constant tempo

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Spaqunel

constant tempo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-07 07:14

Hallo,

Ik was gstrn met mijn pony aan het rijden en ze was verschrikkelijk ambetant, ik kreeg er maar geen constant tempo in. Ofwel slenterde ze ofwel ging ze te snel. Als ze slenterde en ik gaf benen ging ze 4 passen voorruit en dan viel ze weer stil, ook met de zweep kreeg ik dezelfde reactie. Normaal heeft ze dit nooit en loopt ze heel constant behalve dus gisteren Haha! Ze was ook heel onrustig met haar hoofd, maar dat was wel al beel beter tegen het einde, maar niet zoals ik het wil hebben, normaal heb ik een mooie aanleuning (zeker tegen het einde), maar die was gisteren dus ook ver te zoeken...
iemand ideeën hoe ik dit gedrag in het vervolg het beste aanpak?

Wild_Cowgirl

Re: constant tempo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-07 08:36

Als je zegt dat ze het normaal niet heeft, dan is het niet heel erg als ze het heel af en toe eens doet. Misschien had ze gewoon eventjes niet haaar buitje, dat kan altijd gebeuren! Maar wat je ook kunt proberen is op de momenten dat ze te langzaam gaat, haar even wat voorwaarts rijden (draf verrruimen, galop verruimen) en op de momenten dat ze drukker wordt dingen doen waar ze haar hoofd bij moet houden (verzamelde stap/draf/galop). Dressuuroefeningentjes misschien ook even doen? Gewoon haar aandacht weer op jou laten vestigen! Veel succes

maximee

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-07 20:23

Het kan aan het weer liggen of dat ze idd niet een goede dag heeft, probeer veel overgangen te rijden en goed actief te maken op je been!

Spaqunel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-07 07:03

ik was dus zo snugger om veel cirkels en voltes te rijden Lachen
overgangen zijn idd wss wel beter want dan moet ze wel luisteren naar mijn been
thanx!

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-07 08:49

Je had ook kunnen bedenken dat je paardje zich misschien niet helemaal fit voelde gisteren,
Zeker als ze altijd wel braaf loopt voor je.
Een paard is geen ding, maar heeft ook gevoel, misschien ,moest ze hengstig worden en heeft pijn in haar buik, hebben wij mensen soms ook last van toch??

Mijn merrie is ook altijd slomer als ze henstig moet worden, dan ga ik alleen wat stappen en laat haar in haar waarde.

Spaqunel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-07 10:53

nee hoor, dat had ik wel gezien
het zal wss wel haar dag niet geweest zijn, maar mss was ze mij ook gewoon aan het testen en daarmee eerder mijn vraag want stel dat ze straks terug doet (heb gstnr niet gereden), hoe kan ik dan best reageren Lachen
ze heeft wel een karakter dus ze durft al eens te zien wat mag en niet mag en ze durft al eens uit te proberen dus ik vond het een beetje lastig te oordelen of ze echt haar dag niet had of gewoon aan het uitproberen was en in geval van het tweede ben ik liever voorbereid Lachen

Hanmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-07 09:05

Misschien had ze inderdaad haar dag niet... Als het een merrie is (en dat lijkt zo in je startpost) dan kan het zijn dat ze hengstig is... Of dat er even iets niet lekker zat; een klein vouwtje in het shabrak of wat dan ook. Ik zou me pas 'zorgen' gaan maken als ze het lang volhoudt Clown

Spaqunel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-07 10:12

ja idd, ik heb ondertussen weer een paar keer gereden en ze deed 'normaal'
constant tempo, mooie aanleuning dus het zal haar dag niet geweest zijn en geen nieuwe testfase Lachen
merci!