Ik schaam me dood....

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

CharlyBrown

Ik schaam me dood....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-07 13:24

hoihoi!!

Ik wil even wat met jullie delen, misschien herkend iemand mijn situatie.
Gister was mij paard met rijden stront vervelend. Ben 45 minuten bezig geweest om met geduld hem lekker an het lopen te krijgen. Hij vertikte het. En ging soms in de staak door flink te steigeren.
Op een gegeven moment was ik het zat. heb hem flink op z'n kop gegeven... en taaaadaaaa meneer kon opeens heeeeeel goed voorwaarts lopen, hij was snel aan het been en liep geconcentreerd neerwaarts. En hij kon ook plots enorm lekker linksom galloperen (Afgelopen weken sprong hij linksom hele tijd om)

Het was even vechten (hoewel ik dit haat) maar was wel tevreden.
Na uitgestapt te hebben, lekker afgespoten... en toen tot mijn schrik!!!! Verdrietig
Ik zag een aantal kleine schaafwondjes boven zn mondhoeken... zo verschrikkelijk zielig... Verdrietig

Heb hem wel eens vaker zo aan moeten pakken... maar dit is nog nooit gebeurt....

(hij loopt trouwens op de 6 weken bij de fysio.... dit gedrag heeft dus niks te maken met het feit dat hij bv. vast zit is zn lijf... zadel en gebit is ook in orde... meneer is soms gewoon dwars)

heeft iemand dit wel eens meegemaakt???

margreet4

Re: Ik schaam me dood....

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-07 13:28

Soms moet ik haar wel eens aanpakken maar is haar mond nog niet kapot van gegaan.

Ik zou me niet schamen als ik jou was. als het echt nodig was zal dat wel zo zijn en die schaafwondjes ieder mens maakt fouten!! ik zou me er geen zorgen over maken

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-07 13:31

ja met mijn Fries een gigantisch lief beest maar met rijden alleen maar vechten steigeren en rennen. Ja af en toe krijgt ze dan wondjes heel rot maar ja. der mondhoek is wel eens een stukje ingescheurd omdat ik volhield en zij der hoofd in de lucht gooide en toen omlaag ja dan vangt der mondhoekje wal een klapje

Bingelding

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-07 13:34

ik denk niet dat je je daar erg druk om moet maken

Het kan ook zijn dat er een opgedroogd stukje vuil aan de bitring ofzo zat dat gaat dan schuren als er in de mond gezeten wordt.

Ik heb het wel al vaker gehad. Gewoon even insmeren met uiterzalf of vaseline voor het rijden zodat het lekker soepel blijft Haha!

Niet te druk over maken je bent een mens en mensen maken fouten

CharlyBrown

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-07 13:38

bedankt voor de lieve berichtjes....
voel me alweer wat minder schuldig nu.

Goede tip van de uier zalf!

Sharon_Jims

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-07 13:40

Ach weet je het gebeurt de beste hoor!!!
Inderdaad na het rijden een beetje insmeren dat gaat het wel weer hoor!!

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-07 13:43

Tja, of je zorgt dat je paard de záchtste mondhoekjes van de wereld heeft, maar compleet over je heen loopt, of je pakt een beetje aan, en hij heeft wat schaafwondjes. Het is tenslotte ook niet zo dat je hem helemaal afgerost hebt Knipoog

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-07 13:45

Ts, als jij het voor je eigen geweten kunt verantwoorden, dan is het goed. Lachen

CharlyBrown

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-07 13:50

Citaat:
Ts, als jij het voor je eigen geweten kunt verantwoorden, dan is het goed.

ja, daar heb je gelijk in.
Denk dat t is gebeurt, doordat ik hem tijdens het steigeren nogal grof om heb getrokken.

Ik vind dat ik heb terecht heb aangepakt... maar dit gun ik hem ook weer niet...

maar ja... daar is nu niks meer aan te doen, hopelijk kijkt hij mij straks nog aan... Knipoog

Nadiee

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-07 13:53

Ik denk dat je hier niet al te druk om moet maken, het is natuurlijk jammer dat je je paard zo hebt moeten aanpakken dat dit een gevolg ervan is, maar soms is het gewoon echt nodig .. jij leert ervan en je paard net zo .. misschien is het gewoon voor de volgende keer handig om te kijken of het ietsjes rustiger kan?

marieke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-07 15:27

Sorry...ik vind het dus niet de normaalste zaak van de wereld...dat het kan gebeuren ok maar zo makkelijk als erop gereageerd wordt...nee sorry.
De volgende keer meer rijtechnisch aanpakken en niet met je handen... dit wordt steeds meer een gevecht met je paard en hoe dan ook je gaat het eens verliezen.

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-07 15:54

Tja, in mijn beleving gaat een paard niet zomaar aan de staak. Ik zou de volgende keer kijken waar het aan ligt. Wat ik zelf doe als het niet lekker gaat, zet ik hem weer weg, morgen weer een dag en 9 van de 10 keer loopt ie dan wel fijn. Soms hebben paarden hun dag niet, of hebben ze hun meeste energie verspeeld bij het dollen in het land. Zo zijn er nog wel meer redenen waarom een paard eens niet zo goed loopt. Een paard is een werkwillig dier en zal nooit opzettelijk gaan staken. Dan ben je in mijn ogen al te ver gegaan.

Verder heb je onder het steigeren wel goed gehandel door hem om te trekken, maar het punt is dat je dat moet verkomen. Dus niet het gevecht aan gaan. Maar sluit een compromis of zet hem weg

Joyce_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-07 16:03

Als je zelf weet dat je zo gaat reageren en het zo gaat oplossen, gooi dan je teugels los, tel tot tien, denk na hoe je het normáál kan oplossen, en probeer het nog een keer.

Natuurlijk kán het gebeuren, maar net als marieke2 vind ik het eigenlijk raar dat er zo luchtig over gedaan wordt.

Je kunt beter 10 keer je paard weg zetten, en het de 11e keer goed doen, dan gelijk de 1e keer je paard 'flink aanpakken', 'even een héle harde tik met de zweep geven', 'even goed naar beneden trekken, zodat ze het daarna wel gewoon doet', en 'goed laten zien wie de baas is', dat ze het dan wel doet, maar je de volgende keer weer een gevecht moet aangaan, en straks een gestressed paard heb.

Net als wat WinBinChes zegt, paarden bedenken geen trucjes om onder het werk uit te komen. Er zal vast wel iets (hoe klein ook) aan de hand geweest zijn, dat ze niet wilde.

Of ze had haar dag niet. Gebeurt jou toch ook wel 'ns, op je werk heb je je dag niet, je doet perongeluk wat fout, je baas geeft je een flinke klap met z'n riem, en jij hebt een hele rode, beurse, geschaafde rug.
Dan wordt het ook niet goed gepraat met "Ach, hij voelt zich nu wel schuldig, kan iedereen toch gebeuren!", maar wordt de baas gelijk aangeklaagd. Knipoog

Nou zeg ik niet dat het zo ernstig is dat je aangeklaagd moet worden Clown Maar volgende keer een tweede keer nadenken, heeft je paard veel meer aan, dan haar gelijk maar even flink omrukken en pijn doen.

Niisj

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-07 16:20

Ik ben het eens met marieke2, WinBinChes & Myukii !
Als mijn paard om welke reden een keer niet wil, dan stap ik uit & zet haar in haar stal. Ik ga haar ook niets verwijten ofzo ...Ze kan een keer een slechte dag hebben ...
Iedereen heeft dat wel eens ...
Je paard kan mss wel wat een moeilijker karakter hebben maar dan nog los je het niet op met te snokken in de mond. Ik zeg niet dat jij dit deed. Ik zeg het over het algemeen...
Als mijn paard even moeilijk doet, geef ik meer teugel en rijd haar voorwaarts tot ze rustig loopt & dan neem ik de teugels terug op de gewenste maat. En dit werkt bij mijn paard.
Mss heeft je paard gewoon een gevoelig mond ? Je kan mss van die bitringen aan de bit hangen, dan komen er geen wondjes meer...
Succes !

xGelderfanx

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-07 16:25

Je hoeft je helemaal niet te schamen,hoewel,het feit dàt je je schaamt betekend al dat je je paardje heel graag ziet en dat je het niet met kwaad opzet deed.
Ieder paard test mensen wel eens uit,en dan moeten ze op hun plaats gezet worden.Die wondjes kunnen genezen,maar stel dat hij toen zo steigerde dat je op de grond viel en (in het ergste geval) verlamd was,was het veel erger geweest.
Verzorg die wondjes en blijf bij je standpunt.
Ik begrijp het wel,hoor,soms kan ik ook zo kwaad zijn op mijn paard..Maar ik dùrf hem niet eens pijn te doen ..en nu speelt hij nog altijd met m'n voeten..

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-07 16:29

MMM met Niisj ben ik het niet eens.Als het paard dus niet doet wat je vraagt dan stap je af en zet je hem op stal? Lukt het niet dan ga je van mijn part even terug in je africhting en doe je iets waarvan je zeker weet dat gaat lukken, beloond en zet hem dan terug op stal. Maar het verhaal van TS klinkt heel bekend hoor!! Niet dat het natuurlijk altijd zo moet gaan, maar in dit geval ben jij de baas geweest. En ik wil wedden dat je hem daarna overdreven beloond hebt!

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-07 16:43

oohw ja dus als je paard niet luisterd geef je haar haar zin en stap je haar uit en stopt alsjeblieft daar krijg je stakende paarden van. Als jij je paard dus niet de baas bent en hij luisterd niet naar joumoet je vooral niet stoppen met waar je mee bezig bent dat is het domste wat je kan doen. Uitvlucht noemen ze het ook wel geen zin om te werken dus ja dan maar klieren als jij dan nog eens toegeeft aan het paard alsjeblieft.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-07 16:46

als het bij mij niet wil pak ik altijd een oefening waar paard en ik wel goed in zijn, je moet tenslotte beiden met een goed gevoel de rit beeindigen toch? Knipoog

ben ook wel es boos geworden,maar schaam me daarna ook kapot tegenover mijn dier.
juist omdat het een dier is en hij er (vind ik) er niks aan kan doen......

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-07 16:52

dat is wel zo ellepel maar af en toe komt het gewoon en iedereen krijgt wel eens een uitbarsting tegen zijn/haar paard

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-07 16:53

yep...gelukkig komt het niet al te vaak voor

_Cindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-07 16:53

Hmm, hangt er vanaf. Kan twee situaties zijn.

Eerste: Paard is niet vooruit te krijgen, keert steeds om of rent er vandoor. Dat zijn dingen die je op kunt lossen door streng MAAR rechtvaardig te zijn, heel consequent zijn dus.

Tweede: Paard wil niet ''aan de teugel'' / ''ontspannen'' lopen, zo noemen sommige mensen wat ik in de krul lopen vind. Mij lukt dit noooit in 45 minuten, daar heb ik maanden voor nodig. Als je te snel je paard met zijn hoofd in een boogje wil laten lopen krijg je inderdaad een gevecht. Dan streng zijn heeft geen nut, paard zal er alleen meer gespannen van worden. Zal hij toch met zijn hoofd in een boogje lopen, dan zal hij zijn rug en achterhand niet gebruiken en kun je hem dus nog beter lang en laag rijden. Je slaat dan een stap teveel over. Wat je dan moet doen is zorgen dat je alle andere punten goed voor elkaar hebt (onder andere juiste zit, goed voorwaarts zijn etc.) zodat je dat paard aan de teugel vanzelf krijgt.

Je hoeft je echt niet aangevallen te voelen, want zo bedoel ik het niet. Ik weet vanaf hier natuurlijk niet wat bij jou het geval is. Is het wel het tweede geval, dan nog hoef je je niet te schamen, maar misschien heb je dan wat aan de tip.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-07 16:54

Dat zegt ellepel toch ook! Daarom mag je je natuurlijk even rot voelen na zo'n uitbarsting, maar als je het rijden goed afsluit is het allemaal niet zo heel erg en sowieso heel menselijk!

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-07 16:55

Sorrie antwoord was voor Dancie...jullie gaan ook zo snel met je antwoorden!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-07 16:57

niet boos worden he Tong uitsteken

arian_wolf

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-07 16:58

Nou daarvoor hoef je je niet te schamen hoor!
Van fouten leer je... Als het maar niet constant gebeurd. Clown
Ik vind wel dat op bokt als de een iets negatiefs zeg gelijk iedereen het daarmee eens is.