Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Woest schreef:Zweten is bovendien niet altijd een teken van een slechte conditie.
paarden die voldoende zweten beschikken over een goede temperatuurregeling en beschermen daarmee hun lichaam voor oververhitting.
Daarbij is het niet zo dat een goed getraind paard paard minder snel gaat zweten dan een ongetraind paard, het is zelfs in principe andersom, een doorgetraind paard gaat, net als een goed getrainde atleet, bij lekker doorwerken, sneller zweten.
! Ongelijkmatig zweten is voor een voorzichtige eigenaar al snel aanleiding om de dierenarts te bellen, maar ook als relatieve leek kun je conclusies trekken uit dit ongelijkmatig zweten.
Als bevoorbeeld de linkerkant van het paard na het rijden natter is dan de rechterkant, dan loopt het paard waarschijnlijk beter op de rechterhand.
Want de goed functionerende, en dus zwetende spieren van de linkerkant van de hals laat meer rekken naar rechts toe.
Keel, hals, buik, flanken en tussen de achterbenen, dat zijn de plekken op het lichaam waar de meeste zweetklieren zitten bij een paard.
Het verhaal dat een goed getraind paard alleen maar achterop , aan de flanken en de achterbenen zweet is onzin.
Paarden zweten gewoon van voor tot achter, maar vaak zweten stevig gereden paarden meer in het achterste deel van hun lichaam dan slecht gereden paarden. Als een paard echter kletsnat is op zijn hals blijven de flanken echt niet kurkdroog.Voor kenners is het heel belangrijkd dat een paard tussen de benen en aan de flanken zweet, dan is het paar effectief bereden.
Bron: ROS
Marije_1982 schreef:[/quote]Super zeg, dit stukje. Maar dat zou dus alleen maar positief zijn voor mij, paard moet oprekken aan de linkerkant en dus verder inbuigen naar rechts. En als we het stukje moeten geloven dan zou mijn paard met een natte linkerkant dus liever rechtsom lopen (wat absoluut niet zo is) dus dan heb ik gister de juiste spieren aan het werk gezet. Woest dank je voor het uitzoekwerk!
Iemand nog andere ideeen?