Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Nelleke1 schreef:dat je andere verzorgponys moet zoeken>?
aerdenhout1 schreef:Het is toch een handelsstal?? Kopen geen optie? Ik neem aan dat ze anders ook een keer weg gaat.

Urielle schreef:De auto van je vader kan idd maar 1 paard vervoeren op zijn best. Maar te voet naar de manege moet wel kunnen zonder ijzers hoor! Misschien zelfs nog wel goed voor de voeten aangezien ze zo slecht gekapt worden.
Betreft de voetjes zou ik de handelaar nog eens aanspreken. Een kreupel paard krijgt hij ook niet verkocht! Ik zou mijn geld zelf niet uitgeven aan de hoefsmid terwijl de eigenaar totaal geen moeite doet.
Springen moeten ze gewoon leren door heel veel te doen. De ene is daar al intelligenter in dan de andere, gewoon verder blijven oefenen, je hoeft tenslotte niet naar de Wereldbeker, het is maar voor de lol
En die meiden moet je gewoon laten zaniken. Als de afspraak is: ieder het stuk van zijn paard, dan zoeken ze het maar lekker uit, op elke stal is het wel wat hoor!
Je zegt in je laatste stuk dat je nog steeds met plezier rijdt, dan zou ik toch lekker blijven!
Aurora3 schreef:ik denk dat je eens heel realistisch moet kijken naar wat je allemaal zegt.
Natuurlijk is het allemaal niet ideaal wat daar gebeurt, maar het is niet jouw paard, dus je kunt niet alles zomaar veranderen.
Ze is nooit goed ingereden zeg je, das vervelend, maar je kunt gewoon met heel veel geduld proberen om het paardje dingen te leren. Als je consequent bent en steeds op dezelfde manier iets vraagt aan haar en goed beloont als ze braaf is dan komt dat best wel goed. Natuurlijk kun je haar geen hoge dressuur leren als je dat zelf niet kan, maar zorg dat ze goed naar je luistert, dat jij het tempo bepaald, dat ze goed te sturen is en dat ze stilstaat als jij dat wil enzo. Dat lukt je best wel zonder instructeur en daar heb je niet persee een bak voor nodig ofzo.
Als dat goed gaat en ze luistert, dan kun je best meer op de weg gaan rijden. Gewoon langzaam steeds meer op de weg gaan rijden. Als de hoeven snel slijten zullen ze harder worden zodat dat meestal nog een heel eind meevalt. Zo veel mogelijk in de berm rijden als je les wil nemen dan op die manege. En je hoeft natuurlijk niet persee elke week he. 1 keer in de 2 weken of 1 keer per maand kan ook al veel helpen als je met problemen zit waar je zelf niet uitkomt.
Die hoeven vind ik moeilijk te zeggen zo, je zou eens foto's kunnen maken misschien.
Een horizontale scheur lijkt me minder erg dan een vertikale hoewel je je wel af kan vragen hoe ze daaraan komt natuurlijk. Maar dat kan iig niet zo makkelijk doorscheuren naar boven naar het leven. Ik zou in ieder geval niet zelf een smid gaan betalen, want als je daaraan begint wordt het steeds meer wat je zelf kan gaan betalen en dan kun je dus net zo goed zelf een paard kopen.
Wat de wei betreft: het is misschien voor het paardje wel leuker om op de wei te staan met de anderen. Te dik is natuurlijk niet goed, maar je zou misschien kunnen vragen of je een deel van de wei af mag zetten. Dan krijgt ze minder gras binnen en wordt ze dus ook minder dik. Dat is een beetje een tussenoplossing tussen jou en de eigenaar. Of je kan haar een paar uur per dag in de wei zetten en de rest van de dag in het zandstukje. Dan moet je zelf even kijken of dat haalbaar is, want iemand moet dat wel doen natuurlijk.
Springen kun je een paard het beste leren met een grondbalkje ervoor. Als ik jou verhaal zo hoor zou ik in het bos gewoon om de boomstronken heen stappen. Die bomen wijken niet als ze niet uitkomt en zometeen gebeuren er ongelukken. Ik zou het springen gewoon lekker laten zitten als ik jou was. Een fjord is er van zichzelf vaak ook niet heel handig in, jij ook niet echt denk ik (bedoel ik verder niet vervelend) dus ga gewoon lekker wat anders doen.
Geroddel en gedoe heb je op bijna alle stallen wel eens denk ik. Trek je er niet teveel van aan. Als je denkt dat ze luisteren kun je misschien eens met zn vieren praten over alle dingen die jullie dwars zitten. Misschien kun je er samen uitkomen. Als je verwacht dat ze toch niet luisteren zou ik er niet aan beginnen, dan wordt het alleen maar erger. Dan zou ik ze gewoon negeren als ze vervelend zijn en er aardig tegen zijn als ze niet heel irritant doen. Misschien krijgen ze dan vanzelf door dat het ook anders kan.
Als jij er plezier in hebt zou ik niet zomaar stoppen. Als je je ergert aan hoe dingen gaan, bedenk dan dat het jouw paard niet is ook al voelt dat misschien soms zo. Zulke dingen als dit kom je bijna overal tegen. Mensen die echt goed voor hun paarden willen zijn nemen niet zomaar een verzorgster, die rijden en verzorgen zelf. Je zult zulke dingen altijd tegenkomen als je paarden van anderen verzorgt. Probeer in te schatten welke dingen voor het paard het ergst zijn en doe daar wat aan. De rest moet je je gewoon bij neer proberen te leggen.
Om nou een stukje af te zetten en haar op het midden van de dag telkens naar stal te brengen enzo dat heeft ie daar niet voor over.