niet op hoefslag willen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Kirja

niet op hoefslag willen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-07 16:56

Ik heb sinds 8 weken een nieuw paard..
Het probleem is dat hij de laatste week niet meer op de rechter hoefslag wil lopen, zijn kont draait naar binnen en zijn hoofd naar buiten..
Als ik mijn been er zachtjes aan leg gaat hij alleen maar sneller lopen en als ik wat harder duw gaat ie bokken of galoperen..
Het probleem is dat hij waarschijnlijk door een vroegere eigenaar nogal hard aangepakt is.. bij een onverwachte beweging schrikt hij, gaat ie in een hoekje van de stal staan en hij is heel erg bang voor de zweep..
Het gaat nu al wel beter dan in het begin, ik rij niet met zweep doe veel op mijn stem beloon hem overdreven als hij wat goed doet enz..
Hij vertrouwd me al een stuk meer dan in het begin, maar met rijden leverd het nog wat probleempjes op..
Net als het niet op de hoefslag willen lopen, als ik ernaast ga lopen en wat druk geef achter de singel als hij van de hoefslag afkomt raakt hij helemaal in paniek waarschijnlijk bang dat ik hem sla ofzo, als er iemand naast wil komen lopen als ik erop zit precies het zelfde hij is bang dat hij slaag krijgt en raakt weer in paniek en wil gaan rennen zo ver mogelijk bij die persoon vandaan..
Als ik erop zit en mijn been eraan leg gaat hij alleen maar harder lopen, als ik wat harder duw met mijn been word ie zenuwachtig en wil alleen maar gaan galoperen..
Als ik mijn stem verhef word ie weer bang en dan krijg ik hem niet meer rustig..
Aan de longe wil hij op 1 kant ook niet de hoefslag over, misschien omdat daar een sloot zit? (op die kant is hij ook het ergste als ik erop zit).. maarja dat lijkt me niet want in het begin deed hij het wel gewoon..
Als iemand longeerd en ik ernaast wil lopen gaat dat ook niet, hij wil niet vooruit omdat hij dan weer bang word..
Ik weet echt niet meer hoe ik dit op kan lossen, vanaf volgende week krijg ik prive les met hem, maarja daar heb ik nu niks aan..
Heeft iemand een idee hoe ik dit op een rustige manier op kan lossen?
Ik wil hem natuurlijk niet bang maken van mij..
Ik ben ook al met wat grondwerk bezig, hij blijft netjes achter mij aanlopen en stopt waneer ik stop.. draven gaat niet omdat hij niet durft te draven als er iemand naast hem loopt..
Ik neem ook af en toe eens een klein zweepje dat bak mee in en daar aai ik hem dan mee over zijn hele lijf, dat laat hij nu toe maar zodra ik het zweepje uitgestrekt naast me of voor me houd word hij weer helemaal bang Verdrietig
Sorry voor het lange verhaal

Mahitri

Re: niet op hoefslag willen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-07 18:13

Blijven oefenen zoals je nu doet en heel veel geduld hebben. Dit is kennelijk een paard met een traumatisch verleden en dat los je niet heel snel op.
Wat je allemaal doet vind ik echt super van je. Blijf lekker rustig en negeer angstig of bang gedrag. Beloon hem zodra hij braaf is en ga steeds een klein stapje verder. Bouw dit heel langzaam op dus elk stapje dat hij maakt is voor hem een hele overwinning dus moet je daarna stoppen.
Straks met je privéles en met heel veel geduld denk ik dat jullie er uiteindelijk wel uitkomen.