Heethoofdig Geldertje

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

xGelderfanx

Heethoofdig Geldertje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-07 19:19

Hoi iedereen ik ben nieuw hier,lijkt me al een tof forum! Knipoog
Maar goed ik ga aan mijn verhaal beginnen.
Ik verzorg al 2 jaar en Gelders paard,genaamd Godtcha.Hij is zo'n 16 jaar en is een harde werker.In de stal is hij heel kalm en lief,maar als ik ermee ga rijden houd hij z'n hoofd heel hoog en voel ik hem wild worden.Dan rijd ik meestal voltes,omdat hij meteen een sneller tempo aanneemt als ik rechtdoor ga.Daarom heb ik een tijd lang niet meer gereden,maar ik zie 'm zo graag Lovers en ik wil nu echt volop oefenen.
Als hij wild word houd ik mijn teugels wat in,en soms panikeer ik wel een beetje omdat hij zou kunnen in galop schieten en is al heel lang geleden dat ik heb gegalopeert en ben bang dat ik mijn evenwicht zou verliezen.
Dus heeft iemand tips om een heethoofd te kalmeren en 'm op een trager tempo te houden?
Alvast bedankt Haha!

Pistasche

Re: Heethoofdig Geldertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 19:49

Dat is vervelend!

Misschien voor die tijd hem goed longeren of gewoon als je ingestapt hebt hem laten gaan?
Ik denk dat als je niet durft te galopperen je hem daarvoor moet longeren.

Als je eenmaal op hem zit moet je eerst proberen goed te ontspannen zowel jij als het paard.
Als jij niet ontspannen bent voelt het paard dat en zal hij alleen maar harder gaan.

Als dat gelukt is moet je gewoon draven als hij wat harder gaat een keer laten gaan maar als hij in galop gaat moet je hem doorlaten galopperen want hij wou het zelf dus dan moet hij ook doorlopen.
Als hij dan wat afgekoeld is kan je proberen rustig en ontspannen te draven.

Gewoon met kleine stapjes en rustig aan.
Dus eerst aan de longeerlijn rustig en ontspannen laten lopen en daarna kan je erop gaan zitten

Succes OK dan!

xGelderfanx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-07 20:09

Pistasche schreef:
Dat is vervelend!

Misschien voor die tijd hem goed longeren of gewoon als je ingestapt hebt hem laten gaan?
Ik denk dat als je niet durft te galopperen je hem daarvoor moet longeren.

Als je eenmaal op hem zit moet je eerst proberen goed te ontspannen zowel jij als het paard.
Als jij niet ontspannen bent voelt het paard dat en zal hij alleen maar harder gaan.

Als dat gelukt is moet je gewoon draven als hij wat harder gaat een keer laten gaan maar als hij in galop gaat moet je hem doorlaten galopperen want hij wou het zelf dus dan moet hij ook doorlopen.
Als hij dan wat afgekoeld is kan je proberen rustig en ontspannen te draven.

Gewoon met kleine stapjes en rustig aan.
Dus eerst aan de longeerlijn rustig en ontspannen laten lopen en daarna kan je erop gaan zitten

Succes OK dan!

Bedankt ik zal het zeker proberen maar ik heb 'm al es gelongeerd en dan werd hij pas echt wild..Maar mss was hij nog niet moe genoeg.
In het begin valt hij wel mee maar als hij wat ingereden is word het menens Verdrietig

Pistasche

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 20:15

Ja erg vervelend.
Ook vervelend dat je niet durft te galopperen voor je want dat zal die vast juist willen!

Is er niet iemand die je kan helpen?

xGelderfanx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-07 20:21

Pistasche schreef:
Ja erg vervelend.
Ook vervelend dat je niet durft te galopperen voor je want dat zal die vast juist willen!

Is er niet iemand die je kan helpen?

Niet echt,,de eigenaar rijd alleen met de huifkar en koets..
Mijn broer heeft ook al gereden én in galop maar kon hem niet in bedwang houden en hij liep recht naar de stal terug..

Pistasche

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 20:37

En kan je niet proberen aan de longe te rijden?
Natuurlijk niet altijd maar misschien een keer proberen

Jimbo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-07 04:23

Neem es les. Een instructeur ziet beter wat je moet doen (dan wij hier op bokt) en kan je helpen minder angstig te worden voor de galop.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-07 07:37

Ik denk dat het probleem in zijn rug zit, je zegt dat hij veel voor de kar loopt, daar lopen ze vaak met opgerichten hals, dan juist als je onder het zadel vraagt te ontspannen is dat tegenstrijdig , want dat heeft hij juist niet geleerd, ik heb hier ook een tuiger op stal die zeker een half uur nodig heeft om laag te gaan lopen en dat heeft heeft jaren geduurd eer hij begreep wat de bedoeling was en ook merk je nu dat zijn rug sterker gaat worden dus niet steeds op de vlucht gaat als hij laag word gevraagd, het vergt een berg geduld en de juiste training, geen hulpteugels gaan gebruiken dat werkt echt tegen.
Neem les van de juiste persoon die weet hoe je zo`n paard goed kan rijden en leert op de juiste manier mag ontspannen.

xGelderfanx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-07 10:27

Ja,zou best kunnen..Zal veel oefenen worden ..
Een vriendin van mij zegt dat ik haar rekker mag gebruiken en we gaan 'm longeren mét rekker aan en zullen zien of hij er goed op reageert of niet..

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-07 11:14

Wat ia een rekker??

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-07 11:28

Mij lijkt het het belangrijkste dat je eerst met een ander paard les gaat nemen om je angst kwijt te raken voor de galop (want jouw stress slaat over op het paard) EN om balansoefeningen en dergelijke te doen.

Daarna kan je MET begeleiding het op de Gelderse gaan proberen. Een goede instructrice/teur kan je helpen met het geven van de juiste hulpen op de juiste momenten.
Heel veel succes ermee.

xGelderfanx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-07 12:08

midgie schreef:
Wat ia een rekker??

Beetje zoals martingaal

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-07 12:24

Okee, maar dat zou ik je niet aanraden, je lost daar niets mee op , je moet het probleem aanpakken en dat kun je niet met hulpteugels doen, vaak gaan ze daar alleen maar erg tegen in.
Wat je kunt doen is grondwerk en aan de hand leren dat hij zin rug mag ontspannen, het gaat erom dat hij druft te ontspannen en dat leer je niet met hulpteugel , dan is het weer een dwangmatig iets en bouw je toch een soort spanning op.

OoappeloO

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-07 13:47

Ik ben het met Jimbo. Tips kunnen op Bokt gegeven worden maar een instructie zíet t met eigen ogen en kan je echt helpen. Probeer gerust verschillende instructies uit, vooral voor een paard met een 'probleem' is niet iedereen geschikt.
En ga idd niet meteen aan de hulpteugels/middelen. Maar met profesionele begeleiding kan een hulp teugel soms wel een (tijdelijke natuurlijk) oplossing zijn.

Animal_ABC

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-07 13:51

Met rekker bedoel je elastiek neem ik aan? Niet iedereen is het vlaamse taaltje gewend he!

xGelderfanx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-07 10:52

snuffelhues schreef:
Met rekker bedoel je elastiek neem ik aan? Niet iedereen is het vlaamse taaltje gewend he!

Ja dat bedoel ik sorry Knipoog

Allejandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-07 10:59

Een elastiek zal je al helemaal niet helpen!! Raad ik je echt af
Martingaal is okay, kan hij zijn kop niet zo in de lucht gooien.

tegen een elastiek gaat hij inkomen en dan heb je straks helemaal niks te zeggen..

zou toch echt les gaan nemen voor er ongelukken gebeuren!

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-07 11:02

Als hij te snel draaft kun je proberen heel langzaam te lichtrijden

Jane_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-07 16:31

Probeer hem te kalmeren met je stem en probeer zelf rustig te blijven ..je kan ook veel voltes rijden en figuren en blijft tegen hem praten..

Hanmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-07 08:27

Longeren helpt écht denk ik. Hij kan z'n energie kwijt en is die kwijt vóórdat jij erop gaat zitten. Je moet alleen wel even flink doorlongeren, niet vijf minuten want dan is hij net lekker opgewarmd, dus dat zal niet helpen. Gaat hij weleens de wei op? Zo niet, dan zou dat een oplossing kunnen zijn, óf hem losgooien in een bak/paddock. In alle gevallen kan hij z'n energie kwijt zonder jou erop, zodat jij er met wat meer vertrouwen op kunt gaan zitten.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-07 21:02

Door longeren krijgt hij alleen maar meer conditie, dus word steeds heter dan , gewoon vertrouwem opbouwen, zoals al eerder een aantal keer gezegt is.
En anders longeren met een doel , niet zomaar doeloos rond laten rennen,