halve ophouding en sterke kant

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

mustangbokt

halve ophouding en sterke kant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-07 12:12

ik rijd op een merrie die scheefgericht is naar rechts (ze draait dus liever naar rechts dan naar links).

uit voorgaande topics over het onderwerp scheefgerichte paarden heb ik afgeleid dat ik op de linkerhand (dus haar zwakke kant):
- haar moet rechtrichten met binnenbeen tegen buitenteugel (veel schoudervoor)
- veel buigingsoefeningen moet rijden, maar zonder te veel aandacht te besteden aan de linkerstelling

De bedoeling is gelijke aanleuning te bekomen op de twee teugels. Gemakkelijker gezegd dan gedaan, maar tot hier is voor mij alles duidelijk.

Maar hoe moet het nu op de rechterhand? Moet ik dan verder rijden in een lichte vorm van schouderbuitenwaarts om die gelijke teugeldruk te behouden? Of rijd ik ook rechter/binnenbeen tegen linker/buitenteugel, met als gevolg dat we in de kortste keren verzanden in een "teugeltjetrek" van jewelste? Het probleem is dat de merrie toch een beetje hevig is, zich sterk gaat maken en dan is een kordate halve ophouding volgens mij wel noodzakelijk om haar terug tot de orde te roepen. maar met welke teugel dan? of met beide teugels?
En in galop? In galop valt ze heel snel uit elkaar en dan wordt haar galop heel onregelmatig, hard en bijzonder onaangenaam om uit te zitten. Ik probeer haar daarom met halve ophoudingen op de linkerteugel zo rond en kort mogelijk te houden, maar dan gaan we onmiddellijk allebei weer sleuren aan die teugel... momenteel galoppeer ik slechts enkele pasjes, sleur ik haar terug in stap, probeer haar terug wat licht in de mond te maken en vertrek dan opnieuw, maar ik heb niet de indruk dat dat de juiste oplossing is...

samengevat, hoe kan ik op de rechterhand een lichter contact bekomen op die dekselse linkerteugel???

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Re: halve ophouding en sterke kant

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-07 19:09

Wat je zou kunnen doen, is op de rechterhand met contra stelling rijden. Vaak werkt dit beter dan met gewone stelling op de linkerhand rijden. Vraag echter niet te veel: Buiging naar links zet veel spanning op de spieren, dus een klein beetje is al genoeg. Zodra ze ontspant, ga je gewoon rechtuit verder. Zet ze zich weer naar rechts vast, vraag je weer contrastelling, tot ze weer ontspant. enz enz Zoek op beide handen steeds gelijke druk op beide teugels, ook al loopt ze daardoor scheef. neem dus bewust druk op rechts (uiteraard niet gaan trekken).

Galopperen zou ik voorlopig even laten, tot ze weer redelijk recht is. Dan moet dat vanzelf beter gaan.

Zorg dat je niet aan de linkerteugel gaat trekken. Dat moet je ten alle tijden voorkomen, want dat wint je paard ten alle tijden. Zorg dat je je handen hoog genoeg houdt, hoe lager jij je hand doet, hoe moeilijker het word.

En tot slot het nog steeds onovertroffen advies: Goed les.......

Er zijn meer tips, maar ben niet zo fit dus laat het hier even bij. Er zijn vast wel meer die tips hebben!

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-07 22:04

Let op eigen houding misschien is het ook jou slechte kant.

mustangbokt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-07 08:47

dat is nu eigenlijk het probleem: op dit ogenblik moet ik het echt zonder goede lesgever doen... vandaar dat echt alle tips welkom zijn!

ik heb je raad opgevolgd (lichte contrastelling op de rechterhand), en dat ging vrij goed. Ik heb zelfs vrij goed kunnen galopperen.
maar op de linkerhand zijn we volledig de mist ingegaan. omdat ik te weinig binnenbeen gebruikt heb denk ik.
ik ken de merrie nog maar pas dus is het allemaal nog veel zoeken en uitproberen...