probleem met bit indoen bij jong paard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

paddy02

probleem met bit indoen bij jong paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-07 19:42

Verdrietig Ik heb dus een probleem want ik krijg het bit onmogelijk in bij mijn 2 jarige.heb de dierenarts zelfs laten kijken, of er iets aan de hand is. hij is ZO lief en mak maar je mag niet aan /in zijn mond komen, dan word hij helemaal gek, gaat steigeren en is heeel vervelend, het lukt me gewoonweg niet. Een wormenkuur geven is ook een probleem.zou er iets met hem zijn gebeurd toen hij nog niet van mij was, of zou hij pijn in zijn mond hebben ivm wisselen, hoe dan ook, hebben jullie tips"?????

GeneralFlynn

Re: probleem met bit indoen bij jong paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-07 19:44

Waarom zou je een tweejarige een bit indoen dan?
Als je hem vast wil laten wennen aan een bit,en hij reageerd nu zo heftig,dan zou ik er gewoon nog even mee wachten.
Je kan er toch nog niet op rijden..

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-07 19:46

Nog geen bit in doen op deze leeftijd.
Waarom zou je nu al een bitje in doen?
Laat je paard nog lekker paard zijn en begin over een paar maanden voorzichtig met beleren en dan pas weer na een paar maanden een bit in doen.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-07 19:54

had hetzelfde probleem
maar als ik mijne nu een wormenkuur ga geven dwing ik hem niet meer maar houd ik hem voor en wacht tot hij zelf hapt
tegenwoordig kan ik ook alweer zelf een beetje de spuit in zijn mond doen. Wat voor bit heb je? Wat doe je met het bit (enkelgebroken bit kan een punt vormen en vooral als het paard stijgert en jij staat ernaast en trekt in zijn gehemelte steken). Ik zou naast rustig oefenen en niet dwingen (dus hem leren dat het ding niet altijd in zijn mond hoeft maar ook zijn hoofd kan aaien enzo) nog even geen bit in doen. Laat hij dat toe dan kun je eens porberen of hij hem zelf wil happen, maar het moet niet. En hij hoeft hem ook niet in te houden. Heeft hij dat gedaan dan even een tijdje geen bit meer. Gewoon op een andere manier met hem bezig zijn. Dan is de kans groot dat hij daarna niet zo heftig meer reageert en hem ook dan vooral nog niet dwingen, alleen gedult en aanmoedigen. Ik zou er lekker de tijd voor nemen gezien hij nog maar 2 is en dus het best spelenderwijs leert.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-07 20:27

Een 2-jarig paard een bit in doen? Bloos!
Waarom in vredesnaam?

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-07 20:42

tja dat kunnen zoveel redenen zijn. Heb ook wel eens meegemaakt dat het werd gedaan bij een veulen omdat ze hem anders niet hielden (shetveulen)

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-07 20:48

Ja waarom al een bit in, is nog veels te vroeg.
Ga eerst maar eens aan de gang met normaal een wormenkuur erin krijgen, wees in elk geval geduldig en probeer te ontdekken waarom hij het zo eng vind als je iets in zijn mond wil doen.
Maar laat dat bit de komende jaren maar even in je kastje liggen!

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-07 20:50

lailapri schreef:
tja dat kunnen zoveel redenen zijn. Heb ook wel eens meegemaakt dat het werd gedaan bij een veulen omdat ze hem anders niet hielden (shetveulen)

Een veulen met een bit omdat hij niet te houden is, erg triest Verdrietig

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-07 20:57

moet zeggen dat hij idd wel erg voorlijks was (3 maanden en da schatten hem 1,5 jaar) en sterk enzo. Maar natuurlijk is een groot deel opvoeding, en zonde want het beeste leert nu al overal doorheen te walsen. En moet waarschijnlijk steeds scherper.

Jethafa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-07 07:49

Ja jammer. Als je niet echt hoeft zou ik het ook bij een 2jarige nog lekker even niet doen! Niet nodig toch? En ja ze zijn sterk, maar dat is opvoeding en heeft niets met bit te maken. Als je echt meer te zeggen wilt hebben is een bitloos hoofdstel misschien iets ??? heb daar niet zo veel verstand van, maar dan zit je niet in zijn mond! wat ik doe met jonge paarden is een snoepje samen met het bit, nou, hij eet het bit zowat op. Dan steeds later het snoepje geven, dus het bit en een seconde later een snoepje, dan nog later en op het laatst hoef je dus geen snoepje meer te geven. Maar ja, dat waren wel paarden die er op zich geen moeite mee hadden, maar gewoon niet wisten dat ze hun mond open moesten doen.

ijspeert

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-07 08:02

Als het niet nodig is wacht dan nog .
Maar anders doop het bit in een bakje water en daarna in een bakje met suiker .
Als hij eenmaal door heeft dat het lekker smaakt doet hij automaties zijn mond open.

Naderhand wel meestoppen vanwege dat het slecht is voor de tanden,maar dan kan je als beloning een stukje wortel of appel geven als hij het bit in heeft.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-07 08:09

honing is gezonder voor paarden (zie www.paardendrogist) dus zal er dan eerder wat honing opsmeren.

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-07 08:14

Mijn tinker is nu bijna anderhalf,en ik ben niet van plan om haar ooit een bit in te doen.
En ja,ze is sterk,en ze rende in het begin soms ook over me heen,maar met de juiste opvoeding heb je echt geen bit nodig hoor.
Ik rij mijn 11 jarige merrie zonder bit,en dat was vroeger toch een echte hittepetit om het zo maar te zeggen.

Als je je paard vast wil laten wennen aan een bit omdat je ooit met bit gaat rijden kan je daar echt nog wel even mee wachten.
Als je een bit wil gebruiken omdat het dier over je heen loopt is er iets anders fout gegaan,dat lost een bit niet op.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-07 09:13

Klopt helemaal tinkerloos, ik heb ook een behoorlijk dominant wezen lopen en die ga ik ook zonder bit rijden, rij trouwens al mijn paarden zonder, maar het is de opvoeding en het is nog steeds jammer dat mensen denken dat het bit er voor zorgt dat je paard wat voor je wil doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-07 09:18

Reageert je paard al zo heftig op het bit op het moment dat je het bit zelf in probeert te doen of pas op het moment dat je het kopstuk over zijn oren heen wilt 'trekken'?

paddy02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-07 10:41

CCCCorine schreef:
Reageert je paard al zo heftig op het bit op het moment dat je het bit zelf in probeert te doen of pas op het moment dat je het kopstuk over zijn oren heen wilt 'trekken'?

hoi Corine hij reageert alleen op iets in zijn mond, het hoofdstel kan ik zonder meer aan doen(zonder bit) hij vindt het niet erg als er iets over zijn oren "getrokken"word. Maar het bit, ik heb het nu los en laat het hem steeds zien en geef hem iets te eten erachter zegmaar op mijn hand, maar van het bit moet hij niet hebben(ik heb overigens een rubber bitje hoor alleen om hem er aan te wennen.)

previr

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 15:02

laat zijn mond eens nakijken door de tandarts, veel voorkomende problemen met bit niet indoen, lastig zijn als je aan de mond komt heeft te maken met de tanden.
laat um gewoon eens nakijken en dan weet je zeker dat daar het probleem niet zit, voordat je hem gaat straffen waardoor hij alleen maar banger wordt. succes

Danae

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-07 12:31

Een paard is pas met 5 jaar uitgewisseld wat betreft zijn gebit... waarschijnlijk heeft hij/ zij wat last van doorkomende kiezen/ tanden, juist op de leeftijd van 2 +.... ik zou toch nog eventjes wachten met een bitje... je hebt zo een trauma te pakken, hoor, zeker als er pijn in het spel is (geweest)... en zeker ook als het een jong paard betreft... paarden vergeten niet snel...

Kijk hier maar eens...
http://www.tvanhouten.nl/1024x768/keuze ... g_1024.htm

malloesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-07 12:36

Ik zou dan iig beginnen met een rubberbitje want dat klappert minder op zijn tanden. Ook kun je het bit met bv appelstroop insmeren. Neemt niet weg dat ik het ook vrij vroeg vind om een 2 jarige al een bit in te doen

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-07 12:39

Allereerst zou ik een twee jarige nooit een bit indoen!! Laat dat dier nog lekker even jong zijn, wennen aan het bit kan altijd nog. Daarbij is het sowieso verstandig minstens 1x per jaar een tandarts naar de tanden te laten kijken. Op die leeftijd is een paard volop aan het wisselen en zo te horen heeft hij daar behoorlijk last van. Laat staan met een bit in zijn mond. Je wilt toch niet dat hij nu al een vervelende associatie met het bit krijgt?

Mijn paard is inmiddels 3,5 en die heeft nog nooit een bit ingehad. Gaat ook niet gebeuren, want ik rij hem bitloos in. Oh, en hij is oersterk en een hittepetitje op zijn tijd. Zeker op deze leeftijd, zo tussen 3 en 4 jaar in. In de kudde merk ik dat hij zich veel dominanter gaat gedragen, vergeleken met een jaar terug. Maar door het vele grondwerk en onze band is hij wel op mij gericht en heb ik alle vertrouwen in hem, ook bitloos. Tot nu toe gaat het inrijden super, bitloos en wel. Ik weet van de tandarts dat hij volop aan het wisselen is en wat wolfskiesjes heeft. Maar aangezien ik zonder bit rij, heeft hij nergens last van.

En een jong dier straffen, omdat hij 'lastig' doet met het bit, lijkt me al helemaal not done!!! Een jong paard moet zelfvertrouwen opbouwen en daar moet je als eigenaar maar geduld voor hebben. Zoveel als nodig is.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-07 13:29

antitaxandri schreef:
Ik zou dan iig beginnen met een rubberbitje want dat klappert minder op zijn tanden. Ook kun je het bit met bv appelstroop insmeren. Neemt niet weg dat ik het ook vrij vroeg vind om een 2 jarige al een bit in te doen

Een rubber bit zou ik zeker niet aanraden, dat kan behoorlijk wrijving geven en dus warm worden, wat als heel naar ervaren kan worden.