zit vast met paard, weet niet hoe verder

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

tamorka

zit vast met paard, weet niet hoe verder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-07 16:12

Ik ben begonnen met een 7 jarige merrie. Jaren niets mee gedaan als verpieteren op stal en soms in de wei. Is wel als 3 jarige zadelmak gemaakt om naar de keuring te gaan voor opname stamboek. Net geen ster geworden.

Ik behandel het paard nu als een 3 jarige onbenul die nog niets weet.
Feiten:
- ik moet haar altijd borstelen op stal. Er is geen poetsplaats. Kan haar dus niet fatsoenlijk vast binden.
- paard heeft op de grond geen respect. Dendert de stal uit met kans dat ze zich stoot. > wordt bang om zich te stoten > nog lomper. Ik probeer haar te leren om RUSTIG de stal uit te lopen, zonder dat ze over mij heen gaat. Het verbetert al.
- Komt in je leefruimte, heeft daar geen respect voor. Loopt altijd voor je uit, ook al ruk je tig keer aan het halster, dat maakt maar even indruk.
En als ze wil lopen, loopt ze gewoon aan.
- toen ze 6 weken oud was, stierf haar moeder aan een koliek. Is door eigenaars verder opgevoed. Opgefokt aan huis, is wel een ponietje bij gezet voor gezelschap. Is naar andere paarden overigens sociaal, maar mag bij andere paarden niet op de wei. Ligt niet aan de paarden maar aan de eigenaars.

Ik ben begonnen met poetsen en longeren. Dat poetsen ziet ze wel zitten, aan haar gekke bekken te zien. Longeren ook wel. Dat doe ik met 2 lijnen en ze geeft overigens keurig na op de buitenste longeerlijn. Ik hoef absoluut geen kracht te gebruiken, de lijnen hangen doorgaans ontspannen erbij. Behalve als ze even wegtrekt natuurlijk. DAt gebeurt een enkele keer.

Vorige week voor het eerst het zadel erop gelegd, wederom met 2 lijnen gelongeerd. Eerst met 1 lijn, ze was ietwat vluchterig. Toen 2 lijnen er aan gehangen. Ze gaf keurig na maar accepteerde de buitenste lijn niet meer achter de broek. Ze bokte en sloeg er naar. TOch voorwaarts gedreven en na een tijdje ging het weer.

Ik heb een beugel op z'n laagst gehangen en heb mijn voet erin gezet om er aan te hangen. MAar dat accepteerde ze niet! Ze beet naar achteren (weer eens wat anders dan wegrennen en bokken) en liep weg. Vervolgens ben ik er zo aan gaan hangen. Ze bleef nog steeds happen maar ik weerde lomp af met mijn elleboog. (werkt beter dan met hand). Ze liep aan en ik heb al hangend met haar meegelopen.

Gisteren er voor het eerst op gezeten. Het happende gedrag is achterwege gebleven, heb gewoon kunnen hangen, geen punt, dus gisteren voor het eerst erop, en dan wel aan de longeerlijn. Cap op, bodyprotector aan (word ook een dagje ouder...). Zat er rustig op. MAar ze blijft wel plakken aan mijn been. De longeur hield haar echter voorwaarts met de longeerzweep. Toen ging ze op den duur wel reageren op mijn benen. WE zijn niet te lang bezig geweest. Genoeg is genoeg.

Vandaag voor de 2e keer erop gegaan. Maar nu, ik kon slaan met het zweepje, prikken met mijn sporen, ze verzette geen stap. Na verloop begon ze zelfs te bokken en aanstalten te maken om te steigeren.

Ik zonder zadel eens proberen. Bij het opstappen (m.b.v. stoeltje) blijft ze keurig staan. MAar ook toen niet willen lopen. Weer dezelfde manier van verzet.

Dit is helemaal nieuw voor mij. Moet ik nu doorpakken, is het verzet, heeft zij gewonnen, heeft ze een goede reden>? Ik weet het niet.

Ik heb altijd paarden gehad die wilden reageren op mijn benen. Heb er aardig wat zadelmak gemaakt en ingereden. Mijn eigen merries hoefde ik bij wijze van maar naar te wijzen en ze vlogen (daar moest ik weer mee om leren gaan) en mijn ruin was lui van aard maar die kon ik voorwaarts maken. MAar dit heb ik nog nooit meegemaakt.

Judje

Re: zit vast met paard, weet niet hoe verder

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 16:40

Hmm, uit je verhaal begrijp ik dat je paardje 4 jaar niks heeft gedaan, dat is toch een lange tijd.
Misschien weet ze niet meer wat het been betekend? Ookal ging het de eerste keer goed, de tweede keer kan ze het zijn vergeten. Dat je al met sporen rijdt op dit paard en met zweep lijkt me dan ook - als ik eerlijk mag zijn - oneerlijk tegenover het paard. Dat ze begon te bokken en de neiging had om te steigeren vind ik dan ook niet zo heel erg raar, ze weet waarschijnlijk niet wat ze met al die pijnprikkels aan moet en vind dat ze het niet heeft verdiend en dat is waarschijnlijk terecht.
Het is belangrijk dat ze wel de stemhulpen goed kent en dat je die kan gebruiken als je er op zit, zodat je eerst alles op stem kan doen en dan rustig ombouwen naar been- en zithulpen. Dus je begint met licht been en veel stem en de stem kan steeds iets later als ze goed reageert. Lukt het niet? Niet meteen boos worden, maar weer even terug naar de basis die zij wel begreep: de stemhulpen.
Het beste kan je onder goede begeleiding (goede instructeur/trice) gaan oefenen en niet teveel willen.

Het komt misschien erg hard over voor je, maar dit is niet bedoeld om je onderuit te halen, maar misschien moet je toch maar even gaan lessen om het goed samen op te kunnen lossen.
Ik wens je heel veel succes en rijplezier!

tamorka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-07 17:31

Ik denk niet dat ze het vergeten is. Gisteren bijvoorbeeld kwam ze feilloos terug uit de draf, en ook van stap naar halt houden ging gemakkelijk. Het was duidelijk dat ze gereden was.

Ik had in eerste instantie de sporen niet aan. Ik ben een paar keer afgestapt en opgestapt. We kregen het paard niet an het lopen. Ik gaf been, gisteren reageerde ze er uiteindelijk op, maar met duidelijke tegenzin. VAndaag kwam ze er tegen in het verzet. En wat moet je dan om een paard te overtuigen dat het voorwaarts moet? Ik gaf haar een paar ferme tikken uiteindelijk, maar ze gaf geen reactie. Ik schopte maar ze bleef staan. En schoppen is ook niets waard. Zo wil ik niet rijden. Dus dan stap je af en kijk je of ze op sporen wel reageert. MAar lopen wil ze niet.

Dus ik zit vast. Kan niet verder. Ga er ook niet meer op. Eerst hulp zoeken inderdaad. MAar ik denk dat een instructrice niet voldoende is. MAar een ervaren iemand die er op gaat zitten, die voelt wat er gebeurt, hoe het op te lossen is. En dan onder diens begeleiding even verder. Dat wil ik graag. MAar ik zoek nog naar zo iemand.

Overigens, het is geen zachtzinnig paard hoor. Op de grond kan ze ook lomp doen. Als ik haar hoeven achter wil uitkrabben haalt ze ook uit met haar achterbenen. En met de oren plat.

kaatje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 21:13

Waar woon je?

Heb het idee dat ze idd opnieuw opgevoed moet worden en dat hoeft echt niet met tikken, maar met heel veel geduld en consequent zijn in je handelingen en adequaat reageren.

Wil je gerust een keer helpen.
Laat het maar even weten.

Heb zelf ook veel ervaringen met "doorgedraaide" paarden.

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 21:22

misschien eens, als jij denkt dat het verantwoord is.. het paard de lol in hetrijden terugbrengen en met een ande, betrouwbaar paard naar buiten gaan?

als ik merk dat een paard er geen lol meer in heeft ga ik de dingen opzoeken die het wel leuk vind...

lastig is het zeker, ik denk dat je er doorheen moet.. en dan bedoel ik niet met slaan, maar geduld en consequentie.
als ze al door je heen loopt aan de grond, zou ik daar beginnen. dus hup, hoofdstel in en wandelen. achter je lopen, zorden dat jij de contole hebt en jij de baas bent. geen enkele vorm van dominantie accepteren. en dat zo verder uitwerken tot het rijden. en nogmaals, respect hoef je niet af te dwingen met slaan/schoppen e.d. maar geduld, duidelijkheid, een corrigerene tik en vooral belonen op de goede momenten..

slaan tijdes het hoevekrappen zou ik dus ook echt niet pikken. als ik weet dat het gericht is zou het paard een flinke klap krijgen. de eerstvolgende keer dat het gewenst gedrag vertoont, zou ik deste meer belonen.

hoop dat je me begrijpt, wens je suces en hoop dat je er wat mee kan..

Talonius

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 21:22

Ik heb ook al een hoop paarden ingereden (waaronder hengsten) en ik zou toch een stapje teruggaan naar het correct reageren op de stem bij het longeren, of laten wennen aan een andere longeur, zodat wanneer je erop zit ze in ieder geval voorwaarts en alert is op de longeur. En jij het beetje bij beetje gaat overnemen met stem en beenhulpen. Het is natuurlijk niet vreemd dat ze na 4 jaar in protest gaat en zo te lezen is het een dame met behoorlijk karakter. Wees in ieder geval voorzichtig met jezelf en zorg dat er iemand bij je is als je erop stapt. Paarden zijn nu eenmaal sterker, dus probeer het rustig op te bouwen met max. 15 minuten longeren en 10 minuutjes erop en maar 3 keer per week om mee te beginnen. Als dat goed gaat, kun je het opbouwen.
succes

tamorka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-07 21:23

kaatje77 schreef:
Waar woon je?

Heb het idee dat ze idd opnieuw opgevoed moet worden en dat hoeft echt niet met tikken, maar met heel veel geduld en consequent zijn in je handelingen en adequaat reageren.

Wil je gerust een keer helpen.
Laat het maar even weten.

Heb zelf ook veel ervaringen met "doorgedraaide" paarden.

Ik geloof het gewoon niet. Ik geloof gewoon niet dat jij OOK in Mander woont!!!!!!!!!!!!!!!!! Het bestaat gewoon niet! Echt geweldig! STuur je een pb!

Bedankt voor jullie adviezen talonius en Denice.

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 21:29

das toevallig Knipoog

sandyQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 21:30

wat dacht je van eerst back to basis ,en heeeeel veeel grondwerk tot ze dat accepteert ,parelli is een zeer goede methode ,mijn merrie was zeer dominant en was ook de eerste 8 jaar niks mee gedaan tot ik haar kreeg ,maar nu is ze totaal veranderd

Pytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 21:31

weet je ook wáárom er 4 jaar niks mee is gedaan?

Ik ken bijvoorbeeld een paard die als 4 jarige is verkocht als groen, bleek later dat hij al parcoursen had gelopen. Waarsch is er van alles misgegaan met het springen gezien de reactie van het paard nu op de sprong.
Het zou fijn zijin als Kaatje je kan helpen! Succes ermee.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 21:33

sandyQ schreef:
wat dacht je van eerst back to basis ,en heeeeel veeel grondwerk tot ze dat accepteert ,parelli is een zeer goede methode ,mijn merrie was zeer dominant en was ook de eerste 8 jaar niks mee gedaan tot ik haar kreeg ,maar nu is ze totaal veranderd

Ja

Met level 1 bouw je ook vanuit grondwerk het rijden op, alsof je je paard opnieuw inrijdt

tamorka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-07 21:36

sandyQ schreef:

Lijkt me hardstikke goed. Heb ik ook aan gedacht. MAAR HOE?????

Ook hierin heb ik begeleiding nodig. Want dit is compleet nieuwe stof voor mij.

Pytje schreef:
weet je ook wáárom er 4 jaar niks mee is gedaan?
.

Is gewoon niets van gekomen.
De dochter van die mensen reed altijd. MAar hier in Twente (sorry dat ik het zeg) stoppen vrouwen met rijden zodra ze kinderen krijgen. Zodoende. GEen tijd, etc.

kaatje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 21:54

Whaha.
Dat laatste, stoppen vrouwen met rijden zodra ze kinderen krijgen.....................Boos!

Vandaar dat ik geen kinderen wil! Haha! Haha!

Nee grapje.
Klopt helemaal. Bloos

Heb je trouwens ook een pb terug gestuurd.
Ben benieuwd.

Misschien kan ik je helpen, misschien ook niet, we zullen zien.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 21:58

welkom in de wereld van het flessenveulen...............

geen respect, geen opvoeding... ......

het is triest voor het dier, maar je moet nu echt heel, heel erg op je strepen gaan staan, en ook maar een verkeerde blik in de ogen afstraffen.........

terug is terug, en niet aarzelen... stilstaan als jij stilstaat........ veel grondwerk doen en daar heel, heel duidelijk in zijn....

tamorka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-07 22:00

KiWiKo schreef:

Ik heb het niet voor niets er bij vermeld.
Ik geloof niet dat de merrie echt gemeen is hoor. Maar wel onbehouwen en lomp en brutaal. Haar afstamming is Mermus, v. Burgraaf. Fokt meestal toch prettige karakters.
Gewoon grondwerk...

TEgenwoordig doet iedereen dat lijkt wel. Maar niemand hier in de buurt kan mij dat behoorlijk leren.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 22:04

stapje terug doen..

En weet je 100% zeker (dat zwanger) wat de reden is van het niet
doorgerden zijn? Nadat ze beleerd was??? Ken je die mensen echt goed?
of ken je het paard al zolang.. Ken de meest mooie verhalen die bedacht
zijn bij verkoop, waar achteraf, toch echt geen spaan van heel bleef...

Met de hand opgevoede paarden zijn zowiezo vaak niet
de gemakkelijkste......

Mijn natuurlijke beroepsmatige achterdocht zullen we maar zeggen.....
vraagt zich dus vooral af, waarom, als best wel leuk paard, nooit
verder doorgereden??? is toch raar...
Laatst bijgewerkt door Sjolvir op 12-09-07 22:05, in het totaal 1 keer bewerkt

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 22:05

ga naar een oud paardenboertje, en hij legt het je binnen 3 minuten helemaal uit.......... gratis Lachen Lachen

het is eigenlijk niet meer dan dat het paard niet voorbij jou komt, als jij naar rechts stapt het paard meegaat, en naar links hetzelfe... het paard automatisch stopt bij jouw schouder als jij stopt.......... soms moet je ze er wat mee helpen door even in te komen als ze denken toch door te wandelen....... JIJ bent de leider, JIJ bepaald

het is niet zo moeilijk, gewoon uitstralen dat jij degene bent die het doet......... jij degene bent die zegt rechts, links, stoppen, weggaan...

@ sjolvir............ ik heb ook een beroepsmatige achterdocht bij oudere niet doorgereden paarden............... maar ik weet ook wel dat dit goed kan komen. en 7 is nog niet zo oud Lachen

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 22:08

ik wil nog wel aanvullen om je tijd er voor te nemen

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 22:11

KiWiKo schreef:
ga naar een oud paardenboertje, en hij legt het je binnen 3 minuten helemaal uit.......... gratis Lachen Lachen

het is eigenlijk niet meer dan dat het paard niet voorbij jou komt, als jij naar rechts stapt het paard meegaat, en naar links hetzelfe... het paard automatisch stopt bij jouw schouder als jij stopt.......... soms moet je ze er wat mee helpen door even in te komen als ze denken toch door te wandelen....... JIJ bent de leider, JIJ bepaald

het is niet zo moeilijk, gewoon uitstralen dat jij degene bent die het doet......... jij degene bent die zegt rechts, links, stoppen, weggaan...

@ sjolvir............ ik heb ook een beroepsmatige achterdocht bij oudere niet doorgereden paarden............... maar ik weet ook wel dat dit goed kan komen. en 7 is nog niet zo oud Lachen

Inderdaad, oude paarde boeren hebben heel veel boeren paarden verstand!!! hoef je
geen ingewikkelde clinics voor te volgen!!!

En ik bedoel niet meteen dat 7 heel oud is, maar meer raar dat zo'n paard aantal jaren
niets heeft gedaan, kan "gedrags" of "medisch" probleem zijn, of gewoon inderdaad
eerlijk antwoord van de vorige eigenaar en geen tijd...

tamorka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-07 22:27

Bij andere paarden had ik dat. Die volgden mij overal en dat zat gewoon goed. Deze merrie heeft geen belangstelling. Ook niet als ik haar uitdaag om te spelen.

En ik moet altijd een beetje oppassen met haar. Ik raak wel langzaamaan vertrouwder maar als ik dan mezelf verplaats bij mijn eigen paarden, er omheen, in de stal, vlak achter die hoeven gaan zitten om mokzalf op te smeren, dan denk ik bij mezelf dat ik toch maar fijne paarden heb.

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-07 05:36

je kan vast beginnen met een verlengt halstertouw te kopen, die werken veel fijner dan zo'n kort touwtje!
En dan idd eens iemand opzoeken die je wat truckendozen voor doet: hoe stel jij je op als Alfa merrie, dat is de clou.

met zo'n lang touw hoef je niet naast de uitgang te springen, maar kan je haar op jou af laten lopen: zij komt dus naar jou.... = onderdanig aan jou: oefening 1!

komt ze te dicht op je af en vrees je voor doordenderen: slnger het touw heen en weer( slangbeweging) en loop op haar toe, dan gaat ze heel snel weer achteruit! Zonder dat je hoeft te trekken!

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-07 07:59

KiWiKo schreef:

geen respect, geen opvoeding... ......

het is triest voor het dier, maar je moet nu echt heel, heel erg op je strepen gaan staan, en ook maar een verkeerde blik in de ogen afstraffen.........

terug is terug, en niet aarzelen... stilstaan als jij stilstaat........ veel grondwerk doen en daar heel, heel duidelijk in zijn....

En daar zegt Kim een waar woord. Ook mijn Lan is moederloos veulen. En die was niet makkelijk.

consequent zijn, duidelijk zijn, grondwerk en ook je paard zekerheid geven.
Dit is gedrag dat voortkomt uit een combinatie van dominant gedrag en onzekerheid. Want het is niet meer hoe het was.. en wat je krijgt is de reactie daarop van een onzeker maar dominant paard.

orri

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-07 08:12

Ik ben het eens met Kiwiko en Anya... 1 tip met betreffende het niet naast je willen lopen, of achter je, zodra het paard verder komt dan jij wil.... dan draai je een rondje (waarbij je het paard dus ook achter je aan laat draaien), dit zal inhouden dat je waarschijnlijk tig cirkeltjes loopt voor je uiteindelijk de rechte lijn loopt die je voor ogen hebt Knipoog iedere keer consequent blijven. Omdat je haar iedere keer je laat volgen in het omdraaien raakt ze technisch gezien niet voor je uit, waardoor jij de touwtjes in handen blijft houden als leider.

Het werkt ook uitstekend bij paarden die druk onderweg naar de weide worden.

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-07 08:29

Inderdaad, ik sluit me aan bij de suggestie grondwerk. Als een paar dop de grond al geen respect voor je heeft, dan is dat in het zadel zeker niet het geval.
Ten tweede zou ik toch even de rug na laten kijken, omdat de problemen volgens bovenstaand verhaal begonnen toen er een zadel op kwam te liggen. Gewoon voor de zekerheid.

sandyQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-07 11:28

Arabesk schreef:
sandyQ schreef:

Ja

Met level 1 bouw je ook vanuit grondwerk het rijden op, alsof je je paard opnieuw inrijdt

precies ,want als een paard geen respect voor je heeft met grondwerk dan hebben ze onder het zadel ook geen respect ,en daar kan ik van meepraten want mijn merrie is 8 jaar alfa merrie geweest in een kudde en ze is heel erg dominant ,en als je haar nu ziet is ze de liefste quarter

kijk maar is op www.parelli.nl daar vind je alle info over parelli