paard gaat tegen de hand in

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Persevero

paard gaat tegen de hand in

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-07 08:13

me paardje gaat de laatste tijd erg tegen mijn hand in. ze loopt over het algemeen wel redelijk nagevelijk. alleen als ik een overgang maak bv stap draf dan is ze eerst mooi nagevelijk en als ze dan een paar pasjes draaft dan gooits ze haar hoofd naar voren en trekt aan mijn teugels, doet daarbij de mond los alsof ik heel veel in haar mond zit, wat niet zo is.
daarnaast heeft ze ook dat als ze een tijdje gereden heeft dan wil ze veel met de neus aan de grond en dan trekt ze mij omlaag.
is er vervelend want ik wil haar niet terug hoeven "trekken" er werd mij ook gezegt dit niet te doen omdat dat is wat ze dan opzoekt..
ik rij met een dubbel gebroken bustrens misschien dat het daar aan ligt?
naja ik hoop dat jullie weten wat het zou kunnen zijn.

Persevero

Re: paard gaat tegen de hand in

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-07 09:54

niemand??

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-07 10:03

Heb je z'n gebit al eens laten controleren door een gebitsverzorger?

Persevero

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-07 10:40

jah is in 6 maand tijd al 2 keer gebeurt eerst behandeld, en vervolgens nog een keer na gekeken

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-07 10:43

Dan zou ik overgangen rijden met been eraan houden. Rij terug naar halt hou zachtjes je been eraan en als hij dan met z'n hooftd omhoog komt, handen sluiten en been eraan houden, gaat hij dan met z'n hoofd naar beneden, hand weer openen. Maar hand en been eraan houden (niet drijven) totdattie nageeft, en goede instructeur nemen.

marieke1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-07 10:46

Ik zou idd. de tandarts een keer naar jou paard laten kijken. Ook kun je laten nakijken of jou dubbelgebroken bit misschien te breed is voor jou paard waardoor het pijn doet aan het gehemelte. Een enkel gebroken bit is dan beter.

Maar daarnaast, heb jij je paard wel goed aan het been? Vergeet niet het voorwaarts->neerwaarts principe en NIET aan de teugels trekken wanneer hij dit doet. Als hij jou uit het zadel trekt, moet je flink bijdrijven (oftewel een rotschop geven) en anders een tik met je zweep. Maar niet straffen in de mond hoor, dan ga je aan een blok beton werken.
Ga veel 'goede' overgangen rijden. Bereid je overgang voor en houd je been eraan ook als je hem terug rijdt! Ook kun je schijnovergangen rijden, daarbij ga je in een bepaalde gang wat schakelen in het tempo; stap, middenstap, uitgestrekte stap, terugnemen naar bijna halthouden maar dan doorrijden. In draf hetzelfde. Rijdt deze schakelen zoveel mogelijk op je zit en met je benen en blijf van de teugels af (op een enkele ophouding na).
Houd de druk op je teugels constant, ze mogen niet losvallen en je mag er ook niet aan trekken. Hierdoor krijgt het paard vetrouwen in je hand en zal het beter nageeflijk blijven.

Maar eerst toch echt even die tandarts! Wanneer lichamelijke klachten zijn uitgesloten, is het vaak een rijtechnisch probleem!
Succes!! Pling

santos

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-07 21:47

Het kan zijn dat je paard het nog moeilijk vind om nageeflijk te blijven. Dat wordt mij altijd gezegd Haha! . Ook mijn merrie komt bij de overgangen omhoog met haar hoofd en probeert haar hals naar beneden te strekken, vooral aan het einde van de les.

Oefenen zegt mijn instructie, en vooral doorgaan Haha!

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 10:54

Mijn vorige trainingspaard had hier ook last van. Het advies van mijn instructrice heeft me erg geholpen, als moet je niet verwachten dat het in 1 keer over is.

Steeds als je een overgang wilt maken en ze doet dr hoofd de lucht in weer aansporen en de overgang NIET rijden. Als ze dan weer ontspannen loopt het weer proberen, gaat ze weer omhoog: weer aansporen. Het ligt natuurlijk ook een beetje aan de intiligentie van het paard hoe snel het werkt, maar bij mij werkte het met een paar weken helemaal goed.

previr

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 11:21

Judje schreef:
Steeds als je een overgang wilt maken en ze doet dr hoofd de lucht in weer aansporen en de overgang NIET rijden. Als ze dan weer ontspannen loopt het weer proberen, gaat ze weer omhoog: weer aansporen. Het ligt natuurlijk ook een beetje aan de intiligentie van het paard hoe snel het werkt, maar bij mij werkte het met een paar weken helemaal goed.

hey judje komen we elkaar weer tegen Tong uitsteken maar dit werkt super! gewoon de overgang gaan maken komt t paard tegen je in weer door draven en ergens anders opnieuw beginnen, ineens hebben ze t door