L M Z?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

mustangbokt

L M Z?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-07 12:41

Volgens mijn lesgever heb ik een M-niveau. Ik neem niet deel aan wedstrijden, maar heb wel al oefenproefjes gereden die door de manege georganiseerd worden waar ik voordien reed. Dat waren beginnelingenproefjes, en ik vond dat ik het er dikwijls erbarmelijk slecht vanaf bracht. Dat komt waarschijnlijk omdat het een aaneenschakeling is van moeilijkheden die je op een vaste letter moet uitvoeren. Maar ik vind het wel vervelend: goed omkaderd door een veeleisende leraar haal ik een M-niveau, aan mijn lot overgelaten modder ik wat aan...

Nu heb ik me voorgenomen om op een "M-waardige" manier te rijden, ook zonder leraar (wat vanaf nu meestal het geval zal zijn). Ik ben dus aan een soort van opkrikplan bezig, en ik zou heel graag willen weten hoe hoog ik de lat moet leggen:
- wat is volgens jullie aanvaardbaar/toelaatbaar op een L-niveau (wat betreft houding, hulpen en zit van de ruiter - buiging, impuls en hoofdhouding van het paard, enz.)?
- wat wordt er op een M-niveau verwacht? wat kan op een M-niveau niet meer door de beugel?
en welke tekortkomingen worden nog op een M-niveau getolereerd?

graag concrete tips, of bij voorbeeld foto's van paarden/ruiters die van L naar M geëvolueerd zijn... alvast bedankt!

Anoniem

Re: L M Z?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-07 14:08

Ik zou gewoon eens op een dressuurwedstrijd gaan kijken zodat je je een beeld kunt vormen Verward

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-07 14:09

Inderdaad, eens kijken op een dressuurwedstrijd. Misschien zelf ook gewoon wat wedstrijden starten. M thuis rijden is nog geen M wedstrijd rijden.

De terugval die je ervaren hebt tussen de lessen en het starten komt meestal voor en is heel normaal.

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-07 14:12

Wta je zou kunnen doen is even door het proevenboekje bladeren; daar staat in wat een jury in verschillende klassen en verschillende oefeningen van jou en je paard verwacht (volgens mij, want ik heb zelf geen proevenboekje).
Ik rijd volgens mijn lesgevers ook op m-niveau. Het m-paard moet nagefelijk zijn en al iets verzameld (voor oefeningen als sb enzo) met een fijne lengetbuiging, met name ter voorbereiding van de zijgangen in de Z.
De ruiter moet kleine hulpen geven. Het gebruik van een zweep is niet meer toegestaan en het gebruik van sporen verplicht. Ik neem aan dat de ruiter zo goed mogelijk moet zitten: stuiteren in het zadel, klapperende benen en onrustige handen (wat ik wel vaak zie nog trouwens) kan voor mij echt niet meer.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-07 14:40

Ik vind dat de enige manier is door wedstrijden te rijden. Pas dan kun je toetsen of jij je paard op dat moment, op die plek onder controle hebt en niet net een seconde later zoals je thuis traint en dat je uiteraard het gevraagde kan laten zien. Op wedstrijd valt het vaak erg tegen het geleerde in de praktijk te brengen. Je niveau moet dan ook echt redelijk bevestigd zijn en niet "ongeveer".

Bij mijn zus op de manege rijden ze ook oefeningen op M niveau (travers enzo), maar als je het mij vraagt worden die oefeningen door geen enkele ruiter goed uitgevoerd. Ik vind dat ze beter aan de basis kunnen werken zodat die ruiters ook daadwerkelijk weten waar ze aan toe zijn en niet "voor de gek gehouden worden".

Eerlijk gezegd als ik jouw verhaal zo aanhoor zou jij eerst ook beter de basis beter onder de knie kunnen krijgen, de rest volgt dan vanzelf Knipoog Neem goed les en verdiep je in de theorie van het gevraagde. Je kan niet ineens op L of M niveau gaan rijden, dat is een gevolg van juiste training.
Laatst bijgewerkt door Starbreeze op 30-08-07 14:48, in het totaal 1 keer bewerkt

raizarobin

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-07 14:48

Op M niveau moet je paard al iets op de achterhand. Dus met iets meer oprichting en goed in balans. Je middengangen gaan al meer naar uitgestrekte gangen. En de overgangen worden moeilijker. Dus als je een overgang van draf naar halt moet maken niet meer 10meter stap er tussen.
En als oefeningen het je schouderbinnenwaarts en stukjes contra galop en achterwaarts kleindere voltes.

mustangbokt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-07 15:36

sonja en apple: eens een kijkje nemen op een dressuurwedstrijd, goed idee! dat ik daar niet eerder aan gedacht had...

starbreeze,
het is niet mijn bedoeling om wedstrijden te rijden, maar eerder om mijn niveau te bevestigen. ik ben trouwens een groot voorstander van basiswerk. maar ik wil echt heel netjes kunnen rijden, of het nu om een grote cirkel gaat of een kleine volte in galop. ik vind dat ik momenteel te veel steken laat vallen, hoewel ik heel goed weet dat ik veel beter kan. ik wil dus eigenlijk weten hoe veeleisend ik met mezelf moet zijn. en daarom ben ik op zoek naar een houvast, enerzijds een minimumniveau waar ik niet onderuit mag, en anderzijds een streefdoel.

samengevat, als ik jullie reacties goed begrijp is dat minimumniveau een vlot, reactief paard met een goede aanleuning en een goede lengtebuiging + discrete hulpen,
en het streefdoel: een eerste vorm van verzameling.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-07 09:54

Ok Lachen kun je geen oefenwedstrijdje rijden zo nu en dan?
Of rij eens mee in een clinic van een andere instructeur. Het is namelijk moeilijk om zelf te bepalen of je zelf wel precies op een bepaald niveau rijdt, er zijn namelijk altijd mensen die er meer kijk op hebben dan wijzelf.

Een goed boek is "van groen tot GP" en het "Gymnasium des Pferdes". Verder kan ik je als enige advies neem goed les meegeven, liefst van iemand die ZZ+ is. Goed leren paardrijden kun je niet alleen. Ligt dat in je mogelijkheden?

Overigens vind ik je instelling om de lat erg hoog te leggen heel goed!! Als je dat maar altijd blijft doen kom je er wel!!

mustangbokt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-07 11:57

momenteel heb ik niet de mogelijkheid om goed les te krijgen, laat staan om wedstrijden te rijden. maar ik had wel het plan opgevat om veel dressuurproefjes te oefenen, eerst L en dan zo op naar M.
ook heb ik de laatste jaren les gehad van veel verschillende lesgevers, en ik dacht dat nu misschien het ogenblik was aangebroken om al hun tips eens echt in de praktijk om te zetten (ik noteer nl alles)

lanatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-07 12:27

Denk dat dat ergens wel normaal is hoor.
Zoals mensen hierboven al hebben gezegd, de omstandigheden thuis zijn niet die van op wedstrijd.
Ik rijd zelf ook oefeningen die het B niveau overstijgen thuis, maar op wedstrijd bak ik van een B proefje maar weinig.
Volgens mij heeft het te maken met bestendigheid, thuis train je en lukt het niet probeer je nog eens.
Maar wil je dat niveau ook op wedstrijd halen, moet het "altijd" lukken en echt al bevestigd zijn, ook onder stress omstandigheden en met afleiding en snel op elkaar volgend.

_Maurits_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-07 17:11

Misschien kan je ipv een wedstrijd starten een keer gaan schrijven? Leer je ook veel van; je ziet het en je krijgt het commentaar van een jury. Knipoog

Jethafa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-07 19:16

Op internet is bij het KNHS zo'n heel regelement te vinden van de dressuurwedstrijden. Hier staat bijvoorbeeld in dat het beter is om je staart in te vlechten, het halster-stukje van de manen weg te knippen, dat het "gewenst" is om etc. maar ook veel rijtechnisch!! Zo kwam ik er achter dat wij nog helemaal niets zijn Vork maar misschien voor jou goed om eens naar te kijken. Ik weet niet precies waar het staat, maar ik heb het laatst gelezen (staat er ook van springen en endurance enzo). Heel nuttig!!!