Stoppen met rijden?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Miriam91

Stoppen met rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-07 21:56

Ik rijd bij een handelaar die handelt in Fjorden. Ik rijd daar al ongeveer 1 1/2 jaar een hele leuke Fjord maar er zitten gewoon heel erg veel nadelen aan.
Ik kwam er dus laatst achter dat die Fjord nooit goed is ingereden, nou dat verklaard waarom ze de dingen nooit zo goed snapte. En ik heb geen ervaring met inrijden (ze is al 7) en les nemen dat zou dan in onze bak moeten (die een half uur stappen is) maar die bak is super zwaar en klein en vol met onkruid. Ik heb een periode gehad dat we in de kleine wei konden rijden maar die is nu opnieuw ingezaaid dus dat kan ook niet en de handelaar wil ook geen bak voor ons (er rijden daar meerdere mensen) maken. Er is wel een maisland naast maar die handelaar is telkens te laat met vragen of we daar een stukkie van mogen hebben. We kunnen dus ongeveer 10x per jaar op het maisland rijden voordat dat ook weer wordt ingezaaid. Verder kunnen we alleen maar in het bos rijden. Maarja omdat ik dus verder wil met die Fjord en haar gewoon goed wil rijden kan dat natuurlijk niet in het bos.

Toen wilde ik samen met een vriendin die daar ook rijd les gaan nemen op een manege maar dan hebben we een vervoersprobleem. Die handelaar wilt ons best wel een keer brengen maarja ook niet te vaak (zo ongeveer 1x in het half jaar als het aan hem ligt). Mijn vader wilt niet met onze auto en een trailer (+2 Fjorden) erin rijden omdat hij vind dat onze auto dat niet aankan (hij kan 1450 kg trekken?). De vader van die vriendin wilt ons best brengen maar ook niet elk weekend en die zit nu met botafbraak in zijn mond dus die is helemaaaaal niet in de stemming. Naar de dichtsbijzijnde manege rijden is ook geen optie want allebei de Fjorden waar we dan mee gaan hebben ook geen ijzers. Moet ik dan blijven zeuren bij die handelaar? Want ik wil wel erg graag les nemen want ik kan die onervaren pony nou eenmaal niet zonder begeleiding rijden enzo.

Wij hebben dus een hoefsmid. Dat is een jongen van 19 die nu de opleiding van hoefsmid doet en dat is een vriend van die handelaar. Die hoefsmid is totaal niet aardig en ook niet echt tegen de paarden. Maarja een andere hoefsmid nemen kan ook niet want dan moeten we het zelf betalen en daar heb ik dus ook geen zin in. Maar die hoefsmid vind mij niet aardig (ik hem ook niet) en doet dus ook niet de moeite om 'mijn' Fjordje goed te bekappen. Vorig jaar zomervakantie is ze heel erg kreupel geworden en moesten haar ijzers eraf. Toen heeft hij haar netjes bekapt en toen is ze in maart ongeveer een keertje bijgeschaafd maar alleen de randjes en helemaal niet netjes. En nou is ze afgelopen maand bekapt maar ze staat alsnog scheef volgens mij. Aan de binnenkant van haar hoeven groeit het in zo'n boogje. Hij heeft haar nu dus bekapt maar het ziet er nog steeds niet netjes uit. Ook heeft ze in haar achterhoef bijna bij de kroonrand een horizontale scheur. Ik ben dus bang dat ze daar kreupel aan wordt maarja die hoefsmid wilt maar niet komen (is echt een luilak!) Moet ik dan gewoon zelf een hoefsmid zoeken?

De Fjord die ik rijd heeft een paar maanden geleden bij een hengst in de wei gestaan en is toen super dik geworden. Ze is wel gedekt maar niet drachtig (ze is tijdje geleden gescand). Maarja ze is toen dus super dik geworden. Toen kwam ze weer naar stal en heeft ze daar in een zandstukje gestaan op water en hooi (ze kan niet op stal want het is een luchtzuiger). Toen is ze afgevallen maarja nog steeds niet genoeg want ze was nog steeds aardig dik. Maar die handelaar wilde haar weer in de wei hebben. Toen heeft ze dus weer 3 weken in de wei gestaan en is weer zo dik geweest als voor het afvallen. Toen ben ik een keer heel boos geworden op die handelaar en mijn vriendin heeft ook gezegt dit is niet normaal nog 2 weken en ze kan zo naar de sate. Nou nu staat ze dus weer sinds 2 weken bij stal samen met een andere dikke pony op een zandstukje. Maar ze valt helemaal niet zo snel af als vorige keer. Ze is maar een heeeel klein beetje afgevallen terwijl ik haar toch rond de 5x per week rijdt. Ik rijd niet super intensief (geen hoge dressuur ofzo) maar toch in het bos wel flinke ritten van zo'n anderhalf uur gemiddeld. maarja ze wilt dus maar niet afvallen en ik ben bang dat als het niet snel gaat dat die handelaar zegt van nou heeft toch geen zin ze kan beter in de wei lopen.

Nou als laatste nadeel die pony kan dus nog helemaal niets en vind alles eng. Als ik rijd (in het bos) dan zijn er natuurlijk weleens boomstronken enzo. maar daar huppelt zij heel raar over heen. In plaats van dat ze haar passen uitrekent zodat ze goed uitkomt of een grote pas neemt, neemt zij een kleinere pas waardoor het er als een huppeltje uitziet en het ook ongemakkelijk aanvoelt. Ze heeft ook nooit geleerd om goed te springen. Degene die haar reed voordat ik kwam die crosste (dus alleen rengalop) en sprong alleen maar met haar (daarom is ze ook kreupel geworden en nog steeds erg gevoelig aan haar voorbenen). Ze weet niet hoe ze moet uitrekenen voor de sprong. Bijv. een boomstam van nog niet eens 60 cm. heel vaak komt ze dan niet uit. En balkjes lopen daar springt ze zo ongeveer overheen (balkjes lopen=een tak in het bos). Ook hebben wij een waterpeil in het bos wat naast een ruiterpad staat en daarna aan allebei de kanten een sloot (soort bruggetje van zand dus) en ze is elke keer bang voor die sloot en dat waterpeil. Ik heb verschillende dingen geprobeerd:
- Boos worden
- Met veel geduld en lieve woorden rustig erlangs stappen
- Haar laten kijken
- Er 10.0000 keer achter elkaar langslopen
Ze blijft het gewoon 'eng' vinden! En ik vind het dus zo frusterend want het is gewoon heel irritant.
Ik ben met haar en een andere Fjord een keertje naar een stal in de buurt gereden en dat bestaat uit een woonhuis, hooiberg met dakje, stallen, weides, paddock, bak etc. en ze stond gewoon te shacken op haar benen omdat ze het nog nooit had gezien en het doodeng vond. Ze is dus gewoon helemaal niets gewend.

Ook is er altijd gezeik bij ons op stal. We rijden daar met 4 meisjes en er is 1 pensionklant. Ik en een ander meisje zijn dik bevriend en doen alles samen. En die 2 andere meisjes doen alles samen. Maar onderling is er dus altijd gezeik. Ik en mijn vriendin (D.) kunnen veel hebben bij die handelaar. Onze pony's staan in een stukje bij stal en dat stukje mest ik uit, ik ruim netjes mijn spullen op en ik veeg voordat ik wegga. De 2 pony's van die andere meisjes staan in de wei en dan zitten ze de hele tijd te zeuren dat wij moeten helpen met de wei uitmesten. Terwijl ik zoiets heb van mijn paard staat daar niet in de wei en ik heb genoeg aan het stukje uitmesten. Er zijn nog wel meer dingen en ik vind het gewoon ontzettend kinderachtig maar het gezeik en geroddel blijft.

En nou heb ik dus zoiets van er zitten zoveel nadelen aan het rijden bij die handelaar, zou ik er niet gewoon mee stoppen. Maar aan de ene kant wil ik wel blijven rijden want ik heb er nog steeds plezier in. En ik wil haar natuurlijk niet kwijt want wie rijd haar als ik weg ben? Ik ben bang dat ze dan echt bij de sate beland omdat ze gewoon zo naar de banketstaaf gereden wordt.
Dit vind ik best veel nadelen op een rijtje maar het belangrijkste voor mij is dat die pony goed terecht komt, goed gereden wordt en goed verzorgd wordt.

Het is een heel lang verhaal geworden en ik hoop dat jullie het snappen.

Dobel

Re: Stoppen met rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-07 22:00

dat je andere verzorgponys moet zoeken>?

Miriam91

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-07 22:01

Nelleke1 schreef:
dat je andere verzorgponys moet zoeken>?

Ja maar het punt is dus dat ik die Fjord niet kwijt wil omdat we al een goede band hebben en ik niet weet wat er dan met haar gaat gebeuren

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-07 22:07

Het is toch een handelsstal?? Kopen geen optie? Ik neem aan dat ze anders ook een keer weg gaat.

Miriam91

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-07 22:09

aerdenhout1 schreef:
Het is toch een handelsstal?? Kopen geen optie? Ik neem aan dat ze anders ook een keer weg gaat.

Het is een handelstal jaa maar zovaak verkoopt ie niet Tong uitsteken
Ze staat er al 2 jaar en zo zijn er nog 2 vaste omdat hij ook ritjes doet. Hij heeft een soort huifkar die je kan huren en daar staan er dan 2 voor (die wel ijzers hebben) en zij blijft omdat ze zo braaf is met kinderritjes (bijv. Koninginnedag)

En ze zal ooit wel een keer weggaan maar dat heb ik dan nog liever tegelijk met mij. Dat we allebei weggaan.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-07 22:17

De auto van je vader kan idd maar 1 paard vervoeren op zijn best. Maar te voet naar de manege moet wel kunnen zonder ijzers hoor! Misschien zelfs nog wel goed voor de voeten aangezien ze zo slecht gekapt worden.

Betreft de voetjes zou ik de handelaar nog eens aanspreken. Een kreupel paard krijgt hij ook niet verkocht! Ik zou mijn geld zelf niet uitgeven aan de hoefsmid terwijl de eigenaar totaal geen moeite doet.

Springen moeten ze gewoon leren door heel veel te doen. De ene is daar al intelligenter in dan de andere, gewoon verder blijven oefenen, je hoeft tenslotte niet naar de Wereldbeker, het is maar voor de lol Knipoog

En die meiden moet je gewoon laten zaniken. Als de afspraak is: ieder het stuk van zijn paard, dan zoeken ze het maar lekker uit, op elke stal is het wel wat hoor!

Je zegt in je laatste stuk dat je nog steeds met plezier rijdt, dan zou ik toch lekker blijven!

Miriam91

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-07 22:20

Urielle schreef:
De auto van je vader kan idd maar 1 paard vervoeren op zijn best. Maar te voet naar de manege moet wel kunnen zonder ijzers hoor! Misschien zelfs nog wel goed voor de voeten aangezien ze zo slecht gekapt worden.

Betreft de voetjes zou ik de handelaar nog eens aanspreken. Een kreupel paard krijgt hij ook niet verkocht! Ik zou mijn geld zelf niet uitgeven aan de hoefsmid terwijl de eigenaar totaal geen moeite doet.

Springen moeten ze gewoon leren door heel veel te doen. De ene is daar al intelligenter in dan de andere, gewoon verder blijven oefenen, je hoeft tenslotte niet naar de Wereldbeker, het is maar voor de lol Knipoog

En die meiden moet je gewoon laten zaniken. Als de afspraak is: ieder het stuk van zijn paard, dan zoeken ze het maar lekker uit, op elke stal is het wel wat hoor!

Je zegt in je laatste stuk dat je nog steeds met plezier rijdt, dan zou ik toch lekker blijven!

Dus 1450 kg is een trailer met 1 Fjord? Allebei de Fjorden zijn rond de 1,40

Maar de straal van mijn Fjord wordt ook helemaal nooit bijgesneden. Nou heb ik geen verstand van hoeven enzo want hij is de hoefsmid maar ze loopt nu op de straal en het ziet er helemaal niet netjes uit

Springen leren door veel te doen maarja als ik alleen maar op boomstammen kan oefenen. Dat is niet ideaal. En ik ben heel erg bang dat ze weer kreupel wordt

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-07 22:33

Yep, voor een anderhalfpaardstrailer kun je uitgaan van een 1300 kilo totaal. Tweepaards zit je rond de 2000. Mijn anderhalfpaards weegt leeg in optimale situatie (waarschijnlijk zo kaal mogelijk aangeboden zonder reservewiel enzo) 580 kilo. Reken voor een Fjord een 500 kilo? Dan zit je aan 1580 met 2.

Op de straal lopen is niet erg, dat is een stootkussen zeg maar, alleen die scheur is wel erger.

Aurora3

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-07 22:33

ik denk dat je eens heel realistisch moet kijken naar wat je allemaal zegt.
Natuurlijk is het allemaal niet ideaal wat daar gebeurt, maar het is niet jouw paard, dus je kunt niet alles zomaar veranderen.

Ze is nooit goed ingereden zeg je, das vervelend, maar je kunt gewoon met heel veel geduld proberen om het paardje dingen te leren. Als je consequent bent en steeds op dezelfde manier iets vraagt aan haar en goed beloont als ze braaf is dan komt dat best wel goed. Natuurlijk kun je haar geen hoge dressuur leren als je dat zelf niet kan, maar zorg dat ze goed naar je luistert, dat jij het tempo bepaald, dat ze goed te sturen is en dat ze stilstaat als jij dat wil enzo. Dat lukt je best wel zonder instructeur en daar heb je niet persee een bak voor nodig ofzo.
Als dat goed gaat en ze luistert, dan kun je best meer op de weg gaan rijden. Gewoon langzaam steeds meer op de weg gaan rijden. Als de hoeven snel slijten zullen ze harder worden zodat dat meestal nog een heel eind meevalt. Zo veel mogelijk in de berm rijden als je les wil nemen dan op die manege. En je hoeft natuurlijk niet persee elke week he. 1 keer in de 2 weken of 1 keer per maand kan ook al veel helpen als je met problemen zit waar je zelf niet uitkomt.
Die hoeven vind ik moeilijk te zeggen zo, je zou eens foto's kunnen maken misschien.
Een horizontale scheur lijkt me minder erg dan een vertikale hoewel je je wel af kan vragen hoe ze daaraan komt natuurlijk. Maar dat kan iig niet zo makkelijk doorscheuren naar boven naar het leven. Ik zou in ieder geval niet zelf een smid gaan betalen, want als je daaraan begint wordt het steeds meer wat je zelf kan gaan betalen en dan kun je dus net zo goed zelf een paard kopen.
Wat de wei betreft: het is misschien voor het paardje wel leuker om op de wei te staan met de anderen. Te dik is natuurlijk niet goed, maar je zou misschien kunnen vragen of je een deel van de wei af mag zetten. Dan krijgt ze minder gras binnen en wordt ze dus ook minder dik. Dat is een beetje een tussenoplossing tussen jou en de eigenaar. Of je kan haar een paar uur per dag in de wei zetten en de rest van de dag in het zandstukje. Dan moet je zelf even kijken of dat haalbaar is, want iemand moet dat wel doen natuurlijk.
Springen kun je een paard het beste leren met een grondbalkje ervoor. Als ik jou verhaal zo hoor zou ik in het bos gewoon om de boomstronken heen stappen. Die bomen wijken niet als ze niet uitkomt en zometeen gebeuren er ongelukken. Ik zou het springen gewoon lekker laten zitten als ik jou was. Een fjord is er van zichzelf vaak ook niet heel handig in, jij ook niet echt denk ik (bedoel ik verder niet vervelend) dus ga gewoon lekker wat anders doen.

Geroddel en gedoe heb je op bijna alle stallen wel eens denk ik. Trek je er niet teveel van aan. Als je denkt dat ze luisteren kun je misschien eens met zn vieren praten over alle dingen die jullie dwars zitten. Misschien kun je er samen uitkomen. Als je verwacht dat ze toch niet luisteren zou ik er niet aan beginnen, dan wordt het alleen maar erger. Dan zou ik ze gewoon negeren als ze vervelend zijn en er aardig tegen zijn als ze niet heel irritant doen. Misschien krijgen ze dan vanzelf door dat het ook anders kan.

Als jij er plezier in hebt zou ik niet zomaar stoppen. Als je je ergert aan hoe dingen gaan, bedenk dan dat het jouw paard niet is ook al voelt dat misschien soms zo. Zulke dingen als dit kom je bijna overal tegen. Mensen die echt goed voor hun paarden willen zijn nemen niet zomaar een verzorgster, die rijden en verzorgen zelf. Je zult zulke dingen altijd tegenkomen als je paarden van anderen verzorgt. Probeer in te schatten welke dingen voor het paard het ergst zijn en doe daar wat aan. De rest moet je je gewoon bij neer proberen te leggen.

Miriam91

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-07 11:17

Aurora3 schreef:
ik denk dat je eens heel realistisch moet kijken naar wat je allemaal zegt.
Natuurlijk is het allemaal niet ideaal wat daar gebeurt, maar het is niet jouw paard, dus je kunt niet alles zomaar veranderen.

Ze is nooit goed ingereden zeg je, das vervelend, maar je kunt gewoon met heel veel geduld proberen om het paardje dingen te leren. Als je consequent bent en steeds op dezelfde manier iets vraagt aan haar en goed beloont als ze braaf is dan komt dat best wel goed. Natuurlijk kun je haar geen hoge dressuur leren als je dat zelf niet kan, maar zorg dat ze goed naar je luistert, dat jij het tempo bepaald, dat ze goed te sturen is en dat ze stilstaat als jij dat wil enzo. Dat lukt je best wel zonder instructeur en daar heb je niet persee een bak voor nodig ofzo.
Als dat goed gaat en ze luistert, dan kun je best meer op de weg gaan rijden. Gewoon langzaam steeds meer op de weg gaan rijden. Als de hoeven snel slijten zullen ze harder worden zodat dat meestal nog een heel eind meevalt. Zo veel mogelijk in de berm rijden als je les wil nemen dan op die manege. En je hoeft natuurlijk niet persee elke week he. 1 keer in de 2 weken of 1 keer per maand kan ook al veel helpen als je met problemen zit waar je zelf niet uitkomt.
Die hoeven vind ik moeilijk te zeggen zo, je zou eens foto's kunnen maken misschien.
Een horizontale scheur lijkt me minder erg dan een vertikale hoewel je je wel af kan vragen hoe ze daaraan komt natuurlijk. Maar dat kan iig niet zo makkelijk doorscheuren naar boven naar het leven. Ik zou in ieder geval niet zelf een smid gaan betalen, want als je daaraan begint wordt het steeds meer wat je zelf kan gaan betalen en dan kun je dus net zo goed zelf een paard kopen.
Wat de wei betreft: het is misschien voor het paardje wel leuker om op de wei te staan met de anderen. Te dik is natuurlijk niet goed, maar je zou misschien kunnen vragen of je een deel van de wei af mag zetten. Dan krijgt ze minder gras binnen en wordt ze dus ook minder dik. Dat is een beetje een tussenoplossing tussen jou en de eigenaar. Of je kan haar een paar uur per dag in de wei zetten en de rest van de dag in het zandstukje. Dan moet je zelf even kijken of dat haalbaar is, want iemand moet dat wel doen natuurlijk.
Springen kun je een paard het beste leren met een grondbalkje ervoor. Als ik jou verhaal zo hoor zou ik in het bos gewoon om de boomstronken heen stappen. Die bomen wijken niet als ze niet uitkomt en zometeen gebeuren er ongelukken. Ik zou het springen gewoon lekker laten zitten als ik jou was. Een fjord is er van zichzelf vaak ook niet heel handig in, jij ook niet echt denk ik (bedoel ik verder niet vervelend) dus ga gewoon lekker wat anders doen.

Geroddel en gedoe heb je op bijna alle stallen wel eens denk ik. Trek je er niet teveel van aan. Als je denkt dat ze luisteren kun je misschien eens met zn vieren praten over alle dingen die jullie dwars zitten. Misschien kun je er samen uitkomen. Als je verwacht dat ze toch niet luisteren zou ik er niet aan beginnen, dan wordt het alleen maar erger. Dan zou ik ze gewoon negeren als ze vervelend zijn en er aardig tegen zijn als ze niet heel irritant doen. Misschien krijgen ze dan vanzelf door dat het ook anders kan.

Als jij er plezier in hebt zou ik niet zomaar stoppen. Als je je ergert aan hoe dingen gaan, bedenk dan dat het jouw paard niet is ook al voelt dat misschien soms zo. Zulke dingen als dit kom je bijna overal tegen. Mensen die echt goed voor hun paarden willen zijn nemen niet zomaar een verzorgster, die rijden en verzorgen zelf. Je zult zulke dingen altijd tegenkomen als je paarden van anderen verzorgt. Probeer in te schatten welke dingen voor het paard het ergst zijn en doe daar wat aan. De rest moet je je gewoon bij neer proberen te leggen.

De grondbeginselen van het rijden kan ze. Zoals stilstaan en sturen enzo. Dat zit er allemaal goed in.
Die pony staat in Zeist en de manege is in Maarn. Dat is ongeveer een kwartiertje met de auto. Als je dat wilt stappen moet je langs best drukke wegen enzo en ze is wel helemaal verkeersmak maar het zal toch nog een hele rit zijn en dan ook nog eens les nemen daar van wel een half uur flink werken en dan weer terug. Ik denk dat dat een beetje teveel is omdat de pony's dat niet gewend zijn.

Ik zal proberen om vandaag foto's te maken van haar hoeven. Maar de straal is een stootkussen dat weet ik wel maar als ik in het bos rijd zijn er best veel stronken. Als zij daar dan opstaat staat ze op de straal en ik heb altijd geleerd dat de straal ook gevoelig is. Als die hoefsmid de straal een beetje netjes bijsnijdt staat ze denk ik minder op de straal. Maarja ik ben geen hoefsmid Tong uitsteken

Ik heb al heel vaak aan die handelaar (die overigens niet zelf rijd maar alleen maar ment) gevraagd of ik een stukje kan afzetten in de wei maar dat wil die allemaal niet hebben enzo. Het is een beetje een aparte vent waar je mee om moet kunnen gaan en ik kan dat wel (tenminste ik mag veel van hem) maar er zijn ook grenzen en ik heb het idee dat hij paarden hardstikke leuk vind maar er niet teveel last van wilt hebben Verdrietig Om nou een stukje af te zetten en haar op het midden van de dag telkens naar stal te brengen enzo dat heeft ie daar niet voor over.

Ik heb wel ervaring met springen enzo maar dan alleen met paarden die zelf ook kunnen springen Tong uitsteken
Maar ik heb besloten het springen inderdaad te laten zitten omdat ik bang ben dat ze weer zo kreupel wordt. Ze heeft namelijk niet erg sterke voorbenen. Ik ben wel van plan om balkjes te lopen zodat zij leert om haar passen goed uit te rekenen. Dat kan nooit kwaad lijkt me.

Ik heb vrijdagavond een gesprek gehad (wel over msn) met 1 van die meisjes. Ik heb uitgelegt wat mijn gevoel over al dat geroddel en gezeik is etc. En zij wilt vandaag gaan praten met ze allen. Ik vind het best maar ik blijf bij mijn eigen standpunt. Ze had ook het idee om een dagtaken lijst te maken. Maar dat vind ik super onzin omdat het niet mogelijk is. Ik en mijn vriendin komen elke dag en die andere 2 alleen in het weekend en een enkele keer doordeweeks. Dus hoe wilt zij dan die lijst maken. Maar dat zal ik vandaag wel horen Tong uitsteken

Heel erg bedankt voor de reacties!

marouschka02

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 14:33

volgens mij kan je beter een andere plek zoeken en weer gaan genieten van het rijden .Je doet het toch voor je lol?

Miriam91

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-07 16:01

Ik geniet ook nog steeds van het rijden! Maar toch vind ik dat er veel nadelen aanzitten. En ik wil er dus achter komen of dat bij elk verzorgpaard zo is. Als dat namelijk zo is heeft het geen zin om een andere te zoeken en moet ik gewoon niet zo veeleisend zijn.

Ben ik te veeleisend?