Verkeerd aan de longe...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Katyatje

Verkeerd aan de longe...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-07 19:31

Hey!
Bij mn verzorgpony staat ook een jaarling Shetlander die nu juist aan de longe loopt.
Nu is het probleem da ze bijna altijd verkeerd aanspringt in galop...soms zit ze ook overkruist!
Als ze overkruist zit neem ik ze terug in draf, maar als ze gewoon op de verkeerde hand aanspringt laat ik ze soms doorgaan in de hoop dat ze verspringt. Maar ze doet het zelden of nooit...
Iemand tips???????

Alvast bedankt
Katya

Bo_Y

Re: Verkeerd aan de longe...

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-07 19:32

Een jaarling aan de longe???

_Sammy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-07 19:33

een jaarling aan de longe, kan ook niet goed zijn ik vind alles normaal maar dit gaat toch over die jaarling shet?

Katyatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-07 19:45

Precies is ze 1,5 jaar!
Ze is te dik en loopt heel lichtjes aan de longe...het mss te vroeg maar ze loopt er nu toch aan!
Het is totaal niet intensief en het doet haar geen kwaad! Een galopje zit er niet veel in maar als ze het doet is het meestal verkeerd...
Zelf als ik nu stop kan ik de tips voor later nog gebruiken!

joyce_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-07 20:49

Ik denkt dat ze dat doet, omdat ze nog helemaal niet in balans kan lopen. Ik longeer een vijfjarige die een hele tijd heeft stilgestaan (is wel ingereden, maar verder niet veel mee gedaan) en die heeft nog onwijs moeite met zijn evenwicht... springt soms wel 10 keer om in een rondje (al gaat het steeds beter).
Ik denk niet dat je veel kan doen aan het probleem waar je nu mee zit. Behalve een jaar wachten en het dan opnieuw proberen.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-07 21:52

1.5 is idd veels te vroeg, gewoon lekker op de wei laten staan.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-07 21:55

O O O....minder voeren en op een schrale wei zetten, maar in gods naam...stop alsjeblieft met longeren van een pas 1 1/2 jarige shet!!

Hanmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-07 08:18

NIET longeren, inderdaad op een wat schralere wei, minder voeren, verzin iets, maar aan een longeerlijn is géén goed plan. De shet is hier gewoon geestelijk nog helemaal niet aan toe, misschien kan ze het allemaal lichamelijk wel aan maar een pony van anderhalf hoort nog ''kleuter'' te zijn, niet nu al aan het werk te moeten. Ga met 'm wandelen ofzo, stukjes rennen (ook goed voor jouw conditie), aan een halstertje, maar ga niet dingen overhaasten om de shet te laten afvallen.
Wat betreft die galop, voor later: jonge pony's (en paarden Tong uitsteken ) hebben vaak nog niet zoveel balans. Dat zie je in heel vaak struikelen bijvoorbeeld, en dingen als in de juiste galop aanspringen. Dat leren ze wel, maar later pas. Je kunt niet verwachten dat een jong paardje alles in één keer kan...!

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-07 08:24

tjonge weer zo`n verhaal, kind zet die pony op wei en laat hem lekker nog anderhalf jaar met rust!!

Pistasche

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-07 08:53

Okee de beste oplossing is :

Laat hem nu de komende anderhalf jaar lekker staan geef hem snoepjes en borstel hem af en toe en dan zal het over anderhalf jaar veel beter gaan Knipoog

Katyatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-07 10:02

Oké ik heb het begrepen Bloos Sorry iedereen...
Het probleem is dat we ze niet op een schrale wei kunnen zetten...dan hebben we alleen de piste en die is momenteel kapot. Verdrietig
Voer krijgt ze van mij zowiezo niet veel maar wat haar baasje doet als ik er niet ben weet ik niet, die durft wel is iets anders doen!
We gaan soms wel met haar wandelen op straat en in een wegeltje naast de wei Knipoog Zal dat vanaf nu altijd doen als ik er ben!
In de hoop dat het buikje uiteindelijk weggeraakt!

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-07 15:24

Een shet van 1 1/2 mag nog best een buikje hebben, mits het een gezond buikje is en niet een van de wormen of ondervoeding.
Plaats eens een foto van de shet.

Katyatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-07 18:37

Heb jammergenoeg geen goede foto's van haar(en het buikje Tong uitsteken )...weet trouwens niet of de baasjes het goed zouden vinden als ik hier foto's van de pony's plaats.
Sorry...

traan_beauty

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-07 19:09

Misschien een tip om stukken van de wei af te zetten oid ??

Katyatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-07 15:41

Had ik nog niet aan gedacht Tong uitsteken goed idee!
Ga ik zeker voorstellen!

kaatje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-07 15:49

Bemoei mij er ook even mee.......Knipoog
Je was er al achter dat longeren afsoluut fout is bij zo'n jong paard, gelukkig doe je dat nu niet meer.
Maar je kan er genoeg ander plezier mee hebben.
Ga hem poetsen, of ga er een stuk mee wandelen.
Heel leuk en je bouwt direct een band op met je pony.
Zo kun je hem direct op de stem leren luisteren.
Ga een stukje aan de hand draven en roep daarbij: "draf", erg makkelijk voor over 2 jaar als ie aan de longe gaat. Knipoog

Verder zou ik proberen als ie echt een dikke grasbuik heeft hem op een hele schrale weide te zetten.

Kleine pony's raken vaak hoefbevangen en dat kan ook bij een jaarling gebeuren.

En idd, zorgen dat de ontworming goed voor elkaar is.

Ik hoop dat je een paar foto's kunt plaatsen in overleg met de eigenaar, misschien kunnen we wel wat meer tips geven.