Wat te doen tegen te snel willen gaan?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Elixir

Wat te doen tegen te snel willen gaan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-07 15:44

Mijn pony wil constant rennen, rennen en nog eens rennen. Dus ik start gewoon met stap, dan wil mevrouw al niet rustig stappen want vanaf je haar ook maar eventjes aanraakt met één been draaft ze al, dat is al één gang die moeilijk gaat. Dan heb je de draf, als ik in het begin draaf is er geen probleem (dus draf na het instappen) maar vanaf ik gegaloppeerd heb en erna weer wil draven dan wil ze altijd snel gaan, rent gewoon hele tijd en als ik ze los laat springt ze zelf aan terwijl ik licht zit in draf.. Ik probeer dan vanalles, op cirkel gaan, korte ophoudingen maken, echt alles, maar nergens reageert ze op. Ze gaat dan eventjes traag maar versnelt dan weer. Ze doet dit vooral als ik een zweep vast heb (maar durft het gewoon ook doen), als ik zonder zweep rijdt gaat ze niet meer vooruit.
Ze heeft dit nog een periode gedaan, maar daar zijn we dan doorheen gereden, maar nu weet ik weer geen raad meer en ik verlies mijn geduld... Iemand een oplossing?
Oja, medisch is ze onlangs nog gekeurd, tanden zijn gedaan in april.

_Jorien_

Re: Wat te doen tegen te snel willen gaan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-07 15:47

Proberen zonder zweep te rijden. Als dat niet wil, gewoon met, en moet die maar wennen aan je been! Diep zitten en bij elke pas je benen eraan. Zal op een gegeven moment wel een keer gaan toegeven..

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-07 15:48

Zonder je zweep rijden, je pony moet eerst goed aan het been zijn!

Elixir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-07 15:48

Normaal rijdt ik vaak zonder zweep hoor, maar vandaag dus weer eventjes met (en vorige keer ook) omdat ik vond dat ze niet echt actief was. Maar vanaf ik die zweep aan de kant legde profiteerde ze tot en met, slenteren niet willen aanspringen in galop en weet ik veel wat nog allemaal...

EngeltjeS

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-07 15:49

eerst longeren voor het rijden Lachen
en zonder zweep Knipoog begin gewoon rustig aan, en anders veel overgangen rijden!

Elixir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-07 15:49

Mijn pony is goed aan het been, zoals ik zei : ik rijdt altijd zonder maar ze moet haar achterhand actiever maken. En wat wil je dat ik doe? constant zitten schoppen of één zweepslag en reactie krijgen op mijn been? Ik kies toch wel liefst het tweede.

EngeltjeS

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-07 15:49

Celia schreef:
Normaal rijdt ik vaak zonder zweep hoor, maar vandaag dus weer eventjes met (en vorige keer ook) omdat ik vond dat ze niet echt actief was. Maar vanaf ik die zweep aan de kant legde profiteerde ze tot en met, slenteren niet willen aanspringen in galop en weet ik veel wat nog allemaal...

hou dan t zweepje vast, gebruik hem niet of nimmer Lachen
veel overgangen en veel belonen

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-07 15:50

En als ze dat doet moet jij haar even op haar plek zetten, dit kan ook zonder zweep Ja

Probeer las ze te snel gaat in draf goed recht te zitten, niet trekken, geen ophoudingen maken, probeer je zwaar te maken! En het met je lichaam op te lossen, niet met je handen.
Evt. kun je langzamer gaan lichtrijden, dan gaat je pony vaak al rustiger draven Lachen

Elixir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-07 15:50

EngeltjeS schreef:
eerst longeren voor het rijden Lachen
en zonder zweep Knipoog begin gewoon rustig aan, en anders veel overgangen rijden!

Het lijkt dan zo precies of ik met een sportpaard zit die te heet is Haha! Het is gewoon een haflinger X welsh pony. Maar blijkt heel wat bloed te hebben, het is best een heethoofd. Ofwel is ze hengstig, aangezien haar cyclus niet in de zomer liep, maar waarschijnlijk weer deze winter zal lopen.

Elixir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-07 15:51

EngeltjeS schreef:
Celia schreef:

hou dan t zweepje vast, gebruik hem niet of nimmer Lachen
veel overgangen en veel belonen

Ik gebruikte het zweepje niet, want ik had ook zoiets van : nu ga jij normaal doen, ik ehb dit zweepje gewoon vast. Maar nog blijft ze zo doen dan, en ze geeft echt niet toe, ze blijft maar rennen. Ofja, ze heeft op het einde eventjes toegegeven, maar deed het erna opnieuw.

EngeltjeS

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-07 15:52

dan ( zo ben ik dan hoor Nagelbijten / Gniffelen ) lekker laten rennen, ze word van zelf wel zat hoor Knipoog

Elixir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-07 15:53

Somebitch schreef:
En als ze dat doet moet jij haar even op haar plek zetten, dit kan ook zonder zweep Ja

Probeer las ze te snel gaat in draf goed recht te zitten, niet trekken, geen ophoudingen maken, probeer je zwaar te maken! En het met je lichaam op te lossen, niet met je handen.
Evt. kun je langzamer gaan lichtrijden, dan gaat je pony vaak al rustiger draven Lachen

Ja heb ik ook geprobeert dat langzamer lichtzitten, maar op de duur ben ik gewoon niet meer mee en zit ik gewoon door in draf... En dan begint ze weer dom te denken van ja : oh mn baasje zit door, dan galoppeer ik eventjes..

Elixir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-07 15:54

EngeltjeS schreef:
dan ( zo ben ik dan hoor Nagelbijten / Gniffelen ) lekker laten rennen, ze word van zelf wel zat hoor Knipoog

Heb ik al gedaan, kijk wat ik vandaag gedaan heb. Ze wou dus rennen, heb ze naar stap gezet, en aangesprongen in galop, ze heeft er een rengalop van gemaakt en zo hebben we een heel tijdje rond de weide gevlogen (terwijl ik in verlichte zit stond), ze was doodop, dus ik dacht : nu stopt ze wel.. Naja wou dan erna weer aandraven en ze deed het weer, en zo ging ze gewoon door...

EngeltjeS

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-07 15:54

waarsch. geef jij dan die hulp aan, of zit je niet goed waardoor ze alleen in galop de evenwicht kan houden Knipoog

een paard denkt niet zo Knipoog_

Anika_Ses

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-07 15:54

Herkenbaar Knipoog
Mijn pony deed het eerst ook. Alleen maar willen rennen en niet meer naar me luisteren en dus gewoon onder me vandaan lopen. Ik loste het op door zoiezo eerst te longeren voor het rijden.
Dan rustig aan beginnen laten warmstappen door gewoon oefeningen te rijden. Draven eerste kwartier alleen op een volte. Daarna langzaam de volte groter maken. Dan gewoon wat oefeningen en de galop ook eerst weer op een volte. En heel erg veel overgangen natuurlijk. Niet laten vervelen en veel stelling vragen en eventueel zijwaarste gangen.
Bovendien bleef ik ook gewoon met zweep rijden. ( En afentoe sporen.)
Succes!

EngeltjeS

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-07 15:55

Celia schreef:
EngeltjeS schreef:

Heb ik al gedaan, kijk wat ik vandaag gedaan heb. Ze wou dus rennen, heb ze naar stap gezet, en aangesprongen in galop, ze heeft er een rengalop van gemaakt en zo hebben we een heel tijdje rond de weide gevlogen (terwijl ik in verlichte zit stond), ze was doodop, dus ik dacht : nu stopt ze wel.. Naja wou dan erna weer aandraven en ze deed het weer, en zo ging ze gewoon door...

waarom in een wei? daar kan ze dus alle kanten op Knipoog

Elixir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-07 15:56

EngeltjeS schreef:
waarsch. geef jij dan die hulp aan, of zit je niet goed waardoor ze alleen in galop de evenwicht kan houden Knipoog

En waarom zit ik dan fout? Hoe fout moet ik dan wel niet zitten als zij zo wil doen.. Ik heb les gehad om rechter te zitten, ik zat recht (mn moeder lette erop) vandaag, dus ik weet het niet hoor.

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-07 15:56

Ben het eens met EngeltjeS

Verder kan je ook vaker doorgaan zitten, dus niet alleen doorzitten als je in galop wilt Knipoog

Elixir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-07 15:57

Aub geen commentaar over het rijden in de wei. Ik beschik niet over een binnenpiste, punt.

Elixir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-07 15:57

Somebitch schreef:
Ben het eens met EngeltjeS

Verder kan je ook vaker doorgaan zitten, dus niet alleen doorzitten als je in galop wilt Knipoog

Is ook al gedaan, maar nog blijft ze doorzitten associeren met galopperen.

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-07 15:58

Dan ga je toch alleen maar doorzitten? En NOOIT meer lichtrijden tot hij het goed doet!

Wij geven je hier allemaal tips, maar jij lijkt het allemaal al geprobeert te hebben..

Dan heb ik nog maar 1 tip voor je zoek les

EngeltjeS

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-07 15:59

Celia schreef:
EngeltjeS schreef:

En waarom zit ik dan fout? Hoe fout moet ik dan wel niet zitten als zij zo wil doen.. Ik heb les gehad om rechter te zitten, ik zat recht (mn moeder lette erop) vandaag, dus ik weet het niet hoor.

Vaak maakt de ruiter een fout, waardoor het paard "het fout doet" in onze ogen.

In de weide kan je ook een bak maken Knipoog zet 6 pionnen ofzo in de wei, van 20 bij 40 meter. En rij daar eerst eens in Lachen

over je zit, daar kan je een instructeur voor vragen Knipoog zo achter de computer kunnen wij het niet zien...

Succes Knipoog

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-07 16:00

Als je paard extreem op je been reageert, niet krampachtig de benen er van af houden.

Zadel en rug controleren, gaan rennen kan ook betekenen dat ze ergens last van heeft.

Een paard zal het overigens moeilijk vinden om zich in een weiland op het werk te concentreren als hij daar normaal gewoon vrij in staat.

_Susan_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-07 16:03

Ik ken dit probleem ook.
Gewoon door blijven rijden en veel tempo wisselingen maken.
Draven en dan heel langzaam, tot bijna stap en dan weer weg rijden.
Het terugrijden kost even inspanning, maar na een paar keer herhalen gaat ze het begrijpen.

Ik rijd ook wel eens bewust 1 of 2 rondje heel langzaam en dan voer ik het weer op.
Uiteindelijk probeer ik wel weer een vast tempo te pakken, gaat ze te hard dan vang ik haar weer op het is niet anders maar het gaat vanzelf beter.

Succes!!

Elixir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-07 16:14

Somebitch schreef:
Dan ga je toch alleen maar doorzitten? En NOOIT meer lichtrijden tot hij het goed doet!

Wij geven je hier allemaal tips, maar jij lijkt het allemaal al geprobeert te hebben..

Dan heb ik nog maar 1 tip voor je zoek les

Die heb ik dan ook al geprobeert Haha! Heb les gehad, maar ben nu verder op zoek naar een ander lesgever aangezien die ene persoon niet meer kan komen... Zodus hebben we nu 2 weekjes geen les ofzo.