Tegen de hand komen bij aangalopperen of aandraven.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Javayo

Tegen de hand komen bij aangalopperen of aandraven.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-07 13:57

Waar mijn paard eerst veel tegen de hand kwam is zijn aanleuning nu vaak heel fijn voor elkaar. Alleen in tempowisselingen wilt hij soms nog wat omhoog komen met z'n hoofd. van galop naar draf en draf naar stap gaat eigenlijk best goed, van arbeids naar middendraf gaat ook de goede kant op. Moeilijk vindt hij het van stap naar draf, en vooral bij het aanspringen in de galop komt mijn paard nogal eens tegen de hand.

Eerst ging dat gepaard met rennerig aangalopperen of te groot vertrekken, maar nu springt hij al wel heel mooi aan op de eerste hulp, maar hij gooit nog wel wat z'n hoofd omhoog.

Is dat gewoon jongigheid door gebrek aan kracht (is nu 5 jaar) of moet ik hem meer zien te verzamelen? Ik hoor graag of jullie tips hebben om het tegen de hand komen bij het aandraven en aangalopperen aan te pakken. Lachen

NF_Daphne

Re: Tegen de hand komen bij aangalopperen of aandraven.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-07 13:59

daar heb ik ook last van! ik lees ook ff mee....

_Stephanie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-07 14:00

hmmm dat ken ik ook...ik houd dit ook even in de gaten... Knipoog

mariellede

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-07 14:03

Stel hem iets lager in net voor de hulp.
en zorg ervoor dat hij in de draf goed los is en goed over de rug loopt. laat hem op de volte (niet te groot)aanspringen dan kun je hem makkelijker rond houden. en als hij toch zijn hoofd omhoog doet kun je hem op de volte makkelijker corrigeren door hem heel snel weer "rond te maken". als je hem consequent blijft corrigeren komt hij er in eerste instantie steeds sneller weer doorheen en uiteindelijk zal hij ook goed aanspringen

Puck18

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-07 19:13

Kende dit probleem ook met mijn vorige paard. Inderdaad lager instellen voor je aanspringt en wanneer je aangesprongen bent en hij doet z'n hoofd weer omhoog, meteen naar beneden vragen. En goed belonen wanneer ze naar beneden blijft.

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-07 19:20

Op een kleine volte zetten en iedere keer op deze volte overgangen rijden. nageven voor de overgang zodat ie wat lager ingesteld is. Bij de overgang zelf de binnenhand ontspannen. Je geeft hem dan de vrijheid om de overgang te maken. Ikzelf doe bij de overgang naar draf of galop altijd duidelijk even m'n zitbeenknobbels aangedrukt in het zadel, hierop gaan ze vloeiender in de overgang en tijdesn de overgang terug maak ik m'n rug wat langer en laat ze daarop terug komen, dus zonder eigenlijk aan de teugel te komen. Iedere keer als het hoofd omhoog komt nageven en de binnenhand ontspannen (= beloning) als hij goed loopt.

Zazoutje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-07 21:15

Ik moet tijdens de les, voor de overgang zorgen dat hij goed nageeflijk is en wat stelling naar binnen heeft. Zodra ik dan been geef om de overgang te maken en hij komt omhoog, weer terug en weer opnieuw beginnen. Zo gaat het al steeds wat beter! Lachen

eertjuh22

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-07 21:17

je voorkomt dus dat hij omhoog komt, door druk op de lichtste teugel te zetten. (niet trekken natuurlijk)
bij mijn paard is dat meestal de buiten teugel Knipoog

mariellede

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 06:53

Je paard moet altijd Rond worden op je buiten teugel je binnenteugel is alleen voor wat stelling. Rondmaken is binnenbeen en buitenteugel !

montyjansen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-07 07:40

niet naar beneden, treken/duwen je binnenhand eerder omhoog en tegen de hals.
Je buiten hand binnen been zorgen voor houding en halslengte, binnenhand voor de lichtheid van de teugels, en je binnen hand is vaak een belemmering in de galop overgang.
je binnenhand eerder omhoog en tegen de hals bij aanspringen.