Welke manier voor hoofd laag houden?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

treffie

Welke manier voor hoofd laag houden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-07 12:38

Hallo allemaal.
Ik heb een probleempje met het rijden van mijn paard.
Het is een tuiger van 7 jaar en sinds zijn 3e onder het zadel.
Hij heeft nooit echt veel hoeven doen of geleerd.
Hij is verder superbraaf maar met rijden houdt hij zijn hoofd enorm hoog.
Hij kropt zich echt op.
Nou vraag ik mij af hoe ik dit kan verbeteren, dat hij dus met meer ruggebruik gaat lopen.
Zelf zat ik te denken aan een martingaal bijvoorbeeld of een thiedeman.
Dit zodat hij wel ontspannen leert lopen.
Heb al meerdere manieren geprobeerd maar hij snapt er nog niet veel van.
Wie kan mij helpen?

Somebitch

Re: Welke manier voor hoofd laag houden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-07 12:39

Kan beter met een pessoa oid longeren Knipoog

treffie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-07 12:40

Daar reageert hij ook goed op, en dan komt hij wel naar beneden.
Maar onder het zadel doet hij dat dus niet.
Dan houdt hij zijn hoofd zo hoog mogelijk.

Barco

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-07 12:41

goe les nemen. Af blijven van hulpteugels en eerst richten op het goed aan de hulpen staan van je paard. Dan komt het vanzelf wel. maar niet te veel aan die voorkant willen doen!

udine5

ik doe het met een thiedemanteugel.
werkt prima Haha!

Somebitch

Neem les aan ga aan die nageeflijkheid werken Lachen
Je kan wel een martingaal doen maar dit zou ik dus niet doen om hem nageeflijk te krijgen.. Even als een thiedeman, een paard hoor zonder hulpteugels met de juiste hulpen naar beneden gereden te worden. Hij moet JOU hand op zoeken niet jij zijn mond

Barco

oh ja en even het zadel nakijken en/of misschien zijn rug. misschien houdt hij zijn rug vast omdat hij pijn heeft.

udine5

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-07 12:44

Somebitch schreef:
Je kan wel een martingaal doen maar dit zou ik dus niet doen om hem nageeflijk te krijgen.. Even als een thiedeman, een paard hoor zonder hulpteugels met de juiste hulpen naar beneden gereden te worden. Hij moet JOU hand op zoeken niet jij zijn mond

huh, net zeg je nog pessoa?!?!?
DIt is evengoed eenhulpstuk om nageeflijk te laten lopen Verward

treffie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-07 12:44

Hij staat verder goed aan de hulpen.
Luistert goed naar t been.
Maar hij lijkt niet te snappen dat hij onder het zadel ook zn hoofd naar beneden kan doen.
Hij drukt namelijk zijn rug weg en zijn onderhals er uit.
En sorry maar dat kan niet goed zijn voor hem.
Vandaar dat ik hem wil helpen te leren dat hijm fijner met zijn hoofd wat lager kan lopen.
@ somebitch: Het is ook niet dat ik hem persee naar beneden wil halen, dan had ik er wel een slof aan geknoopt.
Maar meer zodat hij zelf ook die ontspanning op gaat zoeken en alleen begrenst wordt als hij zijn hoofd veel te hoog houdt.

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-07 12:45

Ja voor het longeren! Een pessoa is iets heeel anders dan een thiedeman etc.

Je moet je paard niet naar beneden 'trekken' dmv een hulpteugel..

Heb je les?

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-07 12:46

Als hij echt zijn hoofd zo hoog houdt, tja ik heb het zelf ook gehad met mijn pony.. En die heb ik nu na 2 lessen ook al super goed Lachen

Ik zette mijn armen teveel vast om het zomaar te zeggen (er zat geen beweging in) waardoor die van mij absoluut niet naar beneden kwam, zit ik lekker los ontspannen in mijn handen gaat hij vanzelf zoeken Lachen

treffie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-07 12:47

Barco schreef:
oh ja en even het zadel nakijken en/of misschien zijn rug. misschien houdt hij zijn rug vast omdat hij pijn heeft.

Hij heeft verder geen last van zijn rug.
Zadel is niet al te lang geleden nog nagekeken.

udine5

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-07 12:48

zoals ik al zei. ik gebruik ook een thiedemanteugel. heb een paard van zes en ze heeft tijd genoeg gehad zich lichamelijk goed te ontwikkelen enzo. ze is vanaf haar derde onder het zadel. en een thiedemanteugel is echt niet zoals een slof ofzo. zo van: we trekken die slof eens lekker strak en dan moet ze wel. ook met de thiedeman kan ze met haar hoofd omhoog lopen maar het vragen is net iets makkelijker en dat is toch wat mijn paard nodig heeft. als ze eenmaal het spelletje goed snapt dan gaat hij er weer af Haha!

udine5

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-07 12:50

Somebitch schreef:
Ja voor het longeren! Een pessoa is iets heeel anders dan een thiedeman etc.

Je moet je paard niet naar beneden 'trekken' dmv een hulpteugel..

Heb je les?

ja dat snap ik dat die voor het longeren is! en dat het iets heel anders is. maar het is evengoed een hulpteugel.
en een hulpteugel heet niet voor niks een HULPteugel.
niks mis mee, mits je ze goed gebruikt Knipoog

treffie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-07 12:51

Juist jij begrijpt het.
Het is een hulpje om hem te leren dat ontspannen met een fijne rug beter voor hem is dan als "een tuiger lopen"

Weer @ somebitch.
Ik zet mijn handen niet vast en ik heb inderdaad ook les.
Van avelienvd.
En hij lijkt het niet te snappen.
Pessoa kwam hij eerst ook tegen in, maar dat gaat ook goed nu net als dubbele longe.

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-07 12:55

udine5 schreef:
Somebitch schreef:

huh, net zeg je nog pessoa?!?!?
DIt is evengoed eenhulpstuk om nageeflijk te laten lopen Verward

Dat is zeker waar. Heb dat wel niet gezegd, maar ben ook tegen hulpteugels onder het zadel en longeer ook met Pessoa. Ik weet dat hulpteugels bij de goede ruiters hele goede hulpteugels kunnen zijn, maar er is één uitspraak die mij daarvan weerhoudt: 'Wanneer de kunde eindigt, beginnen de hulpteugels'. Als je geduld hebt en er genoeg en regelmatig tijd in steekt moet het ook zonder kunnen.
Als je met een enkele longe longeert met Pessoa kan je verder geen inwerkingen geven dan zweep- en stemhulpen. Toch wil je dat je paard van achter naar voren nagevelijk gaat lopen dit wordt bereikt met de Pessoa.
Als je op het paard zit gebruik je een hulpteugel en GEEN EEN hulpteugel voor onder het zadel neemt de achterkant van het paard mee, dat de Pessoa wel doet (er komt druk aan zn bit/kaptoom EN achter zn kont als ie zn hoofd omhoog doet). Onder het zadel heb je daarnaast veel meer hulpen om te geven, want je hebt ook nog je zit- en beenhulpen die je bij longeren niet hebt.
Laatst bijgewerkt door Judje op 05-09-07 12:58, in het totaal 1 keer bewerkt

ibouma

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-07 12:58

ik doe onder het rijden de teugels helemaal omhoog! (geen contact met bit natuurlijk)het ziet er niet uit maar dan is ze haar stuur kwijt en gaat 'stofzuigen'....en als ze het dan doet, goed belonen.

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-07 12:58

En ik ben het met Judje eens Knipoog

Goed uitgelegd bedankt..

@TS: Ik zei ok niet dat JIJ je handen vast zet, maar vaak is het een fout van de ruiter Knipoog Vat dit niet aanvallend op want zo is het niet bedoeld.

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-07 15:22

Als het met pessoa aan de longe wel goed gaat, kun je dat toch gewoon uitbouwen.

Bv na een half uur als hij aan de longe het idee snapt nog even in stap door de rug rijden. Net zolang tot het kwartje valt en dan belonen.

Als hij het met de pessoa (achter geactiveert en voor zachtjes begrensd) goed oppakt, kun je dit hetzelfde gaan doen onder het zadel.

Heeft hij trouwens zijn hoofd van nature gewoon hoog, of gaat hij echt tegen je teugelhulpen in trekken omhoog?

treffie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-07 16:04

nee hij houd van zich zelf het hoofd al hoog en is niet tegen mij teugelhulpen in.
geef hem vaak ook een lossere teugel om hem wat naar beneden te halen maar dan blijft hij ook met zijn hoofd hoog lopen

marjo1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-07 16:18

Als je paard zn hoofd de hele tijd zo hoog houd en rug weg drukt is dat idd ook niet fijn voor hem zelf en helemaal niet op langere duur. Gewoon veel longeren met pessoa teugel en je kan hem ook best eens longeren met een slof, en een keer eens met slof rijden zodat die door heeft wat de bedoeling is , natuurlijk niet strak en trekken het is tenslotte een hulpteugel, maar als het een echte tuiger is heeft hij natuurlijk zijn bouw ook niet helemaal mee om zijn hoofd mooi laag te houden en over de rug te lopen, tuurlijk kan het wel maar het is wel moeilijker voor hem, en idd met een goede instructeur kom je ook al een heel eind en gewoon de tijd ervoor nemen .

Hvelreki

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-07 16:41

Kijk misschien eerst even op dit topic: viewtopic.php?f=8&t=539775 . Misschien wil je niet echt aan de teugel rijden, maar alleen voorkomen dat je paard gaat sterrenkijken maar het kan toch helpen Lachen.

Waarschijnlijk heeft je paardje, dankzij zijn bouw, het iets moeilijker dan sommige andere paarden om goed "over de rug" te lopen. Dat wil uiteraard niet zeggen dat dat onmogelijk is. Het vraagt alleen wat extra training. Een paard dat sterrenkijkt kan last hebben van zijn hoofdstel, zadel, rug of zelfs gebit. Als de rug en het zadel al nagekeken is (wat ik las), misschien een ideetje om toch nog even naar het gebit laten te kijken? Pijn moet je eerst en vooral kunnen elimineren voor je verder kan.

Hoe vreemd het ook is, het probleem zal hoogstwaarschijnlijk niet in de voorhand zitten (waar het dus wel duidelijk merkbaar is), maar in de achterhand. Daar moet je gaan aan werken. Zet allereerst die achterhand wat meer aan het werk. Tempowisselingen, overgangen, schouderbinnenwaarts (als je daar al aan toe bent uiteraard), voltes openen en sluiten, balkjes draven etc. Kijk ook eens zeer kritisch naar je eigen houding: hoe goed volg jij de bewegingen van je paard op? Zit je gespannen? Verkrampte armen/benen/handen? De houding van de ruiter beïnvloedt het paard (en zijn bewegingen) in zeer grote mate. Denk er dus maar om dat als jij gespannen zit je paard nooit ontspannen en nageefelijk kan lopen.
Wanneer de achterhand er onder staat, komen de meeste paarden al lager. Echter niet allemaal. Doet je paard dit niet, kan je hem het beste naar je hand toedrijven. Door het dan "vanvoor even op te vangen" zal hij dan normaal wel lager komen. Vergeet wel niet dat je paard niet gewoon is van deze spieren te gebruiken en je het dus langzaam zal moeten uitbouwen. Wees in het begin tevreden met een klein stukje en dag per dag bouw je het rustig uit.

Aan een slofteugel zou ik zeker niet beginnen (zoals hier voor mij geadviseerd wordt). Het is niet het probleem om eraan te beginnen, maar wel om er opnieuw vanaf te stappen. Martignaal daarentegen kan, zolang hij niet te strak hangt, niet veel kwaad en kan een kleine hulp bieden. Als je paard zijn hoofd echt extreem hoog houdt zou je dat misschien wel kunnen proberen. Hij kan dan nog wel zijn hoofd omhoog brengen, maar minder. Wat het voor beiden alweer direct wat aangenamer maakt.
Denk verder ook eens aan goed les nemen. Veel succes Lachen.

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-07 17:16

Doe wat fiekhe zegt en de oplossing komt vanzelf!!

x_BlueEye

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-07 17:16

Ik ben met hier boven eens!! Ik ken ook zon paardje. DIe deed het ook. Ze heeft m lang en laag gereden en vervolgens op gericht. Maar zorg dat je contact houd, en m met je been rijd!!

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-07 17:25

Ik ben persoonlijk juist geen voorstander van een martingaal bij een paard dat een onderhals opzet. De slof, MITS GOED GEBRUIKT, kan in dit geval net even de link geven aan je paard dat het plezieriger is om met zijn neus laag te lopen. Natuurlijk zo veel mogelijk loslaten en eraf als je denkt dat het zonder kan.