Hoe heb jij je jonge(groen) paard zadelmak etc gemaakt?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

LoVeYouH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-07 21:49

goed precies zoals in de titel staat.... Knipoog

ps: weet trouwens niet of het hier goed staat vond dit topic het meest bij passen anders moet maar even verplaatst worden Cool

Westenwind

Re: Hoe heb jij je jonge(groen) paard zadelmak etc gemaakt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 08:29

Door hem bij een deskundige in training te zetten!

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 10:15

Zelf heb ik een rustige 3,5 jarige staan.
Hiermee ben ik begonnen met poetsen en daarna wandelen. Eerst een klein stukje en dat uitgebouwd tot wandelingen van ongeveer 45 min. Tijdens het wandelen (en ook bij alle dagelijkse handelingen met mijn paard) heb ik hem commando's geleerd als stap, draf, ho en terug. Hierdoor had ik aan de longe al een goede basis en had hij de eerste keer longeren (wel met paaltjes een cirkel afgezet) al goed door.
Zelf ben ik nu in de fase van het wennen aan het zadel en dergelijke, maar ik ben begonnen met het longeren alleen met kaptoom (en ALTIJD zweep en longeerlijn). Daarna singeltje geprobeerd, een keer de Pessoa er aan gehangen (oefenen met vreemde dingen, maar niet te vaak en erg los), paar keer kopstuk met bitje onder de kaptoom en dan een paar keer oefenen met zadel. Eerst zonder beugels en pas daarna beugels bevestigen en daarmee oefenen. De oefening van losse beugels doe ik wel, maar hierbij is het belangrijk dat de beugels niet te lang zijn, want dat ijzer de hele tijd dat overal tegenaan klapt voelt echt niet prettig!
Dan rustig gaan hangen terwijl een ervaren iemand erbij is en die er ook bij halen bij de eerste paar keer erop.
Zo ben ik hiermee bezig.
Als je weinig ervaring hebt met (jonge) paarden zou ik in ieder geval zorgen voor heel veel begeleiding en voordat je begint met longeren zou ik je het boek van Lammert Haanstra aan willen raden. Natuurlijk leer je niet alles uit een boekje, maar het boek is zeer leerzaam.

Wat ik zelf ook altijd belangrijk vindt, is begin niet te vroeg. Als het goed is heb je je paard voor vele jaren en gun je paard dus ook om wat meer te volgroeien. Sommigen zijn wel 3 op papier, maar zijn nog erg jong (geestelijk of lichamelijk).
Laatst bijgewerkt door Judje op 12-09-07 10:21, in het totaal 1 keer bewerkt

previr

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 10:20

als je er verder geen ervaring mee hebt zou ik een "deskundig" iemand er bij halen, igg iemand die hier toch veel ervaring in heeft.
heb mnd terug nog een 3jarige zadelmak gemaakt, en dat ging heel snel, tijdje gelongeerd, daarna met singel. zadel, maar die deed echt geen stap verkeerd, even gehangen en gaan zitte, ging allemaal heel snel,, bij deze dan he... heb t ook wel eens anders meegemaakt.
daarom zorgt altijd dat je goede begeleiding hebt en vertrouw je het niet, breng um dan liever weg en geef net iets meer geld uit dat het ook goed gebeurd!

merel90

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 10:24

Ik ben nu bezig met een 4-jarige, de eerste die ik zelf inrijd. Ik heb er nu 4 keer op gezeten. Ik ben eerst begonnen met aan de hand lopen enz., vertrouwen en vooral respect krijgen, want dat had ze totaal niet. veel gepoetst enzo. toen een keer dekje en singeltje omgedaan, en een keer bitje in gedaan. Toen aan de hand stemhulpen geoefend, en toen langzaamaan begonnen met longeren. Toen ze dat goed deed zadeltje erop. Toen beugels los, en toen dat goed ging voor het eerst gaan hangen, en zo een paar rondjes aan de hand mee gestapt. Toen een keertje gewoon gaan zitten, en langzaamaan uitgebouwd naar rijden aan de longeerlijn en toen los. Ik heb er nu dus 5 keer opgezeten, en ik kan aan longeerlijn en los stappen en draven, beenhulpen en sturen begrijpt ze al best goed.
Vanwaar je vraag, ben je zelf ook met een jong paard bezig?
Zelf heb ik er voor gekozen geen bijzet te gebruiken, omdat ik vind dat een jong paard beter in het begin met zijn hoofd erop kan lopen. Ik vind het nog niet nodig dat ze aan de teugel gaat, ze leert eerst maar eens fatsoenlijk balans te vinden en recht te kunnen lopen. Daarnaast heb ik liever in het begin het hoofd omhoog, dan dat ze hun hoofd naar beneden gaan trekken, achter de teugel gaan lopen enzovoorts Lachen

merel90

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 10:26

verder ben ik het met juudje85 eens, goede begeleiding is essentieel. Ik had een grondpersoon die zowel ik als mijn paard voor 100% vertrouwden, en die wist waar hij mee bezig was, dat vond ik ontzettend belangrijk. Nu wil ik ook meteen vanaf het begin gaan lessen, paard inrijden zonder begeleiding is naar mijn mening vragen om problemen..succes!

Klijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 10:32

Hij heeft een maand bij een deskundig iemand gestaan Lachen In die maand ben ik er zelf 2x langs geweest om te kijken hoe ze het deed en om er zelf ook even op te gaan. Nu hij thuis is heb ik elke week les van dezelfde persoon die hem zadelmak heeft gemaakt.