verschil wijken en wenden voor het been?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

gentille

verschil wijken en wenden voor het been?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-07 20:08

Ik vroeg mij het volgende af, omdat ik teveel met m'n teugels doe moet ik meer met mijn benen gaan rijden, maar, hoe weet je paard nu, wanneer hij moet wenden voor het been? (bijvoorbeeld met afwenden) of dat hij moet wijken voor het been (zijgang, wijken)

Lijkt mij voor een paard best wel verwarrend?

En weet iemand hoe ik hem beter voor het been kan krijgen? Met een spoortje rijden wil ik liever niet, omdat het een kwestie van tijd is dat ie daar aan went, dus ik vind dat geen oplossing voor het probleem Haha!

daniella74

Re: verschil wijken en wenden voor het been?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-07 20:11

gentille schreef:
Ik vroeg mij het volgende af, omdat ik teveel met m'n teugels doe moet ik meer met mijn benen gaan rijden, maar, hoe weet je paard nu, wanneer hij moet wenden voor het been? (bijvoorbeeld met afwenden) of dat hij moet wijken voor het been (zijgang, wijken)

Lijkt mij voor een paard best wel verwarrend?

En weet iemand hoe ik hem beter voor het been kan krijgen? Met een spoortje rijden wil ik liever niet, omdat het een kwestie van tijd is dat ie daar aan went, dus ik vind dat geen oplossing voor het probleem Haha!

Bij correct spoorgebruik stompt een paard niet af op sporen. Been zo stil mogelijk houden en alleen inkomen me been als hij afzakt in tempo, daarna been weer stil houden.

De hulpen voor wijken, wenden, SB enz zijn veelal nuanceverschillen die bepalen wat je doet.

gentille

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-07 20:57

bij het afwenden werk je alleen in op de voorhand,
bij zijgangen neem je zowel de voor als de achterhand mee,
toch? weet niet of dit een beetje klopt, zou dan de beenpositie uitmaken?

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-07 21:03

gentille schreef:
bij het afwenden werk je alleen in op de voorhand,
bij zijgangen neem je zowel de voor als de achterhand mee,
toch? weet niet of dit een beetje klopt, zou dan de beenpositie uitmaken?

Ik wend af door iets buitenbeen te geven, ik vraag met mijn handen alleen heel licht stelling en onderhoud indien nodig de nageeflijkheid. Op het moment dat hj de hoefslag "verlaat" kom ik afhankelijk van wat ik wil in met binnenbeen zodat hij recht wordt op rechte lijnen of neem hem zijwaarts mee in SB of wijken. Het is een spel van binnen- en buitenbeen en gewichtshulpen in combi met zo min mogelijk teugelhulpen. Ik vind het heel moeilijk om uit te leggen, je moet het vooral leren voelen.

gentille

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-07 21:05

het is inderdaad een kwestie van gevoel denk ik, zoooo moeilijk Haha!