Bokken.. Pijn in Rug?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

_Tamara

Bokken.. Pijn in Rug?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-07 11:09

Hallo,

mijn moeder heeft een nieuw paard sinds eind Juni: Iwan. Hij bokte wel eens, als je hem bestrafte, uit protest dus. Het is de laatste week heel erg geworden, in 1 x begint hij te bokken zonder dat hij is bestraft.
Hij springt omhoog, doet zijn hoofd tussen de benen en bokt als een gek!
Bij mij deed hij het 1x, 3 bokken achter elkaar en pas ook bij mijn moeder.
We bleven er wel op zitten.
Gisteravond niet, hij begon weer als een achtelijke heel vaak te bokken.
Mijn moeder is er afgevallen, we konden hem niet te pakken krijgen en ging 5 minuten door met bokken en rennen.
Henk, de andere Fries v. stal, werd ook kriegel van Iwan en bokte, sprong opzij en toen lag Maggie er weer af..

Hij bokt zo erg sinds hij 2x is gelongeerd aan de bijzet, eergister gelongeer en gister gebokt. Dat was ook bij de 1e keer. Nu doen we hem niet meer aan de bijzet, gewoon doorgalloperen aan de longeerlijn. Aan de longe bokte hij ook in galop.

We laten de Osteopaat komen, misschien zit er iets vast in zijn rug. Als dit niet het geval is gaat hij weg.

Het is moeilijk om hem te bestraffen bij het bokken, als hij het doet uit pijn is dat gewoon oneerlijk!

Hebben jullie nog tips, dan hoor ik het graag!

Sterre2000

Re: Bokken.. Pijn in Rug?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-07 11:12

Nou idd eerst het paard na laten kijken.. Mijn merrie heeft een poos heel erg gesteigerd en toen bleek ze een verschoten rugwervel te hebben.. Wij hebben er een fysio bij gehad en die heeft ons ook nog tips gegeven hoe je het herstel van de rug het beste kan stimuleren.. Dus laat hem nakijken en daarvoor zou ik hem gewoon op rust zetten! Want stel je voor dat hij wel echt wat heeft, dan is het natuurlijk niet leuk voor hem als hij hard aan het werk moet.. Succes ermee!

_Tamara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-07 11:13

Okay bedankt. M'n moeder durft er eigenlijk niet meer op, dus hij zal veel op rust nu even komen te staan!

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-07 12:32

Hoi Tamara,

Echt super dat jullie eerst eens naar hem laten kijken, als je Dierenarts praktijk in Nunspeet opbelt, daar komt elke 3 weken een osteopaat, misschien kun je ook gewoon eens een dierenarts laten kijken..

Je moeder had toch ook net een nieuw zadel, kan het niet zijn dat dat iets hard gevuld is ofzow??

Groetjes

_Tamara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-07 12:51

Het zadel is er al een tijdje, eigenlijk meteen toen Iwan er was. Dus ik denk niet dat dat het is, Den Besten heeft het ook nog helemaal gecontroleerd etc.. De Osteopaat die bij ons komt is aangesloten bij zo'n vereniging, komt alleen 3 Oktober pas Bloos!! Ik zal het nog even aan mijn moeder voorstellen Lachen.

maximee

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-07 21:38

Goed dat je er al een oseopaat bijhaald!
Misschien toch nog voor de zekerheid naar je zadel te laten kijken!

Het is wel heel erg balen dat je osteopaat pas 3 oktober kan komen!! Misschien dat de fysio kan komen om alvast te kijken..
Heel veel suc6 met het paard!!

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-07 21:43

Mijn vorige paard begon op een gegeven moment ook uit het niets te bokken. Zij had last van dr benen.
Ik vind het in elk geval super dat jullie eerst willen nagaan of het iets medisch is.....

labionics

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-07 14:51

Ik denk dat je paard last heeft van de rug, ik zou hem/ haar eerst rust geven en misschien weer beginnen met dubbele longe.
Bokken komt vaak voor bij paarden die scheef zijn.
Kijk eens www.paardenbegrijpen.nl