stuurprobleem

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

unicorn_kiss

stuurprobleem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-07 11:30

Hoi,

ik rijd nu zo'n jaartje op hetzelfde paard en ik heb dan ook al vanaf het begin een stuurprobleem met haar. Als ik soms een richting wil uitgaan, dan wordt zij koppig en neemt ze juist de tegenovergestelde richting. Zelfs voltes in een piste verlopen (vooral in galop) soms erg moeilijk. Het heeft vooral te maken met haar karakter en het feit dat ze een harde mond heeft. Ik ben op zoek gegaan met mijn instructrice naar de juiste oplossing, maar we hebben zowat alles geprobeerd. Ik gebruik de juiste zit-en beenhulpen, maar het wil echt niet baten. Ik leg duidelijk mijn been aan en open mijn teugel, maar toch slaagt ze erin om uit te breken. Gaan hangen aan mijn teugels doe ik niet, want ik heb het idee dat dat het alleen maar erger maakt. Ik rijd haar met een pessoa-bitje, in de piste op het tweede gaatje, buiten op het derde. Af en toe rijd ik met trens, maar mijn instructrice is ervan overtuigd dat ze vroeger met pelham of pessoa is gereden. Ik vraag me af of sporen een oplossing kunnen zijn, maar durf het niet meteen uit te proberen. Ik ben ten einde raad. Zondag doen we een wedstrijd (oefencross) en meestal zijn we foutloos, maar doodgewoon te traag omdat ze steeds de verkeerde kant uitloopt (vooral als ze een open veld ziet). Het gaat trouwens om het paard in mijn profiel.
Graag hoor ik jullie mening en tips

groetjes

Anoniem

Re: stuurprobleem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-07 11:53

Beschrijf eens welke hulpen jij geeft, waar het precies misgaat (en wat doet ze dan precies?) en wat jouw reactie daarop is? En hoe het paard daar op reageert?
Ook graag of het op beide handen gebeurt.

unicorn_kiss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-07 12:02

Als ik een bepaalde richting wil uitgaan, leg ik mijn buitenbeen een klein stukje achter de singel en oefen ik een hoge druk uit. Ik open mijn binnenteugel een beetje om de richting aan te geven. Ik heb al opgemerkt dat op de rechterhand het minste reageert.
Hoe zij reageert op mijn hulpen: Ze voelt de druk van mijn been, dus haar lichaam wordt wel degelijk rond. Op mijn teugelhulp reageert ze (soms) helemaal niet, waardoor ze heel plots haar hoofd omslaat en ze dus ook mijn beenhulp vervolgens totaal negeert. Ze breekt dus volledig uit.
Daarop probeer ik haar weer om te keren en exact dezelde volte te maken. Soms duurt het echt heel lang voor ze deftig afwendt. Helaas gaat het zo al een jaartje, dus ik heb niet het gevoel dat het erop verbetert..

Tempus_Fugit

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-07 12:30

Hmm dit heeft mijn paard ook gehad een (korte) periode, naar mijn idee was dit zeker uitproberen.
Van m'n instructrice moest ik wanneer ik dus naar rechts willen en paard naar links, ik stil gaan staan en dan weer verder rijden en zeker niet z'n zin geven en die andere richting op laten lopen.
Maarjah dat is veel makkelijker gezegt dan gedaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-07 12:40

Frannie, begrijp ik het goed als ik denk dat jouw paard zich over de buitenschouder om laat vallen naar buiten?
Ik mis in je beschrijving wat jouw buitenteugel doet om die schouder te begrenzen, alsmede wat jouw binnenbeen doet om het paard rond te maken in de juiste richting.
Wat gebeurt er als je heel stoïcijns de goede kant op blijft sturen, ook als dat betekent dat je paard stil komt te staan voor de bakrand? Domweg de goede kant op druk blijven geven, en als het paard er dan alsnog voor kiest om de goede kant op te gaan, direct de druk eraf?

previr

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-07 18:37

tandarts laten kijken, zeker even doen, kennis van me had ook een paard die ongeveer zo deed . we hadden eerst ook echt t idee dat ie gewoon koppig was. en toen was de veearts er een keer en had ie t erover dus veearts evengekeken hmmz, slecht gebitje, en toen heeft ie een goede tandarts laten komen.
probleem loste zich langzaam aan op
succes

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-07 18:40

ik denk dat een andere instructrice wellicht de oplossing is........

begrenzen is het probleem

previr

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-07 18:49

ja maar in eigenlijk moet t paard gewoon de kant uit draaien wat jij wil, of het netjes is das ten 2e, maar wil t niet das wat anders

Damber

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-07 18:52

Kijk met je lichaam mee naar de kant die je op wil..

unicorn_kiss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-07 17:41

Naar de tandarts gaan we zeker gaan! Daar had ik *schaam* zelfs nog niet aan gedacht. Alle andere tips die heb ik -geloof me- zeker al uitgevoerd. Ze laat zich niet omvallen naar buiten tijdens de volte; integendeel: het lijkt perfect te gaan tot op een bepaalt punt waar ze zich gewoon plotsling omdraait en wegrent. Rond loopt ze zeker; ze kan namelijk prima voltes maken, belave dan de keren dat ze onder me vandaan schiet. Haar plotseling laten stilstaan als ze de verkeerde kant wil uitgaan, is echt onmogelijk. Ze schiet gewoon weg en stilstaan weigert ze te doen. Ik heb een prima instructrice, dus daar ligt het niet aan. De punten die jullie tot nu toe (behalve de tanden) hebben besproken, hebben wijzelf ook meermaals overlopen. Dus daar ligt het zeker niet aan.

Ik heb vergeten melden dat het probleem zich enkel voordoet op een bepaalde plaats in de piste (nl dat ze telkens naar de uitgang rent) en op grote weiden