Tips gevraagd (Pony wil moeilijk loslaten/nageven)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

nynkeline

Tips gevraagd (Pony wil moeilijk loslaten/nageven)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-07 18:48

Ik rij dus een 8-jarige haflingermerrie. Vorig jaar ben ik met haar wedstrijden gaan rijden en in januari hebben we onze laatste wedstrijd gereden omdat madam drachtig was (we zijn nu L1+5 winstpunten, binnen 11 wedstrijden) in mei is ze bevallen van een hengst veulentje en sinds vorige week donderdag ben ik dr weer gaan rijden (daarvoor eerst 2 weken gelongeerd met pessoa) Het veulen is er inmiddels ook al bij weg.

Het rijden gaat opzich super (beter dan ik had verwacht). Ze laat alleen heel moeilijk los en gaat als ze niet los gaat echt mega op mijn handen leunen. Dit was vorig jaar ook altijd mijn slechtste punt.

Nu wil ik dus weten of jullie nog handige tips hebben Knipoog want in een gekke bui heb ik me opgegeven voor 9 september (wedstrijd) gewoon als oefenwedstrijdje Bloos

alvast bedankt! Haha!

Joica

Re: Tips gevraagd (Pony wil moeilijk loslaten/nageven)

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 19:34

goed voorwaarts blijven rijden Lachen

nynkeline

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-07 19:36

haha tsja, dat is ze zat ik moet er juist om denken dat ze niet te hard gaat dus daar schiet ik niks mee op.

Pistasche

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 19:37

Als je nageeflijk wil rijden zal je haar toch hoe dan ook voorwaarts moeten rijden Lachen
Voorwaarts is niet 'hard' dat is dat ze doorloopt.

Als je daarmee begint zal je daarna verder kunnen gaan

lauralarissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 19:39

ej
rijd lkkr veel overgangen, figuren en buig haar wat dieper in als je in een figuur een buiging moet maken. Rijd op een volte en sluit deze met buitenteugel en binnenbeen, zorg wel dat ze stelling bluijft geven..maak m dan weer groter en weer kleiner etc. Houd haar bezig en ontspan meteen als zij ook ontspant. Je kan dr ook nog voor je gaat rijden ff longeren met de passoa als je dat makkelijker vind. En idd ze moet wel voorwaarts lopen, anders kan ze niet nageven

groetjes en succes met oefenen en je wedstrijd...laura

nynkeline

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-07 19:40

Pistasche schreef:
Als je nageeflijk wil rijden zal je haar toch hoe dan ook voorwaarts moeten rijden Lachen
Voorwaarts is niet 'hard' dat is dat ze doorloopt.

Als je daarmee begint zal je daarna verder kunnen gaan

Daar schiet ik dus echt niks mee op ze is voorwaarts zat, reageert super aant been wil ook wel beneden maar zet zich vaak strak zeg maar. (weet wel wat voorwaarts is, gebruikte miss even verkeerd woord Knipoog )
Laatst bijgewerkt door nynkeline op 28-08-07 19:44, in het totaal 2 keer bewerkt

nynkeline

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-07 19:43

lauralarissa schreef:
ej
rijd lkkr veel overgangen, figuren en buig haar wat dieper in als je in een figuur een buiging moet maken. Rijd op een volte en sluit deze met buitenteugel en binnenbeen, zorg wel dat ze stelling bluijft geven..maak m dan weer groter en weer kleiner etc. Houd haar bezig en ontspan meteen als zij ook ontspant. Je kan dr ook nog voor je gaat rijden ff longeren met de passoa als je dat makkelijker vind. En idd ze moet wel voorwaarts lopen, anders kan ze niet nageven

groetjes en succes met oefenen en je wedstrijd...laura

Dankje wel hier heb ik wat aan Lachen is eigenlijk hetzelfde wat mn instructrice zegt moet veel overgangen maken, incl zijgangen.. En figuren.. In de stap doet ze het allemaal prima maar zodra we gaan draven wordt ze gewoon zo verekte sterk. Ga morgen ook even met voltes openen en sluiten aan de gang (had ik zelf nog niet aan gedacht Lachen )

Mn instructrice zegt ook dat ze sterk is en dat ik dus overgangen, voltes etc. moet meenemen en dat ik er om moet denken dat ze me niet uit het zadel trekt.
Maar dacht miss hebben jullie nog wat handige tips Knipoog

Pistasche

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 19:44

Okee dan snapte ik het niet goed, sorry Knipoog

Als je haar voorwaarts aan het lopen hebt kom je al een stuk verder Ja

Rijd haar eerst goed los (dat is echt heel belangrijk heb ik gemerkt) 'normale' en zorg eerst dat ze ontspant en jij ook.
Als je dat goed gedaan hebt kan je haar wat meer vragen en proberen veel figuren te rijden en veel overgangen.

Op een gegeven moment zal ze wel gaan loslaten maar daar moet je denk ik veel geduld voor hebben.

Succes

Edit: LauraLarissa was me voor Knipoog

nynkeline

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-07 19:46

het is dus gewoon een kwestie van geduld ook Lachen ok naja ik blijf gewoon oefenen, want oefenen baart kunst .. Het is alleen zo dat ik op links soms de kracht er niet voor heb (heb paar jaar terug schouder gebroken, en is eigenlijk daarna zwak geworden)

Voor mij wordt ze er ook niet minder om, ik blijf gewoon lekker oefenen Haha! heb al ontzettend veel van haar geleerd in het jaartje dat ik haar nu rij

lauralarissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 19:53

hej
als je links weinig kracht heb, longeer r dan ff linksom met die passoa om het ergdste er al uit te hebben..dat maakt t voor jou een stuk makkelijker

Pistasche

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 19:53

Zeker!
Ik denk dat je gewoon even 'de knop' moet vinden en dan gaat het waarschijnlijk beter.
En bij het ene paard gaat het waarschijnlijk makkelijker als bij de andere Lachen

lauralarissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 20:15

ingelover schreef:
Voor mij wordt ze er ook niet minder om, ik blijf gewoon lekker oefenen Haha! heb al ontzettend veel van haar geleerd in het jaartje dat ik haar nu rij

precies daar gaat t ook omn hoor...lkkr blijven oefenen en t komt vanzelf goed..oefening baart kunst:P

nynkeline

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-07 20:16

ga morgen eerst met de voltetjes openen en sluiten oefenen en anders ook eens met pessoa van te voren..

voor de rest mag ik ook nog niet klagen, ben natuurlijk ook nog maar net weer met dr begonnen Lachen

Aurora3

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 20:16

Je zegt dat ze heel makkelijk sterk wordt in draf. Maar je moet juist proberen om haar die kans niet te geven. Een paard kan alleen maar loslaten als jij loslaat. Het zal van jou uit moeten gaan.
Probeer zelf gewoon je hand weg te doen zodra je merkt dat ze sterk wordt. Hoe reageert ze als je dat doet??

nynkeline

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-07 20:18

heb vandaag ook daarmee geoefent met les Lachen en dan loopt ze het eerste stukje wel lekker maar daarna gaat ze of weer omhoog met dr hoofd of ze gaat ontzettend op mn handen hangen..

lauralarissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 20:22

ga lkkr met de tiops van je instructrice aan de slag..kijk wat voor jou en je pony werkt..elk paard is weer anders in zn fdoen en laten met rijden

Aurora3

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 20:24

ingelover schreef:
heb vandaag ook daarmee geoefent met les Lachen en dan loopt ze het eerste stukje wel lekker maar daarna gaat ze of weer omhoog met dr hoofd of ze gaat ontzettend op mn handen hangen..

met handen wegdoen bedoel je??

Als ze haar hoofd omhoog doet begin je gewoon opnieuw met haar naar beneden vragen. Zodra haar hoofd omlaag gaat laat je weer los.
Als ze gaat hangen dan doe je je hand mee naar voren zodat ze geen hand vindt waar ze op kan hangen en dan geef je been bij. Niet zoveel dat ze naar voren schiet, maar een btje zodat haar hoofd omhoog komt. In het begin zal ze misschien wel naar voren schieten, maar dat moet je proberen op te vangen met je houding en zit. Iets zwaarder maken, iets langzamer lichtrijden. Dat is waarschijnlijk ff oefenen, maar het is het zeker waard

SandraR

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 20:45

Je kan ook niet verwachten van een paard, dat hij/zij in een keer netjes nageefelijk loopt. Dit gaat in stapjes. je zegt zelf al dat het eerste stukje wel lekker gaat. Vanuit daar moet je het opbouwen. Je kan niet van een paard verwachten dat hij het ineens doet, als hij het nooit het sterke punt is geweest.

succes met het oplossen verder;) Goeie tips zijn hier al gegeven.

nynkeline

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-07 20:46

Aurora3 schreef:
ingelover schreef:

met handen wegdoen bedoel je??

Als ze haar hoofd omhoog doet begin je gewoon opnieuw met haar naar beneden vragen. Zodra haar hoofd omlaag gaat laat je weer los.
Als ze gaat hangen dan doe je je hand mee naar voren zodat ze geen hand vindt waar ze op kan hangen en dan geef je been bij. Niet zoveel dat ze naar voren schiet, maar een btje zodat haar hoofd omhoog komt. In het begin zal ze misschien wel naar voren schieten, maar dat moet je proberen op te vangen met je houding en zit. Iets zwaarder maken, iets langzamer lichtrijden. Dat is waarschijnlijk ff oefenen, maar het is het zeker waard

zal het morgen ook proberen Lachen bedankt voor de tip Haha!