Trekkend paard.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

x_elisa

Trekkend paard.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-07 20:15

Heey

ik weet niet of ik dit op het goede forum heb gezet, njaa.

uhm.. mijn paard heeft de laatste tijd de nijging om ineens haar hoofd naar voren te trekken, of ineens de lucht in te steken,
op zo'n manier dat ze ineens gaat trekken.

Weet iemand waar dit door komt of wat het is?
Mijn vader zegt dat ik haar gewoon harder aan moet pakken, en dieper moet rijden, maar ik denk zelf dat ze naar de tandarts moet ofzo...

ik hooop dat jullie me willen helpen Knipoog

xx elisa

sjorsie

Re: Trekkend paard.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-07 20:18

als je been geeft, blijft haar hoofd dan hoog? als hij dan wel zakt rijd je niet voorwaarts genoeg, misschien even overleggen met je instructeur?

x_elisa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-07 20:19

sjorsie schreef:
als je been geeft, blijft haar hoofd dan hoog? als hij dan wel zakt rijd je niet voorwaarts genoeg, misschien even overleggen met je instructeur?

Ze is sowieso niet erg voorwaarts, maar ze heeft nuu een week ofzo, dat ze ineens zoo raar begint te doen..

sjorsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-07 20:23

in het begin zullen paarden weinig doen als je ze rondtrekt en geen been geeft en op een bepaald moment hebben ze daar genoeg van, voelt ook niet fijn in hun hals en rug, dus ik zou zeggen eerst weer lekker voorwaarts gaan rijden en laat het hoofd maar even voor wat het is, doe dit wel met een instructeur samen die kan je daar dan mee helpen.

x_elisa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-07 20:27

okeeeyy.. ze is al 6 jaar, dus ze moet het nuu toch wel is gaan leren vind ik dan,
En mijn instructrice die vind haar een verwend paard, dus daar kan ik helemaal niet mee praten. Ik ga haar proberen voorwaarts te krijgen, lukt de laatste tijd best goed Lachen

x_elisa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-07 20:28

.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-07 20:36

PP -> RT-P

Krissis

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-07 20:38

heb je al d'r rug laten checken? Kan zijn dat ze haar hoofd in de lucht gooit en zo haar rug ontziet. Zal ff laten checken of ze niet vast zit in de rug voordat je haar aanpakt.

x_elisa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-07 20:57

Jaa dat kan het ook zijn, Maar kan dat zoo opeens komen dn? wnt ze had het eerst steeds niet..

sjorsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-07 21:19

de meeste lichamelijke problemen bij een paard onstaan door onkunde in het rytechnische gedeelte dus met rijden kan je heel veel oplossen, lekker voorwaarts gaan rijden en zoeken naar een instructeur die je hiermee wil helpen.

x_elisa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-07 21:28

sjorsie schreef:
de meeste lichamelijke problemen bij een paard onstaan door onkunde in het rytechnische gedeelte dus met rijden kan je heel veel oplossen, lekker voorwaarts gaan rijden en zoeken naar een instructeur die je hiermee wil helpen.

okeeey dankje, ik gaa haar voorwaarts rijden..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-07 21:30

Een paard kan nooit nageeflijk lopen zonder dat ze voorwaarts is, maar ook dit is een probleem dat op te lossen is door meer naar voren, naar een stille hand, toe te rijden. Dus dat ze 6 jaar is en het onderhand allemaal moet gaan leren moet jij zelf oplossen. Je moet eerst zelf iets leren voor je het je paard kan leren natuurlijk Knipoog

Meestal is zoiets JUIST een reactie op dat je te hard bent met je handen of teveel druk hebt, geeft je vader je ook les? Want dan ben je misschien juist iets te streng met je handen. Een paard kan niet trekken als er niets te trekken valt zegmaar, alleen als jij teveel vast hebt en te streng bent van voren kan ze ergens echt aan trekken. Probeer met een stille/meegaande en ontspannen hand te rijden en wanneer ze haar hoofd omlaag wilt trekken dit op te lossen door been te geven, dus juist voorwaartst te rijden ipv dieper en strenger zijn. Het is een reactie op de ruiter, dus je moet letten op wat je zelf doet en niet je paard aanpakken.. paarden zijn over het algemeen heel eerlijk en doen vaak alleen dingen die voortkomen uit de rijkunsten van hun ruiter (of de ruiter die ze vroeger bereden heeft), dus het is oneerlijk om dan streng te zijn tegenover het paard ipv tegenover jezelf.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 07:31

Ik zou er eerst een tandarts naar laten kijken zodat je dat kunt uitsluiten.

Hvelreki

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 18:05

Als je er niet zeker van bent dat de tanden in orde zijn: zeker laten nakijken Ja. Ook misschien rug, zadel en hoofdstel. Eerst en vooral moet je fysieke problemen kunnen uitsluiten voor je verder kan.

Ik zou ook wat voorwaartser gaan rijden, als ze niet erg voorwaarts is. Maak haar goed aan het been. Als je niet weet hoe dat moet, leg ik je het wel uit. Moet je maar even zeggen Knipoog. Rijd ook meer vanuit de achterhand. Verder ben ik het helemaal eens met WildWings over je handen Ja.

Mandyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 20:01

Eerst de tandjes laten nakijken! Ja

x_elisa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-07 10:53

Ik heb gisteren even geprobeerd om haar voorwaarts te rijden.
Ik heb met mijn instructrice overlegd, en ze zei dat ik haar wel elastiekje om kon doen, zodat ik me alleen op het voorwaarts rijden concentreer. Knipoog

Is dit wel of niet een goed idee?? ik vind het wel makkelijk, want zo kan ik me op een ding concentreren..

Karalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-07 11:41

Ik zou eerst kijken naar de tanden, en kijken of het zadel en hoofdstel goed passen. Kijk ook naar mogelijke gevoelige plekken, zoals de rug Lachen
Als er echt niets te vinden is, dan pas beginnen met elastiekje om doen Lachen

sjorsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-07 13:56

x_elisa schreef:
Ik heb gisteren even geprobeerd om haar voorwaarts te rijden.
Ik heb met mijn instructrice overlegd, en ze zei dat ik haar wel elastiekje om kon doen, zodat ik me alleen op het voorwaarts rijden concentreer. Knipoog

Is dit wel of niet een goed idee?? ik vind het wel makkelijk, want zo kan ik me op een ding concentreren..

klinkt goed dan hoef je je niet druk te maken om het hoofd en kan je je handen stil houden, wel goed voorwaarts blijven rijden met het elastiek, succes Haha!

Pep1997

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-07 14:19

Ik heb ook een gereden met elastiek maar het heeft bij mij alleen maar averechts gewerkt. Is dat ook zo'n elastiek die door de bitringen gaat en dan verder aan de singel vast maakt? Ik ben het met de rest eens dat je moet kijken naar tanden en rug. Heb ik ook gedaan. Het was dus een rijtechnisch probleem elke keer dat ik zat te drijven wilde ze wel gaan maar dan hield ik haar tegen met druk op de teugel omdat ik haar dan perse niet uit de "krul" wilde laten gaan dat was zie ik nu achteraf fout, want ze heeft zich daardoor helemaal in de rug vastgezet dus begon ze te trekken aan me omdat ik niet duidelijk was ik moest als het waren haar ook de ruimte geven en meegaan. Ik begrijp nu dat het eerst de motor aan is en dan nageeflijk maken. Een hardere aanpak heeft geen zin want het komt dus ergens door. Je paard geeft aan dat er iets ergens niet goed zit. Probeer eerst uit te vinden wat dat is.