Probleem met opstappen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Hartje

Probleem met opstappen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-07 13:47

Mijn 5 jarige ruin heeft vanaf dag 1 dat ik hem heb een probleem, hij loopt achteruit als ik er op wil stappen. Hij staat op het land dus ik doe het halster nu over het hoofdstel heen en zet hem daarmee vast. Vervolgens stap ik op en maak het halster los. Op deze manier kan hij niet achteruit lopen. Nu hij dat doorheeft begint hij te draaien langs het hek zodra ik erop wil. Eenmaal mijn voet in de beugel "geeft hij het op" en staat stil. Ik wil hem binnenkort na laten kijken door een osteopaat om zeker te weten dat hij geen last heeft. Het zadel past goed en met rijden (zowell buiten als in de bak) is hij erg braaf.

Wat denken jullie kan het ook "stoutigheid" zijn ?

Trieske_

Re: Probleem met opstappen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-07 13:49

De mijne heeft dit probleem ook tijdelijk gehad...als ik eenmaal wat gewicht in de beugel had stond ze stil.
Ik heb toen hulp gevraagd bij het opstappen...
eerst vasthouden en streng zijn als ze achteruit wil gaan..
daarna hoefde ze er alleen naast te staan en in een korte tijd kon ik zelf weer opstappen...
Heb er nu geen problemen meer mee.

Hartje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-07 13:56

Ik heb inderdaad de vriendelijke manier geprobeert door snoepje voor ik er op ging te geven en dan een snoepje als ik eenmaal zat. Dit heeft best goed geholpen. Vervolgens natuurlijk geprobeert het af te bouwen om dat ik er geen gewoonte van wil maken.

Ook de strenge manier heb ik getest om te zien of hij me in de maling neemt. Maar als ik de teugels meer aanneem en hem even toespreek lijkt hij wel nog meer stress te krijgen. Na het rijden stap ik af en dan laat ik hem los voor het hek staan en dan kan ik er zonder problemen nog zo een paar keer op en af stappen.... Raar hè !

Puck18

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-07 19:15

Mijn nieuwe paard heeft dit probleem ook. Eerst was het achteruit lopen, had ik dat eruit, was het vooruit lopen, dat eruit, dan was het wel draaien. Ik ben gewoon streng geweest en dan houd ie wel op.

Izzy19

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-07 20:19

Bij sommige paarden helpt het ook om iemand die ernaast staat zijn oog te laten afdekken zodat hij jou niet ziet opstappen. Dus degene die naast je paard staat gebruikt zijn hand dan eigenlijk als oogklep. Helpt bij sommige paarden, natuurlijk kan het bij de jouwe een ander probleem zijn.

Saskia71

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-07 20:38

Hartje schreef:
Ik heb inderdaad de vriendelijke manier geprobeert door snoepje voor ik er op ging te geven en dan een snoepje als ik eenmaal zat. Dit heeft best goed geholpen. Vervolgens natuurlijk geprobeert het af te bouwen om dat ik er geen gewoonte van wil maken.

Zo zou ik het ook doen, mocht Tiemen het ooit uitproberen. Vooralsnog staat hij rustig stil bij op- en afstappen. Knipoog

Hartje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-07 07:24

Het oog afdekken Cool helpt inderdaad ook prima. In het begin werd hij helemaal gestresst als we de beugels al naar beneden deden. Hand bij zijn oog als oogklep en we konden er zonder moeite op.
Uiteindelijk is het toch makkelijk als ik er zelf (alleen) op kan stappen. Gisteren ging het best goed. Wel vast gezet aan het hek en vervolgens een snoepje gegeven en even kroelen. Daarna even streng en meteen hup er op. Na het rijden nog eens zonder vastzetten opgestapt en dat ging ook weer prima.

Hopelijk is het een tijdelijk iets en wordt het met de tijd beter.

montyjansen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 08:14

als hij achteruit loopt moet je hem nog verder terug zetten, en dan weer naar voren en dan weer proberen op te stappen, en gaat hij weer terug gewoon herhalen tot hij blijft stil staan, en het liefst opstappen zonder de teugel stak te houden.
Kan best lang duren.

Jethafa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 08:37

Hmm, ik rijd er eentje die schud keihard z'n hoofd omhoog, zodat ik de teugels niet goed kan vastpakken. Daar ben ik ook gewoon streng voor, ook al doet zijn moeder van 12 het ook nog steeds, maar van mij mag hij dat echt niet. Het is zo'n lomperd, hij gooit je gewoon om. Het is een deel disrespect voor jou!

sofie123

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 10:30

Veel opstappen? Ik doe vaak alsof ik wil gaan opstappen en stop dan wanneer ze stilstaat. In een hoek zetten met de kont naar een hek gericht?

Hartje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-07 12:45

sofie123 schreef:
In een hoek zetten met de kont naar een hek gericht?

Heb ik ook al eens geprobeerd, toen schoot hij er in galop vandoor toen mijn voet in de beugel zat Haha!

Ik heb inderdaad het gevoel dat ik het vaak moet herhalen en het ook een vorm van in de maling nemen is.

montyjansen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-07 07:29

vaak op en af stappen, desnoods met 2 personen om de beurt, zit je er op een folte draaien en dan er weer af, en de andere weer op stappen net zolang, dat je merkt dat je paard denkt, oké ik begin het door te krijgen ik sta al stil.

wannadance03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-07 12:33

Mijn paard doet het ook nog elke keer.. maar dan geef ik hem een tik..en dan staat ie stil... maar het zadel ligt goed, dus daarom durf ik hem wel een tik te geven.. maar als ik niet wist dat het zadel niet goed lag had ik het niet gedaan!!

succes!!
doegg:)

Jane_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-07 20:17

Mijn paard had het probleem dat ze vooruit ging..ik stapte er pas op als ze stil stond en daarvoor als ze ging lopen zei ik nee..en strafte ik haar nu staat ze keurig stil ik weet niet of het helpt..Knipoog

Caris

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-07 07:43

In een paar reacties staat dat er streng wordt opgetreden.
Misschien een rare vraag, maar wat moet ik daar onder verstaan? Bloos
Geef je een tik als hij naar achteren loopt en zo ja waar dan (tegen de hals of de buik)?
Of geef je bijvoorbeeld een rukje aan de teugels?

vaatwasser

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-07 07:46

Mijn paard deed t ook, en elke keer als hij dat deed, gaf ik m een klapje tegen zijn buik (niet hard, want zijn reacties zijn altjid heel overdreven bij straffen), hij is er toen mee opgehouden, en ik zei er altijd "nee' bij, hij kent dat woord namelijk.

Hartje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-07 10:01

Mijn ruin reageert ook duidelijk op een kleine correctie dus ik hoef hem niet enorm te straffen. De stem werkt inderdaad het beste. Ik gebruik "halt" als hij begint te bewegen en neem de teugels wat aan als hij vooruit gaat. Bij het achteruit lopen corrigeert het halster om zijn hoofd al meteen.

Van de week is het al met al best goed gegaan. Hopelijk krijgt hij in de gaten dat het geklooi niet veel nut heeft.

mustangbokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-07 10:34

volgende oplossing heb ik al eens voorgesteld in een vorige post:

voor dat opstijgprobleem, moet je zeer resoluut en consequent te werk gaan.

Beslis nu, vandaag, dat je NIET, NOOIT meer opstapt als je paard ook maar 1 voet vooruit of achteruit zet! besef dat stilstaan tijdens het opstijgen niet alleen een kwestie is van "elementaire beleefdheid", respect en goede opvoeding, maar ook van veiligheid!

ga eerst aan zijn hoofd staan. als hij netjes stilstaat, ga dan ter hoogte van de schouder staan, teugels in linkerhand (niet te strak).
als hij beweegt, probeer je hem van daaruit stil te doen staan, anders ga je weer aan zijn hoofd staan.
staat hij stil, zet dan een voet in de stijgbeugel. beweegt hij, dan voet eruit en stil doen staan.
beloon hem telkens hij terug stilstaat.
staat hij stil met voet in de stijgbeugel, dan probeer je recht te staan in de beugel. beweegt hij, meteen afstijgen en terug opnieuw doen stilstaan.

dit opstijgproces kan lang duren, misschien wel een halfuur, maar ik kan je verzekeren dat het werkt. en je zal zien dat het de volgende keer veel minder lang zal duren. en op een keer zal je gewoon kunnen opstappen!

de eerste keer dat ik met mijn verzorgpaard reed, moest iemand hem met man en macht tegenhouden. Nu, na een maand, staat hij netjes stil!

en verder nog enkele tips:
- laat je de eerste keren misschien toch wel door iemand helpen
- stijg op in een hoek van de manege, dat beperkt enigszins zijn bewegingsdrang
- zorg dat je paard ongeveer vierkant staat, anders kan het zijn dat het zijn evenwicht bij het opstijgen verliest en verplicht is te bewegen om zijn evenwicht terug te vinden
- soms helpt het eens goed kwaad te worden - of misschien moet je juist heel rustig blijven?
- je opstijgbeugel langer maken
- je paard naar rechts doen kijken, dan verliest hij minder gemakkelijk zijn evenwicht
- vermijd in zijn buik te porren, of met je rechterbeen tegen zijn kruis te stampen, of nog hard in het zadel te vallen, dat vind het paard zeer vervelend en kan verklaren waarom hij niet stil wil staan.

de aanhouder wint!