Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
marieke1982 schreef:Sorry dames, ben het niet met jullie eens!!![]()
Natuurlijk kun je je paard leren met zijn hoofd naar beneden te gaan. Met: alleen de druk wegnemen, gaat jou paard met de neus naar voren lopen en drukt hij zijn rug eruit.

Sonja schreef:Dat geeft niet want ik ben het ook niet met jou eens
Ik vind halsstrekken namelijk gewoon een rijtechnische oefening ter controle of het paard de hand volgen wil, en geen beloning.
) VANUIT het hand volgen naar die beloning toe kunt werken imo.
) deed ze dat ook. De rijtechnische manier zoals hier boven beschreven wordt, is de beste manier. Zelf heb ik hierbij een beetje gesmokkeld
Omdat mijn paardje rijtechnisch nog niet zo veel kent en ze een beetje een sjeeskees is. Ik merkte dat als ze haar hals wat liet zakken, ze wel rustig kon draven. Dus als mijn paardje moest proesten en dus haar hals perongelijk liet zakken, beloonde ik haar uitgebreid met de stem. Dit heb ik een paar keer herhaald. En nu loopt ze met haar neus over de grond als ik braaf zeg
Van hieruit pak ik haar langzaam aan voorwaarts-neerwaarts op zonder dat ze de rug er uit drukt.Sonja schreef:Beloning ... het maakt mij verder niet uit waar zijn hoofd is en hoe hij zijn rug gebruikt.Guinevere, maar wát zoek je nou precies? Beloning, of een manier om je hand te laten volgen?