Inrijden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Silfanoo

Inrijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-07 16:52

Ik heb een Welshje vn 1.25 Zelf ben ik 1.60 & ben 40kg.. Kan ik er dan nog oprijden?

&nne binnenkort ga ik een paardje inrijden Lachen Hebben jullie tips? Of wat ik precies het beste kan doen? Waar ik mee kan beginnen enz?
Ohjwaah heb er al een paar keer opgezeten.. & hij vond het niet erg.. ook een paar stapjes vooruit gegaan Lachen

Matsjo

Re: Inrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-07 16:53

Veel les nemen, voorwaarts rijden maar vooral VEEL LES NEMEN Lachen

annepaardoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-07 16:56

Voor het welshje ben je zeker niet te zwaar. Het 'plaatje' zal er misschien wat minder mooi uit ziet vanwege je lengte ,maar is zonder foto moeilijk in te schatten.

Voor het inrijden heb ik alleen maar te zeggen: Doe dit gewoon onder goede begeleiding van een ervaren persoon.

Roosii3jJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-07 17:16

je zal idd niet snel te zwaar zijn voor een welshje! meschien zal het kwa lengte moeilijk worden.. maar ik zal gewoon beginnen en dan voel je als je er op kan rijden zelf wel of je benen te lang zijn..

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 01:46

Voor je Welsh ben je niet te zwaar. Advies voor het inrijden: niet zelf doen, uit handen geven bij een stal die weet wat ze doen....

liezzie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 04:53

Cassidy schreef:
Voor je Welsh ben je niet te zwaar. Advies voor het inrijden: niet zelf doen, uit handen geven bij een stal die weet wat ze doen....

Afgod Ja Ja

Matsjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 07:39

Cassidy schreef:

Of onder hele goede begeleiding want ik snap wel dat niet iedereen het uit handen geven kan betalen (en zelf heb ik er ook geen goede ervaringen mee). Als je maar niet zelf gaat aanklooien want je maakt meer kapot dan dat je goed maakt!

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 07:41

Matsjo schreef:
Cassidy schreef:

Of onder hele goede begeleiding want ik snap wel dat niet iedereen het uit handen geven kan betalen (en zelf heb ik er ook geen goede ervaringen mee). Als je maar niet zelf gaat aanklooien want je maakt meer kapot dan dat je goed maakt!

En van het kijken naar hoe de ander het doet leer je ook al heel veel, wie weet kan je meehelpen.

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 11:05

Matsjo schreef:
Cassidy schreef:

Inderdaad, daarnaast vind ik het altijd erg makkelijk om te zeggen "laat het door een ander doen". Al die mensen die nu super ervaren voor iedereen paarden beleren hebben het zelf ook de eerste keer moeten doen en waren toen dus niet ervaren.
Als je zorgt inderdaad dat je goede begeleiding hebt en zelf al veel ervaring hebt met pas bereden en lastige paarden hoeft het geen probleem te zijn. Natuurlijk kunnen wij door de computer heen geen ervaring zien, maar ook kan het verstandig zijn om de eerste keer beleren niet met een al te grote heethoofd te doen.

tamorka

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 11:51

Ik denk dat je onder een goede begeleiding ook zelf wel kunt inrijden, als je al voldoende ervaring hebt. En daar leer je ook nog eens veel van, je ontwikkelt er gevoel door.

_marlies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 13:20

mocht je zelf in gaan rijden, zorg altijd dat er iemand bij is die je helpt. laat eerst het paard aan het bit wennen en aan het zadel en ga een paar keer longeren zodat het ook naar je stem hulpen luistert. ga er daarna een keer voorzichtig op hangen terwijl iemand anders hem vasthoud en geruststeld. daarna ga je er een keer opzitten en een stukje stappen terwijl iemand anders er naast loopt, als dit goed gaat kun je een volgende keer aan de longeerlijn ook gaan draven blijft tegen je paard praten om het op zijn gemak te stellen. in het begin zal het sturen nog niet lukken en moet degene die longeert het paard ook helpen voorwaarts houden maar dit gaat vanzelf veel beter en je kunt dan ook een keer gaan galloperen. als je vertrouwen hebt in het paard en het loopt ontspannen onder je dan kun je zelf door de bak gaan rijden en wat lessen nemen van een instructeur. belangrijk is bij het inrijden dat je rekening houd met het paard sommige paarden zijn erg bang en daar moet je het dus wat langzamer mee opbouwen. Succes!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 13:45

Judje schreef:

Inderdaad, daarnaast vind ik het altijd erg makkelijk om te zeggen "laat het door een ander doen". Al die mensen die nu super ervaren voor iedereen paarden beleren hebben het zelf ook de eerste keer moeten doen en waren toen dus niet ervaren.[/quote]

Degenen die het hebben geleerd hadded daar begeleiding bij, en hebben ondanks de begeleiding fouten gemaakt. Dat er anderen het nog hebben moeten leren is geen vrijbrief om het zelf te gaan proberen. Er worden teveel paarden verkloot omdat men het inrijden grandioos onderschat en denkt het allemaal wel zelf te kunnen doen.

Als je een jong paard koopt, dan doe je dat toch vaak omdat dat goedkoper is in aanschaf. Bezuinigen op die paar honderd Euro die zadelmak maken en inrijden kost, is bezuinigen op de verkeerde plek. Paarden kosten nu eenmaal geld, veel geld.

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 14:38

Cassidy schreef:
Judje schreef:
Inderdaad, daarnaast vind ik het altijd erg makkelijk om te zeggen "laat het door een ander doen". Al die mensen die nu super ervaren voor iedereen paarden beleren hebben het zelf ook de eerste keer moeten doen en waren toen dus niet ervaren.

Degenen die het hebben geleerd hadded daar begeleiding bij, en hebben ondanks de begeleiding fouten gemaakt. Dat er anderen het nog hebben moeten leren is geen vrijbrief om het zelf te gaan proberen. Er worden teveel paarden verkloot omdat men het inrijden grandioos onderschat en denkt het allemaal wel zelf te kunnen doen.

Als je een jong paard koopt, dan doe je dat toch vaak omdat dat goedkoper is in aanschaf. Bezuinigen op die paar honderd Euro die zadelmak maken en inrijden kost, is bezuinigen op de verkeerde plek. Paarden kosten nu eenmaal geld, veel geld.

Hier heb ik je ook een PB over gestuurd, maar het enige dat ik in dit topic erover wil zeggen is: als je niet alleen die zin quote, maar de rest er ook bij quote is het al een stuk genuanceerder dan dat het nu overkomt...
Het vervolg van die ene zin:
Judje schreef:
Als je zorgt inderdaad dat je goede begeleiding hebt en zelf al veel ervaring hebt met pas bereden en lastige paarden hoeft het geen probleem te zijn. Natuurlijk kunnen wij door de computer heen geen ervaring zien, maar ook kan het verstandig zijn om de eerste keer beleren niet met een al te grote heethoofd te doen.

Silfanoo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-07 14:47

Ik krijg er ook wel begeleiding bij Lachen
Longeren op stem gaat al errug goed..
Heb er al een paar keer op gezeten.. & ook een paar pasjes vooruit gegaan Lachen Af en toe gaan we zelf hele rondjes stappen met iemand op zijn rug Lachen

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 15:00

Silfanoo schreef:
Ik krijg er ook wel begeleiding bij Lachen
Longeren op stem gaat al errug goed..
Heb er al een paar keer op gezeten.. & ook een paar pasjes vooruit gegaan Lachen Af en toe gaan we zelf hele rondjes stappen met iemand op zijn rug Lachen

Oooh, kijk eens aan. Dan ben je al veel verder dan de meeste hier dachten (denk ik tenminste).
Maar leuk hoor. Toch denk ik dat je het beste een keer met instructie aan het werk kan gaan en die kan vragen wat hij/zij de beste volgorde vindt voor dat paard. Wat in het boek van Reinier Klimke als volgorde staat: 1. voorwaartse hulpen; 2. hulpen om langzamer te gaan; 3. stuurhulpen; 4. zijwaartse hulpen.
Veel succes ermee

Silfanoo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-07 15:02

Bedankt voor de tips Haha!

Tessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 16:09

OMG -> RT-P

Silfanoo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-07 16:32

RT-P???

merel90

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-07 10:31

dat betekent dat je topic is verplaatst van Omgang naar Rijtechnisch-Praktijkproblemen Lachen

Silfanoo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-07 14:57

ohh okee Knipoog

Nadisha

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-07 18:47

Als je nog nooit een paard ingereden heb, doe dit dan met mensen die er verstand van hebben, die je advies kunnen geven! Je loopt namelijk sneller dan je denkt een risico om iets verkeerd te doen! Dus inrijden van een paard zou ik zeker doen onder goede bergeleiding. *Scrolt even naar boven en ziet dat je dat hebt.* Goede keuze van je, veel succes met het inrijden!

Silfanoo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-07 18:52

dankjewel Lachen

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-07 19:31

Ik rij al heel mijn leven paard. Maar dan puur alleen maar recreatief hobbelen en nooit echt goed les gehad. En toch dacht ik dat ik dat wel even zou doen een paardje inrijden. Ik heb dan ook een 3 jarige gekocht die alleen zadelmak was. Ze kende het longeren en je kon erop zitten en daar was alles mee gezegt. Het inrijden viel me behoorlijk zwaar tegen. er kwam veel meer bij kijken dan ik in eerste instantie dacht. Ik dacht dat het allemaal zo makkelijk was. Ik heb dan in het begin heel veel hulp gehad van ervaren mensen. Die me elke keer helpte als ik met haar bezig was. inmiddels ben ik dik een halfjaar verder. En les ik nog 1x in de week en willen we volgend jaar gaan starten. Ik ben weer een ervaring rijker. Heb er ook een heel fijn paard aan dankzij alle hulp die ik gehad heb. Als ik dit alleen had moeten doen had ik er echt niets van gebakken.

Mijn advies is dan ook zoek iemand met ervaring die je goed helpt en begeleid.

Silfanoo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-07 19:44

Ik wil het wel graag zelf doen, ook vanwege de leuke ervaring die je dan meemaakt enz, & jah ik ga er zeker weten hulp bij zoeken! Lachen