Overkruisen tijdens de galop

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

BE_GENTLE

Overkruisen tijdens de galop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-07 17:24

Hallo,

Ik weet niet precies of het echt overkruisen is maar dit denk ik dus sorry als ik het fout heb Lachen
Mijn pony heeft een hele fijne rechter galop maar af en toe heeft hij een huppel pas er in zitten als ik dan een volte maak dan lijkt het net of hij zijn achterbenen overkruist en dus niet verder kan galloperen dan moet hij eerst weer een draf huppel maken om weer juist op de benen te komen om door te galloperen.. dit heb ik ook met springen op deze hand soms komt hij verkeerd uit op de hindernis omdat er dan zo'n huppel pas tussen komt.. hoe kan ik dit het best oplossen ?? ik heb het er nog niet over gehad met mijn instructie maar ik dacht mischien krijg ik genoeg tips hier op bokt om hier mee aan de slag te gaan..

Alvast bedankt..

De huppelpasjes zijn ongv. te vergelijken met wissels die je in de galop maakt als je diagonaal van hand veranderd.. ik noem het ook wel het dansende paard Haha!

xBibi

Re: Overkruisen tijdens de galop

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-07 17:25

Oh ben ik ook wel benieuwd naar Lachen Een van onze paarden doet dat namelijk ook..

Van mijn instructrice moest ik hem heel voorwaarts rijden in galop, maar dat doe ik nu eigenlijk niet meer want ben bang dat hij onderuit gaat in de bocht.. Bloos
Laatst bijgewerkt door xBibi op 29-08-07 17:27, in het totaal 1 keer bewerkt

BE_GENTLE

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-07 17:27

muts_x schreef:
Oh ben ik ook wel benieuwd naar Lachen Een van onze paarden doet dat namelijk ook..

Wat zei je instructrice ervan?

zoals vermeld staat heb ik het er nog niet over gehad met mijn instructie Lachen hij ziet wel dat mijn paard een dansende galop heeft.. maar het overkruisen komt niet altijd voor.. en mischien zie je dat ook bijna niet.. maar je voelt het heel duidelijk..

xBibi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-07 17:28

Ja ik had al ge-edit Knipoog Ik dacht juist dat er stond dat je wel met hem erover had gepraat Vork

yolande

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-07 17:37

Snel over praten met je instructrice.

Laat ook af en toe iemand kijken wat je paard nu echt doet en als het even kan neem het op video op zodat je zelf kunt zien wat er gebeurd.

Mocht je paard inderdaad overkruist gaan nadat hij correct is aangesprongen kun je dat veelal oplossen door actief voorwaarts te rijden en te zorgen dat je handen de boel niet blokkeren. Daarbij zou ik zelf liever veel korte stukjes galop pakken dan 1 x een lang stuk.

Succes!

nati

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-07 22:01

probeer hem is wat in de verzameling te houden, wij hebben er ook een staan namelijk, als die teveel uit elkaar loopt doet ie het ook, de voorhand zit dan in gallop en achter een beetje half half, als hij wat meer verzameld is lukt het wel goed,
of naar het zadel kijken/of een rodinde of iets?? succes!

Riss

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-07 22:03

Weet je zeker dat hij dan wel overkruist zit.
Als je overkruist zit hobbel je namelijk echt énorm,
een paard kan ook wel overkruist door galloperen, dus het hoeft niet dat hij dan gelijk terug in draf gaat.
Vind het advies van nati ook wel goed, proberen te verzamelen. Ja

Lina

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-07 11:15

Heeft mijn pony ook altijd gehad in de rechtergalop omdat hij daar wat zwakker in was.

Mijn instructrice zij ook altijd dat ik keihard moest galloperen en als hij overkruist sprong dat ik dan gewoon moest doorgalloperen en het hemzelf moest laten oplossen.
Dit hielp dus niet.

Ik heb er zelf heel lang na zitten kijken (met longeren) vanalles uitproberen wanneer hij het nou wel en niet deed enz enz.
En het is dus gewoon dat een paard niet sterk genoeg is achter, of hij kan zijn achterbeen niet ver genoeg onder brengen doordat hij ergens vastzit (vaak in de rug).
Je kunt dus wel hard gaan galloperen om het achterbeen actiever te maken maar als het paard niet los genoeg is zal hij alleen maar meer spierpijn krijgen. Daarom heb ik eerst heel veel laag en rond gereden en alleen maar met onstpanning en losigheid beziggeweest.
Zodra dit goed zat (paard volgde mn hand en gaf zich over in alle gangen, en bleef in tempowisslingen ook laag en rond zonder druk) ben ik meer bezig gegaan met het verzamelen. Veel overgangen rijden is erg belangrijk.
* een goede oefening om je paard meer balans te geven en sterker te maken in de galop. Rijd in de hoek een kleine volte en rijd dan de volte uit in een middengalop de lange zijde op. Op de helft van de lange zijde je paadr weer verzamelen en dan de 2e hoek van de korte zijde weer proberen. Aanleuning is hier eerst nog niet belangrijk geef je paard de ruimte maar rijd hem duidelijk terug in de volte en na de middengalop.
* ook veel overgangen naar de galop maakt het achterbeen sterker. Vooral van stap en halthouden naar galop is mijn pony beter geworden.
* belangrijk is dat je paard goed recht is, rijd veel over de middellijn.
Zulke oefeneningen altijd blijven afwisselen met ontspanning.
Springt je paard wel weer overkruist dan rustig terughalen en overnieuw aanspringen.
Ga zelf altijd mee met je paard *Nooit tegenhangen waar je erg snel naar geneigd bent.

Longeren en balkjes lopen kunnen ook goed helpen.

jaquel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-07 11:40

Ik denk dat jouw pony een fijn gevoel geeft in de galop omdat je haar lekker bij je kunt houden en ze waarschijnlijk wel met kracht gallopeert. Dit voelt heel goed maar eigenlijk doet je pony niks. Hij houdt zijn rug vast en is niet op het achterbeen. Zo gauw jij een wending of volte rijd is ze uit balans en zal overkruisen of in draf vallen. Vaak afhankelijk of het een trage of hete pony is.

De oplossing begint al in de stap en draf. Veel overgangen rijden en tempowisselingen. Slangevoltes met steeds meer bogen en dan netjes omstellen en niet plat door de bochten.

Dan de galop zelf. Op een gegeven moment weet je hoelang je pony kan galloperen zonder te overkruisen. Probeer zelf de overgang al terug te rijden naar de draf voor hij overspringt.
Liever 4 goede halve rondjes gegallopeert dan 2 hele waarbij hij overspringt. In galop probeer je zijn hoofdje en schouder iets naar binnen te zetten met je buiten teugel en binnnenbeen zorgen dat hij niet afwendt als je dat vraagt. Dan moet hij het binnenachterbeen onder zijn lijf zetten en zal het moeilijker worden om over te springen.

Hoe harder je gaat hoe meer hij op de voorhand komt en makkelijker overspringt.

Dit kost wel tijd om het af te leren dus ff doorzetten.
Succes

BE_GENTLE

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-07 13:45

Bedankt voor de al vele berichten.. ik heb deze pony nu een maand.. en rijd hem altijd lang en rond omdat hij hierdoor het beste ontspant met veel plukken aan de teugels gaat hij sterren kijken daarbij is deze pony nog niet goed aan het been omdat hij 8 jaar met sporen is gereden en ik dit absoluut niet wil doen.. ook vind hij het moeilijk om in balans te blijven en kleeft vaak aan de zijkanten van de bak dit gebeurt al in de draf hier zijn we al druk mee bezig met veel binnen hoefslagen rijden.. in de galop houd ik mijn handen iets naar voren om hem ruimte te geven om te kunnen galloperen.. dus hou hem niet tegen ook zodat hij op zijn eigen benen loopt en zijn eigen balans kan vinden.. het is ook meestal dat hij alleen op de voltes deze tussen sprong maakt maar hij herstelt zich wel heel vlug.. maar ik ga wat doen met een aantal tips.. ik zou hem eens longeren om te kijken wat er verkeerd gaat tijdens de galop.. en dan ga ik hier mee verder..

deniece

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-07 18:52

Je zegt dat wanneer je eeen volte rijd in galop hij overkruist gaat, doet hij dit ook aan de korte zijdes?

Mijn instructrice zei namelijk (een paard wat ik heb gereden had dit ook) dat hij waarschijnelijk een keer is gevallen in de bocht en nu dus bang is om weer te vallen, als ze met de achterbenen overspringen in de andere galop en dus overkruist zit heeft hij meer grip en valt hij minder snel om (voor zijn idee waarschijnelijk)

Wat je dus moet doen: hij je benen tegen hem aan, druk je binnenbeen tegen zijn buik aan in de bochten zodat hij daar druk voelt en als het ware voor zijn idee omhoog wordt gehouden en dus niet omvalt.

Bij dat paard hielp het goed en na veel oefenen en binnenbeen erbij houden sprong hij niet meer over in overkruisde galop..

x

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-07 18:58

BE_GENTLE schreef:
muts_x schreef:

Wat zei je instructrice ervan?

zoals vermeld staat heb ik het er nog niet over gehad met mijn instructie Lachen hij ziet wel dat mijn paard een dansende galop heeft.. maar het overkruisen komt niet altijd voor.. en mischien zie je dat ook bijna niet.. maar je voelt het heel duidelijk..

Een overkruiste galop is altijd zichtbaar.. en dat zou je instructrice dus ook op moeten vallen..

BE_GENTLE

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-07 19:33

Ja maar mijn pony herstelt zich zo snel dat het mischien niet direct te zien is alleen als je het constant in de gaten houd en aangezien ik met 4 andere rijd dus niet elke seconde de aandacht krijg valt het niet op denk ik Lachen