Ik weet niet hoe jij je paard terug rijd naar het halthouden toe. Maar zoals je het probleem uitlegt klinkt het alsof je je benen er niet genoeg aan hebt.
Kun je jou paard volledig terugrijden op je zit? Dus zonder zelfs maar een ophouding te maken? Zo niet, zul je eerst daar aan moeten werken. Alle overgangen moeten te rijden kunnen zijn zonder een teugelaanraking. Knieën in het zadel, bovenbenen aanknijpen maar niet je onderbenen afsteken!
Daarnaast: Loopt jou paard 100% nageeflijk? Of moet je je paard altijd een beetje 'naar beneden houden' met de teugel? Dus doet ie gelijk zijn hoofd weer omhoog of naar voren als je je hand ontspant, of iets toestaat met de teugel? Als hij dit voorwaarts al niet zo goed kan is het helemaal moeilijk om dit tijdens het halthouden te doen. Dus eerst in de voorwaartse gangen hier aan werken!
Vervolgens houd je, als je stilstaat, je benen aan het paard. Dus niet onspannen los laten hangen, maar lichtjes aangedrukt. Daarmee zou je in principe moeten kunnen voorkomen dat hij achteruit loopt. Het aan de teugel blijven staan komt eigenlijk later wel. Als jou paard in de overgang van stap naar halthouden mooi rond blijft en je blijft tijdens het stilstaan lichte been druk houden, zou ze eigenlijk niet haar neus uit 'kunnen' steken.
Ik sta met mijn paard op een gemengde stal: Engelse ruiters en Westernruiters. In de westernsport is het heel normaal dat een paard gewoon tien minuten op dezelfde plek blijft staan zonder dat hij beweegt. Westernruiters oefenen dit ook veeeeeeel meer. Wij, Engelse ruiters staan welgesteld nooit langer dan tien seconden op dezelfde plek stil (ga maar eens tellen) en bovendien oefenen we dit veeeeeeeeel te weining. Gemiddeld 3-4 keer per rijsessie?! Met andere woorden, ga je stilstand uitbreiden. Probeer er naar toe te werken dat je paard 30 seconden zonder drammen stil kan staan.
Ik hoop dat je een beetje begrijpt wat ik bedoel. Jou probleem is niet met één zin op te lossen omdat er teveel oorzaken voor kunnen zijn. Maar dit zijn een aantal handvaten om het rijtechnisch te proberen op te lossen. Verwacht niet binnen drie dagen een geweldig resultaat maar ga dit minstens drie weken oefenen. Heel veel succes ermee!!