Niet nagevelijk slecht voor de rug ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Fieke_

Niet nagevelijk slecht voor de rug ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-07 14:22

Nicky, welsh pony van 12 jaar oud. Ze is zó ontzettend hard in haar mond, dat komt omdat ze gewoon bijna is ingereden door beginners. Ze heeft een jaar of 4 alleen maar beginners en kleine kinderen op haar rug gehad.. en ze is gewoon helemaal hard. Ik rij wel eens in de bak op haar, maar ze loopt nooit echt met haar hoofd omhoog, maar ook niet nagevelijk. Ik heb er zelf geen moeite mee, want ik weet dat ik gewoon niets bij haar kan beginnen, ze is soms gewoon nouwlijks te stoppen, en ze wilt alleen maar hard gaan. Nu stond er een keer een meisje langs de kant te kijken, en ze vroeg waarom hij niet aan de teugel liep. Ik zei dat ze ontzettend hard in haar mond was, en dat ik het niet erg vond. Maar ze zei dat het ontzettend slecht was voor Nicky's rug. Ik heb haar wel eens gelongeerd met een hele losse bijzet, maar ik ga hem niet strak zetten, in de hoop dat ze nagevelijk gaat. Maar ze houd gewoon haar hoofdje hoog.
En dan Floris, ook een welsh, maar wel een hengstje van 4 jaar. Hij is nog niet zo lang onder het zadel, en loopt ook helemaal niet nagevelijk enzo. Is dit nou heel slecht voor hem? Ik denk maar, het komt wel, hij is nog jong en gaat het vanzelf wel meer ontspannen onder het zadel ?

gr Fieke.

Fieke_

Re: Niet nagevelijk slecht voor de rug ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-07 17:57

27 keer bekeken, maar niemand kan me helpen?

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-07 19:03

Allereerst is geduld een schone zaak, niet alleen als je bij de paarden bent maar ook hier. Niet iedereen die dingen leest heeft iets te schrijven, en de meesten komen pas 's avonds online! Dus even rustig afwachten.

Op zich is het voor het paard beter als ze nageeflijk lopen. Maar dat wil niet zeggen dat het verschrikkelijk is als ze niet nageeflijk lopen. Een paard wat met een horizontale nek loopt zonder zijn rugspieren extreem aan te spannen, zal er niet erg veel last van hebben. Het grootste probleem ontstaat, als ze hun rug gaan vastzetten. Uiteindelijk is het voor het paard beter om nageeflijk te lopen, maar wat nog veel slechter is dan niet nageeflijk lopen, is het hoofd naar beneden dwingen!!! Dus wat dat betreft ben je op zich goed bezig.

Wat betreft het hard in de mond en niet nageeflijk zijn: theoretisch zou het niks met elkaar te maken moeten hebben. Je rijd een paard niet nageeflijk door met de teugels te hannessen, al is dat een veel gehoord misverstand. Nageeflijkheid komt uit de achterhand van het paard, niet uit de ruiterhand.

Wat tips om je pony toch nageeflijk te krijgen (want ja, uiteindelijk is dat beter): rij veel overgangen. Zorg dat je pony netjes aan de hulpen staat, dus been is voorwaarts, zitten is ho. Als hij netjes op je zit terug komt, kan je voorzichtig een ophouding met je teugels gaan maken om terug te rijden. Als het goed is (en je hem veel beloont als hij het goed doet) word hij daar ook weer vriendelijker van in de mond. Ga schakelen in de gangen.
Op deze manier vraag je je paard op de achterhand, waardoor de voorkant vanzelf afbuigt. Vergis je echter niet!! Dit is niet in een week voor elkaar, maar vergt langdurige training, zeker bij een paard wat zo verkeerd gereden is.
Neem er de tijd voor, rij hem consequent en beloon veel, en uiteindelijk zal je merken dat hij nageeflijk word zonder aan de teugels te frunniken!!
Succes er mee

pressent

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-07 19:11

Ja mijn zusje heeft prsies hetzelfde probleem met een pony, er is vrijwel niks mee gedaan de afgelope jaren.
Er reed een meisje op die 1x per maand kwam en dan maar gingf crossen.
Die pony wil niet eens stelling geven en gaat maar crossen als hij iets in moet buigen laat staan nageven.
We hebben met bijzet gelongeerd, in stap liep hij ontspannen maar zodra hij ging draven kwam er weer veel spanning.
Mijn ervaring is ook gewoon oefenen en veel oefeningen doen.
Maar ik snap dat het erg lang duurdt en ben ook wel benieuwd naar tips.

Dus ik lees even mee en ben benieuwd naar de reacties.

maaike93

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-07 19:14

Over dat harde: doe er wat aan!
elk paard kan op lichte hulpen reageren (tenslotte is dat voor het paard zelf ook fijner) Jij kan het je paard ook leren.
Werk in fases: bijv van draf naar stap;
1. uitademen & totaal ontspannen zijn (bij die fase gaat m'n paard over in de stap, terwijl het vroeger een racemoster was)
2. doorzitten
3. lichte teugeldruk
4. met één teugel het paard tot stilstand brengen, een paard zal hier veel sneller aan moeten overgeven dan aan 2teugeldruk.

Heb geduld!

Pas als dit lukt kun je verder gaan met volgende dingen, zoals een goed ruggebruik etc.
Hier hét topic:
viewtopic.php?f=8&t=819575
Het is even lezen, maar er staat alle info in die je nodig hebt.
Oa. niet te veel aan de voorhand gaan doen, maar je vooral op de achterhand focussen, dan gaat de voorhand vanzelf mee.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-07 20:47

Als ik dit zo lees mis je bij beide pony's de basis. Ik zou zeggen eraf en eerst werken op de grond. Met werk aan de hand en longeren kun je al een heel eind komen, en ook kun je het paard leren het bit te accepteren en op te zoeken als je ernaast loopt. Dat je pony nog hard in zijn mond is ligt ook aan jou. Anders was hij nu wel gehoorzamer en ontspannender op het bit.

Waar je ook nog over kunt denken is een bezoek van tandarts (bijvoorbeeld www.hippodent.nl ) en de osteopaat (bijvoorbeeld www.equinehealthcare.org ).

Mocht je geïnteresseerd zijn in werk aan de hand kun je me pmen.

Fieke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-07 09:57

Ik heb Floris gisteravond gelongeerd, met een hele losse bijzet. Na een half uur bracht hij zn hoofdje naar de grond, en begon te briesen. Hij ontspande dus wel. 10 minuten voordat ik klaar was liep hij nagevelyk, en helemaal ontspannen. Aan de longeerlijn doet hij het allemaal veel makkelijker, maar als ik op hem rij is hij heel erg gespannen. Ik ga denk gewoon nog een tijdje door met longeren.

Maar in iig allemaal heel erg bedankt voor de tips Haha! Ik zal proberen het allemaal te doen, ik ben benieuwd of het lukt.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-07 11:43

denk eens aan jou houding, jou zadel, jou rijstyle. Zijn rug, etc....