders doen, en doe daarna nog eens zo'n volte in galop. gaat dit na verloop van tijd goed, dan rij je de volte niet tot x maar iets over x, en zo kun je uiteindelijk de volte uitbreiden naar de hele bak...

Ladygiroc

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-07 13:35

het aangalloperen op de volte doe ik al..altijd al gedaan als ik er zo over nadenk (bij jonge of ver-reden paarden dan he)