Hoe aan de lange teugel?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Guinevere

Hoe aan de lange teugel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-07 03:37

Ik vind het fijn om een paard met de lange teugel te belonen, maar hoe kan je een paard dit leren?

Anoniem

Re: Hoe aan de lange teugel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-07 07:34

Dat hoef je een paard niet te leren. Het weghalen van druk IS al een beloning voor een paard.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-07 09:25

Mee eens en je kan het eventueel versterken met aaien en stem

marieke1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-07 11:16

Sorry dames, ben het niet met jullie eens!! Tong uitsteken

Natuurlijk kun je je paard leren met zijn hoofd naar beneden te gaan. Met: alleen de druk wegnemen, gaat jou paard met de neus naar voren lopen en drukt hij zijn rug eruit.

Je kunt hem tijdens het uitstappen ook 'aan het werk houden'. Wanneer je je paard naar de teugel rijdt drijf je hem voorwaarts en maak je met beide handen een ophouding, soms moet je de druk (niet trekken) even aanhouden tot hij nageeft en wanneer je dan je paard nageeflijk hebt blijf je hem naar voren drijven en geef je hem langzaam aan meer teugelvrijheid. Let er wel op, dat je het contact met de mond niet verliest, of dat je paard de teugels uit je handen trekt. Het gaat in het begin dus echt om centimeter werk.
Zo leer je hem dat hij de hals kan strekken maar niet zijn neus naar voren duwt. Zijn houding wordt dan lang en laag, net zoals de jury's in de B-proef het halsstrekken graag willen zien. Je bereikt dit waarschijnlijk niet binnen drie dagen, maar oefen het nu gewoon elke keer als je gaat rijden! Ook tussendoor even en niet alleeb wanneer je klaar bent. Dus sta hem wat toe met je handen, pak hem een halve ronde later weer wat op, schakel dit een beetje.
Wanneer je dit beter onder de knie hebt kun je dit ook in draf en galop doen!!

Succes!! Pling

patsur

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-07 11:20

marieke1982 schreef:
Sorry dames, ben het niet met jullie eens!! Tong uitsteken

Natuurlijk kun je je paard leren met zijn hoofd naar beneden te gaan. Met: alleen de druk wegnemen, gaat jou paard met de neus naar voren lopen en drukt hij zijn rug eruit.

Weet niet hoe jij je paard rijd, maar als ik mijn teugels langer maak gaan de hoofden gewoonaar beneden hoor..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-07 11:21

Dat geeft niet want ik ben het ook niet met jou eens Knipoog
Ik vind halsstrekken namelijk gewoon een rijtechnische oefening ter controle of het paard de hand volgen wil, en geen beloning.

Een echte beloning is het pas als je druk wegneemt. En ook lichte druk op de mond is druk. Vind ik dan he Knipoog

patsur

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-07 11:24

Sonja schreef:
Dat geeft niet want ik ben het ook niet met jou eens Knipoog
Ik vind halsstrekken namelijk gewoon een rijtechnische oefening ter controle of het paard de hand volgen wil, en geen beloning.

Ben ik wel met jou eens Knipoog

Guinevere

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-07 12:35

Sorry, ik ben onduidelijk geweest. Het gaat om een paard wat het volgens mij gewoon niet snapt.

Bij een lange teugel gaat hij als het ware op zoek naar de teugel. Hoofd naar links, naar rechts ... ondertussen wil hij niet meer doorlopen, totdat ik de teugels weer aan neem.

Zijn verleden is onbekend, maar vanwege het gebied waar hij vandaan komt is het mogelijk dat hij als karrenpaard gebruikt is. Ik weet niet of dat er iets mee te maken heeft?

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-07 12:38

wil je dat hij je hand volgt, of hem gewoon even zelf laten zoeken. Laat hem maar eens zoeken als hij stilstaat, hij komt er vanzelf wel achter, en probeer dan maar eens te gaan stappen, zo een beetje opbouwen.

Wil je dat hij je hand gaat volgen dan moet je de teugels beetje bij beetje verlegen, tussendoor indien nodig wat vragen, en goed voorwaarts rijden (dus niet snel maar actief)

marieke1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-07 12:45

Daarom heb ik dus dat hele verhaal voor je opgeschreven. Jij moet je paard leren dat hij naar beneden gaat. Met druk op de teugel houden bedoel ik: contact houden. Je paard moet wel voelen dat jij de teugels vast hebt en wat je ermee doet. Als je de aanwijzingen opvolgt, 'rij je je paard naar beneden'. Zoals je dus al aangeeft zoekt jou paard naar de teugel als je hem lange teugel geeft. Het zal dus makkelijk zijn om hem naar beneden te leren lopen, omdat hij goed nageeflijk is!
Het spijt me als ik iets onduidelijk geweest ben..........

Succes!! Pling

marieke1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-07 12:53

Voor de anderen: Ik val niemand persoonlijk aan. Maar ik had begrepen dat quinevere wilde leren hoe ze haar paard naar beneden kan rijden. Dat lukt niet als je alleen je teugel weggooit!

Sorry voor de misverstanden!! Knipoog

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-07 14:14

ach ja, zo zie je maar weer hoeveel verschillende meningen en dingen er kunnen ontstaan uit 1 zin.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-07 15:28

Guinevere, maar wát zoek je nou precies? Beloning, of een manier om je hand te laten volgen? Dat zijn imo namelijk 2 totaal verschillende begrippen. Hoewel je wel (beter Knipoog ) VANUIT het hand volgen naar die beloning toe kunt werken imo.

Mano88

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-07 15:31

ik wil net zeggen.. hals laten strekken en lange teugel zijn 2 verschillende dingen!! Als het gaat om je paard te leren zijn hals laten strekken, dan ben ik het eens met marieke1982. mijn pony snapte daar namelijk ook geen bal van, en ik ben -op advies van instructrice- dus op 'marieke's' manier begonnen haar dat te leren. nu doet ze het al heel goed!

als ik mijn paard gewoon zomaar lange teugel geeft, zal zij niet uit zichzelf haar hals strekken (hoewel, misschien wel na een uur werken)

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-07 15:36

Misschien bedoelt ze dat het paard de hals niet naar beneden wil doen als ze er op zit. Wellicht houdt hij zijn rug vast en zijn hoofd hoog? Of heeft hij onvoldoende spieren en balans? Toen ik mijn paard net had (3,5 week geleden Knipoog ) deed ze dat ook. De rijtechnische manier zoals hier boven beschreven wordt, is de beste manier. Zelf heb ik hierbij een beetje gesmokkeld Tong uitsteken Omdat mijn paardje rijtechnisch nog niet zo veel kent en ze een beetje een sjeeskees is. Ik merkte dat als ze haar hals wat liet zakken, ze wel rustig kon draven. Dus als mijn paardje moest proesten en dus haar hals perongelijk liet zakken, beloonde ik haar uitgebreid met de stem. Dit heb ik een paar keer herhaald. En nu loopt ze met haar neus over de grond als ik braaf zeg Haha! Van hieruit pak ik haar langzaam aan voorwaarts-neerwaarts op zonder dat ze de rug er uit drukt.

Succes in ieder geval!

Guinevere

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-07 01:37

Sonja schreef:
Guinevere, maar wát zoek je nou precies? Beloning, of een manier om je hand te laten volgen?
Beloning ... het maakt mij verder niet uit waar zijn hoofd is en hoe hij zijn rug gebruikt.

@lailapri -> Met lange teugels stilstaan lukt wel, dan zoekt hij er ook niet naar. Pas als ik wil stappen gaat het mis.

@marieke -> dat bedoelde ik eigenlijk niet, maar je uitleg is erg duidelijk. Toen ik doorkreeg dat hij losgooien niet snapt het ik het op die manier geprobeerd, maar dat lukt ook niet. Hij wil constant 750g (is maar een voorbeeld) op elke teugel. Als ik 1 cm geef, dan heb je nog maar iets van 740g. Hij gaat dan stilstaan. Als ik overdreven veel aandrijf dan gaat hij met zijn hoofd naar links en rechts (misschien omdat hij dan wel op 1 teugel normale druk krijgt?) en lopen we in een cirkeltje, tenzij ik hem corrigeer (dan stapjes naar links - correctie - naar rechts, etc). Sorry, ik vind het erg moeilijk om uit te leggen wat hij nou precies doet.

Dat is dus als ik het geleidelijk doe; als ik de teugels losgooi dan kan ik drijven tot ik een ons weeg, hij verzet geen stap. Buiten lukt het trouwens wel, zelfs als ik voorop rijd. Verward

marieke1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 08:55

Dus als ik het goed begrijp loopt jou paard alleen als je heel veel druk op de teugels hebt?! En zo snel de sruk eraf is dan stopt hij gewoon?! Loopt jou paard aan de teugel, of lukt dat ook niet? Is hij goed voorwaarts en zijwaarts aan het been?

Het lijkt me stug dat dit komt omdat hij voor de kar heeft gelopen. Dan hebben ze ook geen druk in de mond als ze voorwaarts gaan. Ik denk eerder dat jou paard gewoon nog niet begrijpt wat je bedoelt. Heel misschien heeft ze een gebitsprobleem waardoor ze haar mond niet zo goed kan ontspannen maar daar klinkt jou verhaal ook niet echt naar. Ik denk eerder dat jou paard niet zo goed voor het been is en dat opvangt door heel erg in het bit te gaan hangen. Maak hem goed voorwaarts voor je been (NIET met sporen, die zijn daar niet voor bedoelt, maar met een zweepje!) Duw zachtjes aan om aan te draven en wanneer er geen onmiddelijke reactie komt geef je hem een tik met de zweep. Wanneer ze dan aandraaft moet je niet aan je teugels gaan hangen, maar haar ff laten lopen en goed belonen. Daarna rijd je haar alleen op je zit terug, misschien met behulp van een ophouding maar niet teveel met de teugels doen. Net als mijn vorige tip moet je ook dit een paar weken oefenen voordat je echt resultaat zal merken.

Longeer je het paard wel eens? Wat doe je hem dan om, en hoe loopt hij dan? Heb je dan ook een zweep erbij?

En als laatst; zowel lange teugel (hij hoeft niet meer te doen, uitstappen) als hals strekken zijn beloningen voor het paard. Wanneer jou paard nageeft en hij krijgt daarna van jou meer ruimte in zijn halshouding ervaart hij dat als een beloning.

Succes! Pling

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 12:06

Misschien een idee om anders een filmpje van hem te maken als hij in de bak niet wil halsstrekken, maar wel 'raar' doet met zijn hoofd?