Zweep en/of sporen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Caris

Zweep en/of sporen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-07 08:16

Twee van de hulpen om je paard voorwaarts te krijgen.
Ik ben erg benieuwd naar jullie mening over het gebruik van sporen versus zweep.
Iemand zei een tegen mij dat sporen de verfijning van je hulpen zijn...met andere woorden juist niet bedoeld om scherper door te komen. Toch vind ik dit moeilijk te begrijpen aangezien de vorm van de spoor alleen al scherper is dan de vorm van de je kuit.
Hoe hoger je komt in de dressuur wordt de zweep niet meer gebruikt.
Met springen juist weer wel....

Alvast bedankt!

Urielle

Re: Zweep en/of sporen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-07 08:31

Het is bedoeld voor verfijning van de hulpen omdat je heel klein been geeft en zodra je paard niet reageert krijgt hij spoor en dan zal hij de volgende keer echt wel reageren. Het voorkomt dus dat je hem flink aan moet drijven.

Ik gebruik zowel sporen als zweep: de sporen om hem actiever aan het werk te krijgen en de zweep is erbij om stoute dingen op te vangen - heb ik gelukkig bijna nooit nodig maar beter mee verlegen dan om verlegen Knipoog

Anke_Amigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-07 09:13

Ik ben het helemaal met bovenstaand commentaar eens. Dat doe ik ook. Ik gebruik sporen absoluut niet als straf middel, maar zodat ze sneller op mijn hulpen reageert. Daarnaast ook zweep voor als ze een beetje stout is Knipoog

Hoe je het ook kan zien is dat ze nu 1x in het rondje een klein prikje van de spoor krijgt, anders bonkt er elke stap een groot stuk kuit tegen haar aan Lachen

Hartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-07 10:28

Ook ik ben het eens met bovenstaande. Volgens mij wordt een paard ook niet gelukkig van kloppende kuiten. Een spoor kan snel corrigeren maar is niet bedacht om een paard mee te straffen.

Izzy19

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-07 11:00

Inderdaad. Het is dus helemaal niet zielig om met sporen te rijden zoals sommigen hier wel al eens durven denken, zolang je ze goed gebruikt kan het geen kwaad. En sporen verfijnen inderdaad je hulpen en dus ook je kuithulpen. Ik zie inderdaad ook liever een ruiter die een kleine fijne hulp met de spoor geeft als het paard niet reageert dan een ruiter die constant moet drijven omdat hij geen sporen draagt. Een zweepje vind ik handig om af en toe bij het verzamelen de achterhand iets meer te kunnen activeren, klein tikje op de achterhand geven dus. Ik rij tijdens training ook met beide maar op wedstrijd mag ik enkel met sporen rijden maar inrijden doe ik wel met beide. En het zweepje is vooral gewoon om af en toe de achterhand er nog net iets meer bij te krijgen en nog iets actiever te maken.
Zoals voor zoveel dingen geldt: als het goed wordt gebruikt kan het geen kwaad.

lucifertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-07 11:04

ik gebruik mijn spoortjes als een hulp. Als ik een kuithulp geef, en hij reageerd niet, dan ff aantikken met het spoortje.

Er is wel een verschil met sporen rijden en rijden... als je met wieltjes rijd en die sporen erin ramt tot bloedens toe.. tja dat vind ik echt niet kunnen!

Izzy19

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-07 11:06

Ja dat vind ik ook niet kunnen. Op wedstrijd rijd ik met wieltjes maar dat is gewoon omdat hij in de ring wel eens durft zeggen foert, loop zelf en dan kan ik met wieltjes net iets rustiger reageren zonder dat het teveel opvalt naar de jury toe. Maar je moet er inderdaad voorzichtig met zijn. Zoals ik al zei, als ze goed worden gebruikt dan schaadt het niet, worden ze op een slechte manier gebruikt ja, dan zijn de gevolgen soms niet te overzien.

Mano88

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-07 11:08

ik ga mee met het bovenstaande betreffende de sporen. het ís ook een verfijning van de hulpen.

Momenteel rijdt ik alleen met zweep, omdat de pony in kwestie flink afgestompt was op been (dankzij vorige bijrijder) en dus wil ik haar eerst weer actief aan het been, actie = reactie. Nu wordt ze steeds fijner weer aan het been, en dan kan ik straks ook weer een spoortje om doen om mijn hulpen nog fijner te kunnen maken Lachen

Anke_Amigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-07 13:13

Als ik alles goed begrepen heb, zijn wielsporen zelfs minder "hard" voor het paard dan gewone puntsporen (als ze goed gebruikt worden natuurlijk) omdat deze meer langs het lichaam van het paard rollen

marjolein87

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-07 15:32

als iemand goed weet hoe hij/zij de hulpen moet geven dan zijn sporen prima

de zweep gebruik je alleen als je paard iets doet wat niet kan.

xlovelifex

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-07 20:29

mijn spoortje is om iets precieser dingen aan te geven en de zweep... vind ik overbodig (behalve buiten) Lachen