tips voor doorzitten

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

leniejj

tips voor doorzitten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-07 15:20

heeft iemand tips voor doorzitten.. als ik ga doorzitten bonk ik op dat zadel.. en als ik in de spiegels kijk ziet het er ook niet uit..

waterval123

Re: tips voor doorzitten

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-07 15:21

oefenen oefenen en nog eens oefenen..
probeer het eerst in een rustiger drafje

Mandy_89

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-07 15:25

inderdaad veel oefenen, en vooral zorgen dat jij en je paard goed ontspannen zijn, voordat je gaat doorzitten. Dus dat betekent dat je paard ook nageeflijk loopt.

viv77

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-07 15:26

oefenen zonder beugels of als je durft en kunt zonder zadel..rustig drafje zodat je kunt ontspannen en dit opbouwen..vooral veel oefenen.succes

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-07 15:27

Probeer het eerst eens van uit stap. Rustig aandraven en niet gaan lichtrijden. Let op je ademhaling, ontspan jezelf. Kijk omhoog en maak je zelf lang.

In het begin moet je ook niet te lang achter elkaar willen blijven door zitten. Probeer eerst een halve volte. Dat zo langzaam uitbouwen.

ArAx

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-07 16:35

Zonder zadel rijden en probeer dan een rustig drafje krijg je een goeie balans van. En als je liever met zadel doet doen dan je beugels uit en ga rustig draven en oefen dit iedere keer!
Succes! Knipoog

Sidney

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-07 16:39

Af en toe zonder zadel proberen te rijden en relex doorzitten en je benen een beetje vastklemmen aan het zadel ..

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-07 16:42

SiDD schreef:
Af en toe zonder zadel proberen te rijden en relex doorzitten en je benen een beetje vastklemmen aan het zadel ..

Nee!! Juist absoluut NIET klemmen met je benen. Daardoor druk je jezelf juist weer uit het zadel. Gewoon ontspannen zitten en zo goed mogelijk je balans proberen te bewaren.

love_Alegria

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-07 18:01

dit kan je het best leren als je je voeten uit de beugels uit hebt!!
je benen heeeeeeeeel lang maken en doen alsof je met je hakken de grond wil raken en tenen naar binnen. NIET je knieen aan knijpen!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
en eerst je handen vast houden aan het zadel, dan doe je ze los als je voelt hoe het ritme gaat, gaat dit goed? doe dan je handen voorzichtig los.. voel je dat je weer gaat wiebelen dan pak dan het zadel weer vast en begin v/a het begin.
ik heb er zelf ook veel moeite mee hoor en galop is zonden beugels trouwens veel makkelijker om het ritme goed te voelen

Succes

p.s zorg er voor dat je je benen niet optrekt,, dan gaat je pony alleen maar harder lopen en oefen op een super super super braaf paard.

Since1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-07 19:28

Misschien rijden aan de longe, zodat je je 100% kan concentreren op je zit.
En zoals reeds gezegd oefenen zonder beugels! Haha!

Yffiejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-07 19:39

Eerst doorzitten zonder beugels
Gewoon ontspannen goed naar achter zitten en met de bewegingen van het paard meegaan ..
succes Knipoog

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-07 20:19

Bekend probleem, heb veel van bovenstaande tips toen ook gekregen.
Ik kan nu wel in een slowmotion draf gaan doorzitten maar een versnelling hoger in de draf en ik hobbel al weer alweer alle kanten op.

sportpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-07 21:12

Waarschijnlijk span je je teveel waardoor jejezelf uit het zadel drukt. Ontspan je rug en armen (even met je schouders draaien helpt) en je benen. Om te oefenen dat je je benen ontspant (dus niet meer klemt) kun je het beste veel zonder beugels rijden, helemaal goed is om zonder zadel te rijden als je dat durft Lachen
(dit werkt omdat je wanneer je zonder beugel/zadel je benen gaat spannen je gauw gaat 'schuiven' en doordat je ontspant blijf je zitten!)

Mii_Jessica

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-07 21:19

heel heel veel oefenen en het in een rustige draf doen,, en zonden zadel rijden is ook goed

Since1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-07 09:08

Misschien kan je eens zitlessen gaan volgen?
In het Balingehof geven ze nu zitlessen op een "equisimulator", een soort van robotpaard, dat via een computer de bewegingen perfect kan nabootsen.
http://www.balingehof.nl

Katyatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-07 09:39

Idd in een rustig drafje oefenen want dat zit beter!
Rap draven en doorzitten lukt me wel maar gemakkelijk zit ik niet echt.
Gewoon goed de beweging proberen volgen en volhouden Knipoog
Sommige paarden zijn natuurlijk makkelijker dan andere maar als je oefent lukt het je wel!

Snippergroen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-07 09:42

het werkt ook als je je bekken wat kantelt maar je moet wel zorgen dat je dan rechtop blijft zitten!! want algouw ga je dan ook wat naar achteren zitten en dat moet dus niet Knipoog verder is ontspannen ook erg belangrijk. ik heb zelf ook moeite met doorzitten dus ik weet wat je meemaakt Tong uitsteken maar het gaat al een heeeeeel stuk beter Lachen

zoetiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-07 09:42

Ik heb ook heel veel moeite met doorzitten, en daarom doe ik het ook vaak zonder beugels. Maar in een boek las ik ook dat je iets met je spieren in je onderbuik en onderrug en bekken moet doen. Hoe zit dat precies?

Since1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-07 10:31

Als je op de rand van je stoel zit en je probeert dan door je rug/buikspieren aan te spannen die stoel op z'n 2 voorpoten te krijgen.

kimly890

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-07 10:33

probbeer is naar achter te leunen mij lukte het ook niet en toen zijden ze naar achteren hangen en toen zat ik stiller en vanuit daar weer probeeren om recht te zitten

Devi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-07 11:03

Je moet er wel een braaf paard voor hebben, maar je benen voor het zadel leggen en dan gaan draven, je gaat er zeker van op je kont zitten. Ik heb zelf een vergroeide onderrug waardoor iki mijn bekken niet kan kantelen en dus niet op mijn kont kan zitten, volgens de fisio moet ik er maar mee leven, maar door deze tip(van deurne instructeur) komt het toch langzaam losser en kan ik dus ook als mijn benen gewoon liggen langzaam beter gaan zitten. Je voelt in ieder geval erg goed hoe je op je kont zit.

L_ola

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-07 12:32

Kruis je beugels over de nek van het paard, en dan rustig draven. Heb ik ook gedaan en het gaat al steeds beter. Knipoog

Liesje12

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-07 14:18

heey, zonder beugels werkt goed deed ik vroeger ook heel vaak. verder proberen om goed mee te gaan met het paard zijn bewegingen en zoals de rest ook al zei hakken uitdrukken en ontspannen.

Succes!

rmej

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-07 20:41

Ontspannen is inderdaad zeer belangrijk, probeer het ritme van je paard mee te voelen. Tel mee met het ritme, ook als je nog niet door gaat zitten. Probeer dan ontspannen te blijven zitten terwijl je in het ritme door blijft tellen.
Kantel je bekken en ontspan je buikspieren.
Het is lastig maar een kwestie van wennen!
Veel succes!

xan

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-07 20:43

Allemaal hele goede tips, weet er ook alles van.
Maar probeer steeds kleine stukjes, want zodra je weer gaat hobbelen en stuiteren,moet je terug in stap. En dan weer opnieuw proberen. Wat bij mij ook helpt is mijn ogen dichtdoen en echt gaan voelen. Maar ook dit kan alleen op een braaf paard.