Leuke nog niet zo bekende trainingsoefeningen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

xxtesssss

Leuke nog niet zo bekende trainingsoefeningen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-07 12:11

Ik ben benieuwd naar leuke oefeningen voor tempowisselingen, rechtrichten, trainen van de achterhand, etc.
Zelf ben ik daar een beetje inspiratieloos voor Tong uitsteken dus wat voor leuke aparte oefeningen rijden jullie en waar dienen of zijn ze goed voor? (vertel dat er ook even bij)

Als je nog andere leuke oefeningen hebt, plaats ze dan ook gewoon en vertel er dan ook weer bij waarvoor ze zijn.

Er is ook een boek (101 trainingsoefeningen voor paard en ruiter, als ik me niet vergis Tong uitsteken ) misschien staan daar ook nog goeie oefeningen in? ik weet niet, heb dat boek zelf niet.

Bijv. oefeningen om beter recht op te zitten, beter mee te zitten bij het doorzitten, enz. enz. zijn ook leuk als je die hebt, dus post ze dan gewoon Haha!
Alle leuke oefeningen zijn welkom!

Ik hoop dat het een leuk topic word waar mensen leuke trainingsoefeningen kunnen plaatsen en uit kunnen halen, en je ze zo uit kan wisselen.

Dennis

Re: Leuke nog niet zo bekende trainingsoefeningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-07 12:22

Figo schreef:
Er is ook een boek (101 trainingsoefeningen voor paard en ruiter, als ik me niet vergis Tong uitsteken ) misschien staan daar ook nog goeie oefeningen in? ik weet niet, heb dat boek zelf niet.

Met dat boek heb ik laatst in m'n handen gestaan. En ook nog met een ander boek, heb toen die ander mee genomen en heb toch achteraf spijt. Zag er zo op het eerste gezicht leuk uit.

Verder even een stipje, helaas verder geen tips.

xxtesssss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-07 12:32

Een paar leuke die ik vaak gebruik;

ik pak een lange zijde. Maak op het begin van de lange zijde een volte 10 of 15 meter, weer op de hoefslag aangekomen een paar passen middendraf, voor B of E terugrijden, volte 10 of 15 meter, weer paar passen middendraf, terugrijden en op het eind van de lange zijde weer volte 10 of 15 meter. (tempowisselingen)

^ deze kun je ook in stap doen, of in galop maar zo ver ben ik nog niet Tong uitsteken

Wat ik ook wel eens doe is, AC afwenden, stelling naar rechts vragen - volte 10 m naar rechts, rechtrichten op AC, stelling naar links - volte naar links, rechtrichten op AC, stelling naar rechts - volte naar rechts, en zo de hele AC-lijn af. (rechtrichten)

Of, slangenvoltes natuurlijk en die varieer je dan met tempowisselingen op de rechte stukken en voltes in de bogen.

En vierkanten rijden in stap/draf/galop, vind ik zelf nog best wel moeilijk (doe het nu alleen in stap/draf) maar dan de wending door, rechtstellen, wending door, rechtstellen.
en voor de variant kun je die vierkant ook weer in vieren of tweeen delen zodat je ook de andere kant op kunt.

xxtesssss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-07 12:57

Nou ik heb het boek 101 trainingsoefeningen voor paard en ruiter besteld hoor, kijken of ik daar leuke oefeningen in kan vinden. Haha!

Lianne1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-07 13:00

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-07 13:28

Figo schreef:
Nou ik heb het boek 101 trainingsoefeningen voor paard en ruiter besteld hoor, kijken of ik daar leuke oefeningen in kan vinden. Haha!

Dat boek is een aanrader Ja

xxtesssss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-07 13:31

Haha mooizo Haha!

Ik denk dat het een goed idee is om dat boek dan eens mee te nemen naar mijn les, als m'n instructrice me met sommige oefeningen nog meer kan helpen, kan ik ze zo beter uitvoeren Lachen

xxtesssss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-07 13:37

Figo schreef:
En vierkanten rijden in stap/draf/galop, vind ik zelf nog best wel moeilijk (doe het nu alleen in stap/draf) maar dan de wending door, rechtstellen, wending door, rechtstellen.
en voor de variant kun je die vierkant ook weer in vieren of tweeen delen zodat je ook de andere kant op kunt.

Voor de vierkanten rijden, als je dat erg lastig vind net zo als ik, kun je ook een vierkant of meerdere vierkanten aan elkaar, maken met pionnen (of krukje oid) wat je hebt. Een hulpmiddeltje, maar zo weet je zeker dat ze vierkant zijn, en niet een of ander raar scheef ding Haha!