Hals strekken.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

doerakje

Hals strekken.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-07 18:33

hallo,

ik maak 9 september mijn B debuut met mijn merrie, ze heeft nog nooit wedstrijd gelopen en uberhaubt nog niet veel gelopen. nu moet ik in mijn proef hals laten strekken, hoe leer ik dit aan mijn paard? ja steeds een stukje terug nemen en als het ware uitschuiven.. dat denk ik, maar dat lijkt niet te werken.

welke hoofd houding moet ze in de B hebben wanneer ze haar hals strekt?

alvast bedankt.

maximee

Re: Hals strekken.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-07 07:46

Idd zoals je zelf als zegt, steeds een beetje uitschuiven. Maar je zegt dat je paard nog niet zo veel gelopen geeft, dus zou ik nog maar goed oefenen Knipoog baart wonderen!! Knipoog

Misschien kan je instructrice helpen om tijdens het rijden aanwijzingen te geven als je het gaat oefenen want die ziet precies wat er dan aan scheelt Knipoog

veel plezier en suc6 9 september:D

Jethafa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-07 09:06

Haha, ik schijn daar goed in te zijn Knipoog

Ik doe bij een jong paard of een paard wat het niet kent altijd de buitenhand er gewoon aan, niets mee doen, alleen mee schuiven met de mond van je paard. De binnenhand beweeg ik steeds, eigenlijk beweeg ik met mijn vingers die teugel steeds iets verder naar beneden, maar door dat "gefriemel" komen ze met hun hoofd naar beneden en gaan ze mee.

En het allerbelangrijkste: de hemel in prijzen bij 3 cm uitschuif Haha!

Oja, en hals laten strekken is geen kunstje, maar ze doen het automatisch als je je paard goed door de rug kunt rijden. Dan hebben ze hun buikspieren aangespannen steeds en als je dan je teugels (al zou je ze een keer helemaal los gooien) laat gaan willen ze heel graag die teugel hebben om even hun spieren te ontspannen. Het heeft dus veel te maken met de rest van je rijden. Mijn vorige bijrijdpaard die kon dat ook niet, maar op een gegeven moment kon ze dat wel en wist ik dat ze dus ook beter liep de hele tijd. Succes!

sportpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-07 21:08

Halsstrekken moet tot op kniehoogte
Als je je paard goed nageeflijk hebt en met voldoende impuls zal zij als het goed is je hand volgen.
Als je paard aan de teugel loopt pakt ze het bit aan. Zodra je dus je teugels langer maakt (blijf licht spelen) zal ze je hand volgen. Het is niet de bedoeling dat ze de teugels uit je hand trekt, maar zachtjes je hand volgt. Komt ze omhoog? Been eraan en net zo lang wachten totdat ze weer aanpakt.
Begin inderdaad eerst met '3 cm' en bouw het langzaam uit.
Gaat ze harder? Langzaam lichtrijden en op je beugels drukken
Heel veel suc6 met je debuut!