Basis probleempjes met jonge fries

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

GeartsjeS

Basis probleempjes met jonge fries

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-07 17:50

Ik heb een paar basis problemen met mijn jonge fries... (5 jaar), ze is al 2 jaar onder het zadel maar het eerste jaar is er niet veel mee gedaan. Pas sinds 1 jaar wordt er flink op haar gereden!

1. Ik krijgt haar hals niet gebogen het eerste 20/30 min wanneer ik haar rijd (aan de teugel lopen). Haar hoofd steekt recht vooruit en is niet ontspannen tot dat zij moe is. In de Galop is dit al helemaal moeilijk en wil dit niet eens na 30 minuuten rijden.

2. De Linker Galop gaat goed, erg goed zelfs. Alleen in de Rechter Galop wil ze niet met haar goede been aanspringen. Soms doet ze dit na de 9e keer aanspringen wel goed, maar daarna springt ze gewoon weer aan in de verkeerde galop. Wat ik ook doe het wil niet. Ze is ook erg stijf aan die kant.

3. Ze wil niet met de bocht meebuigen wanneer ik rechtsom rijd, haar hele lichaam blijft recht en buigt niet mee. Ze is erg stijf op haar rechter kant. Wat kan ik doen om dit probleem snel te verhelpen, zodat ze soepeler wordt op beide kanten maar voornamelijk de rechter kant?

Wat kan ik doen om deze problemen snel op te lossen? Wat is het meest effectiefst?

Verder is het een top beessie..!!! ze rijdt verder perfect en ze wil luisteren als de beste! ...
Het zijn een paar basis problemen die ik graag wil verhelpen voordat ik met haar wedstrijden ga rijden...
Heeeeeeeel erg bedankt !!!

Groetjes Geartsje
Laatst bijgewerkt door GeartsjeS op 02-09-07 17:58, in het totaal 2 keer bewerkt

brendalevita

Re: Basis probleempjes met jonge fries

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-07 17:52

Hoelang is ze al onder het zadel? en hou oud is ze?

Een goede instructrice is ook zeer belangrijk,iemand die vanaf de grond meekijkt.

Edit sorry heb niet goed gelezen ze is dus 5 en een jaar goed bereden ,ik zou les nemen iemand die je vanaf de grond aanwijzingen kan geven.

Mahitri

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-07 18:09

Allereerst heel goed lesnemen want blijkbaar ben je zelf nog niet in staat om je paard los en soepel te rijden.
Je zegt ik krijg haar hals niet gebogen en ze wil alleen haar hals laten zakken als ze moe is. Dat betekent dus dat je haar niet goed van achteren naar voren rijdt.
Veel overgangen rijden en dan met name van stap naar draf en andersom en schijnovergangen rijden. Zo maak je haar achterbeen sterk en zal ze ook uiteindelijk ook voor gaan nageven. Het niet proberen af te dwingen met je teugels als ze sterk genoeg wordt komt het vanzelf.
Ik zou ook eens heel goed bekijken of je paard wel recht is want zoals je haar beschrijft is het heel goed mogelijk dat ze erg scheef is.
Dat verklaart het niet willen buigen op rechts en het moeilijk aanspringen. Het galopperen zou ik dan ook maar even laten liggen. Eerst je paard recht maken en sterker in het achterbeen en dan de galop er weer eens bij pakken.
Maar nogmaals neem les want dit soort basisproblemen los je niet op via de computer.

brendalevita

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-07 18:22

Mahitri schreef:
Allereerst heel goed lesnemen want blijkbaar ben je zelf nog niet in staat om je paard los en soepel te rijden.
Je zegt ik krijg haar hals niet gebogen en ze wil alleen haar hals laten zakken als ze moe is. Dat betekent dus dat je haar niet goed van achteren naar voren rijdt.
Veel overgangen rijden en dan met name van stap naar draf en andersom en schijnovergangen rijden. Zo maak je haar achterbeen sterk en zal ze ook uiteindelijk ook voor gaan nageven. Het niet proberen af te dwingen met je teugels als ze sterk genoeg wordt komt het vanzelf.
Ik zou ook eens heel goed bekijken of je paard wel recht is want zoals je haar beschrijft is het heel goed mogelijk dat ze erg scheef is.
Dat verklaart het niet willen buigen op rechts en het moeilijk aanspringen. Het galopperen zou ik dan ook maar even laten liggen. Eerst je paard recht maken en sterker in het achterbeen en dan de galop er weer eens bij pakken.
Maar nogmaals neem les want dit soort basisproblemen los je niet op via de computer.

Precies,misschien doordat je voor teveel druk geeft met je handen spant je paard zich ook mee en kan ze alleen maar meer stijf en scheef worden.

GeartsjeS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-07 18:27

Dankje,
ik ben ook druk opzoek naar een instructeur die me les kan geven. Ik ben een paar jaar terug gestopt, maar met een jong paard moet ik wel les nemen. Ze is al erg verbeterd sinds een jaar, ze rijd nu perfect aan het been en luistert als de beste. Ik kom alleen niet meer goed verder aangezien er niemand is die me aanwijzingen geeft.
Nu je het zegt, het lijkt me zeer waarschijnlijk dat ze scheef is aangezien mijn problemen sterk overeenkomen met de kenmerken van een scheef paard.
Mijn vraag is dan. Hoe los is dat op? Hoe krijg ik het paard weer recht zodat op den duur het aanspringen in galop ook beter zal gaan.

Mahitri, over die overgangen heb je gelijk ja. Ik ben al enige tijd bezig met het overgangen rijden en het gaat wel steeds beter. Ze geeft wel steeds sneller na. Eerst wou het namelijk helemaal niet! Ik wou alleen even weten hoe jullie daar naar keken.

Dankje voor de reactie over het druk uitoefenen met de teugels. Ik had hier zelf niet aan gedacht maar ik denk dat ik idd iets te veel druk uitoefen met mijn teugels zodat zij gaat nageven. Dit werkt dus averechts. Goed dat ik het weet, ik zal er om denken!

Mahitri

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-07 20:13

Hoe is de druk in je handen? Houdt ze één kant meer 'vast' voor je gevoel dan de andere kant?
Wordt je ook naar buiten gegooid daar haar als je haar rechtsom wilt laten buigen? Kun je zelf recht op je paard zitten?
Is je zadel ook nog recht? Anders wordt het onmogelijk om je paard recht te richten, want jij kunt zelf niet meer recht op haar zitten en daardoor jouw gewicht niet gelijk verdelen op haar rug.

GeartsjeS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-07 20:48

Mahitri schreef:
Hoe is de druk in je handen? Houdt ze één kant meer 'vast' voor je gevoel dan de andere kant?
Wordt je ook naar buiten gegooid daar haar als je haar rechtsom wilt laten buigen? Kun je zelf recht op je paard zitten?
Is je zadel ook nog recht? Anders wordt het onmogelijk om je paard recht te richten, want jij kunt zelf niet meer recht op haar zitten en daardoor jouw gewicht niet gelijk verdelen op haar rug.

je ik heb het gevoel dat ze meer trekt aan de rechter kant.
Ik heb daarnaast een zadel dat nog maar 1 jaar oud is en dus nog redelijk nieuw is. Het zit nog perfect!
Ik zit zelf wel recht op het paard, ik heb alleen wel het idee dat ze dus erg trekt aan de rechter kant!
Het rijdt ook niet echt erg lekker wanneer ik rechtsom rijdt.
Net alsof ik en het paard niet echt in balans zit/rijdt.
Linksom heb ik daar echt helemaal geen last van, en rijdt ze super lekker in elke gang.

mariska75

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-07 08:24

Het paard is duidelijk niet rechtgericht, zie voor meer info en instructeurs op paardenrecht.be

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-07 08:44

GeartsjeS schreef:
Ik heb een paar basis problemen met mijn jonge fries... (5 jaar)

Sorry, maar als ik dit zo lees, denk ik dat je het probleem eerst maar eens moet gaan zoeken bij jezelf Nors opkijken
Dat het een jonge fries is, heeft niks te maken met jou probleem(en) namelijk.

Ik hoop dat de reacties van anderen jou al hebben geholpen om te beginnen met het zoeken van jou probleem(en).
(scheef)

Les nemen is ontzettend belangrijk en in dit stadium vooral iemand die basis-gericht les geeft en niet wedstrijd-gericht.

vooral niet terug gaan trekken. Knipoog

micelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-07 19:11

mijn fries was een tijdje geleden ook rechtsom niet te rijden. fatsoenlijk de wendingen door ging echt niet! en toen bleek hij hele scherpe randen op zijn kiezen te hebben. even de tandarts gebeld en ons probleempje was verholpen

Concorde

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-07 19:20

Idd gewoon zien dat je snel een goede instructeur regelt.
Zoiets kan je niet oplossen door even wat tips te vragen. Je hebt echt iemand nodig die jou direct feedback kan geven op hoe je rijd, zodat je leert doseren en aan te voelen wat het 'gewenste' effect is. Het is onmogelijk om jezelf dat zonder hulp aan te leren.

Hanmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-07 20:10

Les nemen, dat ten eerste. Zoek een goede instructeur die je kan helpen met deze problemen.
Wat betreft het soepel maken: speel een beetje met stelling, steeds kleine stukjes stelling vragen op de kant die ze moeilijk vindt. Rij voltes, slangevoltes, en probeer haar steeds in de bochten iets meer te buigen. Belonen als ze het goed doet!
Je zult merken, dat als je paard soepeler wordt op rechts, de galop vanzelf ook beter gaat. De galop gaat eigenlijk pas beter, op het moment dat je je paard soepel hebt dus ga dáár aan werken, niet aan de galop.

pinuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-07 20:15

ik denk dat je je ook niet moet focussen op het aan de teugel rijden, ik lees dat je meteen de eerste 30 minuten van het paard verwacht dat hij aan de teugel gaat lopen? dat doet mijn pony ook niet, eerst maar even losrijden dacht ik..

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-07 20:21

hoe zit jij zelf op je paard ik heb dit ook gehad met mijn paard en was recht compleet vast
en zocht eerst het probleem bij me paard
maar nu blijkt dat ik het probleem zelf was en ik niet recht in balans op me paard zat

probeer dat ook eens na te kijken ze gaan dan hun gewicht aan 1 kant leggen zodat ze niet omvallen en dan kan die gewooonweg niet in de goeie galop aanspringen

elsie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 14:21

er is maar één manier om dit eruit te krijgen (te rijden), door correct te rijden. Dit correct rijden is rijden op de buitenteugel en binnenbeen. Dit is ook heeeel erg veel om alles uit te leggen. Want jij hebt dus niet de ervaring van je paard recht te richten en is het dus ook zeer moeilijk om te verstaan wat het allemaal juist inhoudt. Dus neem les en een goeie instructrice die correct is zal je helpen. Met veel zweet zul je er geraken.

Elk paard is scheef en natuurlijk een paard van vijf is nog jong maar is wel veel moeilijker om zo'n vijfjarige te gaan rechtrichten dan een 3 jarige bijvoorbeeld. Paard is op vijfjarige leeftijd veel sterker zowel in de verkeerde spieren die ontwikkeld zijn dus veel sterker in jouw nadeel. Je moet dan ook veel meer been geven aan een groene vijfjarige dan aan een groene driejarige.

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 14:33

Op vrijdag 28 september is er een clinic over ''Rechtrichten' bij Marijke de Jongh in Arnhem. Het kost € 85,-. Mocht je meer info willen over deze clinic PB me dan even. Ik heb namelijk net een mail gekregen van Marijke met info over de clinic (theorie en praktijk) en inschrijfformulieren. Ook geeft zij aan de hand van de clinic workshops.
Site van Marijke de Jongh: http://www.paardenbegrijpen.nl

Daarnaast is instructie natuurlijk ook erg belangrijk, zoals al is gezegd. John en Monya Erb uit Drenthe ('t Balingehof) zijn ook zeer goed (heb zelf dressuurmatig les gehad van Monya al een aantal jaren geleden), maar ik weet niet hoe ver jij daar vandaan woont en wat het tegenwoordig kost.