Ik merk de laatste maand dat mijn pony zich verzet tegen de hand. Hiervoor heeft ze dit eigenlijk nooit gedaan.
Ze gooit de tong over het bit heen, doet haar mond echt heel ver open tijdens het rijden maar ook al als ik het bit in doe en aan de hand naar de bak toe loop.
Ook tijdens overgangen; stap - draf / draf - stap - draf - galop etc komt ze erg in verzet tegen mijn hand en gooit haar mond weer open.
Nu komt a.s. week de tandarts haar tanden controleren.
Nu dacht ik zelf dat het wel eens aan het bit kon liggen. Rijd haar nu al 1,5 met een enkel gebroken bustrens en wil overgaan op dubbel gebroken watertrens. Mocht het aan het bit liggen vind ik het vreemd dat ze het pas na zolang aangeeft.
Een bit met tonglepel en dergelijken wil ik niet. Het zou rijtechnisch opgelost moeten kunnen worden.
Het kan ook zijn dat er iets in haar nek of rug niet goed zit en pijn doet en dat ze bepaalde bewegingen uit de weg probeert te gaan. Misschien zijn er meer signalen, zoals reageren bij het aansingelen of minder soepel bewegen. In dat geval kun je eens een osteopaat erbij halen...
De overstap van een enkel- naar een dubbelgebroken bit vind ik al een hele vooruitgang. Ookal zou het daar niet van komen, dan nog is een dubbelgebroken bit veel zachter voor de paardenmond en hindert veel minder.
Tja, wat het verder kan zijn is lastig te zeggen. Inderdaad kan het ook zijn dat er wat met het paard is, maar misschien ben je zelf wel gespannen de laatste tijd? Of heb je de trainingen aangepast? Er zijn voor dezelfde symptonen altijd zoveel mogelijkheden dat je het misschien beter met een instructeur/trice kan overleggen om meer zekerheid erover te krijgen.
Dubbel gebroken is altijd zachter dan enkel gebroken. Enkelgebroken prikt al met de minste teugelvoering in het verheemelte en sommige paarden vinden dat heel onprettig.
Misschien dat het beter wordt na de tandarts anders blijven zoeken naar de oorzaak.
Sperriempje aansnoeren is het verhullen van problemen. Ik zou eerst de tandarts maar afwachten. Mocht dat niet helpen dan na laten kijken op bijvb rugproblemen door een fysio of ostheophaat o.i.d.
wacht maar even af wat de tandarts zegt, klinkt alsof het daar niet helemaal goed zit, maar de tong over t bit zal niet van 1 op andere dag zijn , paard zal toch wel al een tijdje in de mond aant "rommelen" zijn en heeft daardoor de weg gevonden hoe ie de tong erover kan gooien.
sperriempje goed aantrekken, neusriem niet te straks. hierdoor duw je de kaken en vel flink tegen elkaar als er problemen met de tanden zijn wordt het alleen maar gevoeliger.
ik hoop dat het na de tandarts langzaam aan zich oplost en voor te vorkomen dat ie de tong erover doet, sper riempje dus goed strak en evt het bit een gaatje hoger hangen succes!!
Juudje: Sperriem aansnoeren ben ik geen fan van. Hoop dat de tandarts het probleem kan verhelpen en mocht het niet aan haar tanden liggen gaan mijn instructeur en ik het rij technisch oplossen.
Bit een gaat hoger hangen zal ik vandaag proberen.