halthouden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Uletta1

halthouden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-07 13:09

ik heb een probleem met halthouden..
ik oefen vrijwel elke dag het halthouden 1x gaat t vrij goed en voor de rest lukt het niet.. ze loopt steeds achterwaarts of gaat niet aan de teugel. verder heb ik er op wedstrijden erg veel last van want moet ontzettend snel groeten, en er staat op het briefje staat niet stil.
ik heb al heel wat dingen geprobeerd.. zoals in de hoek proberen, vanuit draf en dan pats boem halthouden, me heel zwaar maken.. ze doet t niet.. heeft iemand misschien nog een oplossing?

groetjes

Judje

Re: halthouden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 13:43

Als je paard moeite heeft met het stilstaan zelf dan zou ik mij in eerste instantie niet druk maken over het feit of ze wel of niet aan de teugel loopt (je bedoeld nageven hoop ik?). Het eerste vereiste voor halthouden is toch echt 4 benen op de plek houden. Gaat dat (bijna) altijd goed? Dan pas kan je je bezig gaan houden met het nageven van je paard.

Je zegt dat je paard achterwaarts gaat, maar haal jij de druk wel van je teugels af op het moment dat ze stilstaat? Als jij (te veel) druk houdt op de teugels kan je paard misschien wel denken het goed te doen door achteruit te lopen.

Mijn instructrice was er met mijn vorige trainingspaard heel makkelijk in: net zo lang blijven oefenen totdat ze stil staat en die stond ook niet makkelijk stil hoor.

Ik weet niet of en zo jah, hoe vaak je les hebt, maar misschien is het een idee om dit met je/een instructrice te bespreken. Deze kan namelijk jou en je paard zien en ook zien wat er eventueel fout gaat in de communicatie tussen jullie twee.
Succes ermee!

marieke1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 13:47

Ik weet niet hoe jij je paard terug rijd naar het halthouden toe. Maar zoals je het probleem uitlegt klinkt het alsof je je benen er niet genoeg aan hebt.

Kun je jou paard volledig terugrijden op je zit? Dus zonder zelfs maar een ophouding te maken? Zo niet, zul je eerst daar aan moeten werken. Alle overgangen moeten te rijden kunnen zijn zonder een teugelaanraking. Knieën in het zadel, bovenbenen aanknijpen maar niet je onderbenen afsteken!

Daarnaast: Loopt jou paard 100% nageeflijk? Of moet je je paard altijd een beetje 'naar beneden houden' met de teugel? Dus doet ie gelijk zijn hoofd weer omhoog of naar voren als je je hand ontspant, of iets toestaat met de teugel? Als hij dit voorwaarts al niet zo goed kan is het helemaal moeilijk om dit tijdens het halthouden te doen. Dus eerst in de voorwaartse gangen hier aan werken!

Vervolgens houd je, als je stilstaat, je benen aan het paard. Dus niet onspannen los laten hangen, maar lichtjes aangedrukt. Daarmee zou je in principe moeten kunnen voorkomen dat hij achteruit loopt. Het aan de teugel blijven staan komt eigenlijk later wel. Als jou paard in de overgang van stap naar halthouden mooi rond blijft en je blijft tijdens het stilstaan lichte been druk houden, zou ze eigenlijk niet haar neus uit 'kunnen' steken.

Ik sta met mijn paard op een gemengde stal: Engelse ruiters en Westernruiters. In de westernsport is het heel normaal dat een paard gewoon tien minuten op dezelfde plek blijft staan zonder dat hij beweegt. Westernruiters oefenen dit ook veeeeeeel meer. Wij, Engelse ruiters staan welgesteld nooit langer dan tien seconden op dezelfde plek stil (ga maar eens tellen) en bovendien oefenen we dit veeeeeeeeel te weining. Gemiddeld 3-4 keer per rijsessie?! Met andere woorden, ga je stilstand uitbreiden. Probeer er naar toe te werken dat je paard 30 seconden zonder drammen stil kan staan.

Ik hoop dat je een beetje begrijpt wat ik bedoel. Jou probleem is niet met één zin op te lossen omdat er teveel oorzaken voor kunnen zijn. Maar dit zijn een aantal handvaten om het rijtechnisch te proberen op te lossen. Verwacht niet binnen drie dagen een geweldig resultaat maar ga dit minstens drie weken oefenen. Heel veel succes ermee!! Pling

osiris

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 14:18

Altijd rustig blijven en al tevreden zijn met heel even stilstaan en dit met geduld opbouwen naar een paar seconden. Maar vooral niet boos worden.

Uletta1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-07 16:39

bedankt voor jullie reactie..
maar ik les 1x in de week bij de vereniging en ik krijg dan 5 tot 6 x in de week wel les van mijn moeder. (ze heeft heel wat paarden gereden ong.20 jaar rijervaring dus dan mag ik bijna wel hopen dat ze hetwel zou weten) heb er veel met mijn instructrice van de verening over en heb hiervoor ook een half uur langer les dan de anderen... zodat ik alle puntjes op de i krijg..
en als ik thuis rij oefen ik vaak het halthouden maar als ik t te vaak doe wordt ze ongeduldig en blijft ze dus niet staan... (met been eraan houden) (ze is dan ook heel druk/ongeduldig paard) die je echt moet blijven rijden..
dus als ik te vaak halthoud wordt ze boos eigenlijk omdat ze het geduld er niet voor heeft en daarom van alles uitprobeerd om maar onder het halthouden uit te komen..

verder rijdt me moeder er ook wel regelmatig op(door mijn studie) en die heeft er ook moeite mee om haar halt te laten houden.

ik hoop dat jullie misschien nog meer idee en variaties hebben om dit probleem op de lossen.

alvast bedankt! Knipoog

Uletta1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-07 16:40

owja... bij het halthouden tel ik de secondes ook.. t is minimaal 5 seconden stilstaan en ze is weg..

misschien kan iemand hier wat mee!! Haha!

bedankt

elsie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 16:59

Het zou goed kunnen dat je paard niet genoeg stil staat juist omdat ze niet nageeft en als je paard niet genoeg nageeft staat hij ook niet genoeg aan de hulpen ook niet voor het halthouden. Als je paard goed nageeft voor het halthouden dan zal je paard ook mee gesloten staan. Leer je paard te gaan halthouden met steeds gesloten benen rond uw paard.

Ik doe het als volgt.

Enkele passen voor het halthouden te gaan doorzitten, benen sluiten rond mijn paard, nageeflijk houden, korte ophoudingen geven en nog de nageeflijkheid onderhouden. Als de nageeflijkheid er goed inzit gaat het halthouden beter en staan ze net iets langer stil ook, die nageeflijkheid is zeer belangrijk om dit op voorhand te bekomen. Ik heb dus 4 paarden en twee ervan staan ook moeilijker stil en bij het lessen wordt daar heel goed op gehammerd en merk dus dat het echt beter is.

webster543

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 17:22

Als hij echt geen seconde blijft staan, oefen dan eerst even aan de hand. gewoon met hoofdstel aan halthouden en hierbij telkens het comando "halt" geven. 20 keer op een lange zijde als het moet. In het begin niet langer dan 1-2 seconden. telkens als de vier voeten blijven staan, goed belonen.
Te paard idem, maar nu kent hij het comando, dus beginnen vanuit stap..halt!.. staat hij ook maar 1sec onbewegelijk, belonen en verder. Zo stelselmatig opbouwen tot hij al wat langer kan blijven staan.
Indien hij blijft staan zonder protest, komt de afwerking. probeer het volgende even.. vier stappen voor het halthouden, de halve ophouding geven, adem inhouden, de gewone hulpen geven voor het halthouden, billen bijeen nijpen en de laatse vier stappen mee tellen, dan is de kans groot dat hij vierkant staat. Als hij stilstaat, ontspannen en uitademen (dat vooral niet vergeten.. Haha! )
Het is heel belangrijk dat je je lichaam ontspand tijdens het halthouden. Zolang het paard die druk voeld, denkt hij "oei, er is iets dat niet juist is, ik moet iets veranderen.." dus in de proef, onstpannen en glimlachen naar de jury!!

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 17:38

Haal eerst de druk eraf, iedere dag oefenen is niet goed. Je wordt zo veel te gespannen en je paard ook.
Maak er eens in de 3/4 dagen van, de andere dagen heb je vast nog zat andere dingen om te oefenen.

Als ze achterwaarts gaat bij het halthouden heb je teveel druk op de teugel, houd je been er meer aan en houd alleen licht contact met de mond. Niet te gefocussd op het 'aan de teugel' zijn, het is niet erg als ze bij het halthouden haar hoofd iets omhoog doet, beloon haar als ze stilstaat, ongeacht de hoofdhouding. Begin met een paar seconden en probeer het steeds langer te maken. Staat ze netjes stil voor een paar seconden, beloon haar, geef een lange teugel en laat haar wegstappen. Als ze na verloop van tijd een paar minuten stil blijft staan zonder probemen kun je proberen om haar aan de teugel te houden.
Niet krampachtig, gewoon halthouden, ontspannen zitten, staat ze aan de teugel maar doet ze 't hoofd na een paar tellen omhoog dan rustig weerstand bieden, niet krampachtig zijn want dan gaat ze weer draaien/lopen, het is het belangrijkste dat ze blijft staan. Zo kun je haar steeds iets langer laten halthouden en steeds iets langer 'aan de teugel'.

Vergeet nooit te belonen en vooral in het begin is een moment van ontspanning te beste beloning dus geef meteen na het halthouden een lange teugel en ga even stappen, het hoeft geen 10 minuten, 1 rondje door de bak is al genoeg. Zo'n ontspanningsmoment is voor het paard een betere beloning dan al jouw klopjes bij elkaar.

Doe het vooral niet iedere dag en als je 't oefent dan ook zeker geen 10 keer achter elkaar, probeer het een keer, lukt het dan aan het eind van het rijden nog een keer weer proberen, gaat het weer goed dan meteen uitstappen en klaar. Lukt het niet meteen, dan even iets anders gaan doen en daarna nog een keer proberen maar de lat nog iets lager zetten. Lukt het niet na 3 of 4 keer proberen dan ook niet verder gaan, doe iets anders wat wel goed gaat en stop ermee.
Zorg vooral dat er niet teveel druk komt op het halthouden want dan zal het alleen maar slechter gaan.

Uletta1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-07 19:13

iedereen bedankt voor de adviezen... ik heb de laaste dagen veel geoefend en het gaat een stuk beter..
Lachen morgen maar is kijken hoe het gaat op wedstrijd..

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-07 19:47

Auw...
dit doet zeer
ik zie hier de meest ingewikkelde dingen staan... maar we zijn de basis alweer vergeten... Stilstaan is vergelijkbaar met achterwaarts gaan. om stil te kunnen staan, moet je eerst voorwaarts kunnen. Betekend : paard eerst goed voor het been rijden, lekker actief, dan de acherhand nog es van stal halen, het paard verzamelen, en dan mag je pas halt gaan houden!
veel suc6!

xxx ciska

Flaaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-07 19:54

Ooit van iemand gehoord die ook dat probleem had, die moest gwn heel saai een half uur lang stil gaan staan. In het begin was het paar natuurlijk nog steeds vervelend, maar die gaf het op een gegeven moment ook op en sindsdien gaat het goed

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-07 20:22

@ Prada_07; Ik denk niet dat dat de oplossing is voor het probleem. Je lost hiermee het probleem misschien (tijdelijk) op maar de oorzaak van het probleem is er nog steeds.

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-07 16:08

inderdaad anneliesdj!!
Ik vind het ook nogal een paardenmiddel....
en mijn arme instructrice roept altijd maar:
''eerst voorwaarts, dan halthouden en achterwaarts''

Uletta1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-07 16:32

maar mensen ik hoef oko nog niet achterwaarts. maar het halthouden gaat al steeds beter hoor!! door heel wat adviezen van jullie!.. ze is echt wel voorwaarts hoor! En ook echt wel aan het been dus daar ligt het zeker niet aan...

maar toch allemaal bedankt.. ga t proberen om nog beter te kunnen halthouden Lachen

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-07 16:35

ja maar halthouden en achterwaarts lijkt op elkaar, vandaar. alleen is achterwaarts een stapje verder.