pony gaat steeds van de hoefslag af!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

bokkertjee

pony gaat steeds van de hoefslag af!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-07 20:41

ik heb een probleem..
elke keer als ik met mijn paard in de bak rij gaat ze steeds van de hoefslag af/naar binnen vallen
iemand tips??
alvast bedankt xxx

zoetiej

Re: pony gaat steeds van de hoefslag af!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-07 20:43

Goed je binnenbeen aandrukken. Maar zorg er dan wel voor dat ze niet te veel naar rechts gaat lopen. Gewoon elke keer terug sturen en je binnenbeen goed eraan houden.

Kimberleij

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-07 20:46

hoii

ik volg dit even mee heb daar namelijk ook last van met mijn verzorgpaard, deze reageert ook niet op het binnenbeen en doet het alleen in de galop is het wel zo dat die pas sinds deze week de hulp galop snapt, maar ik lees hier mee en misschien zie ik nog wel handige tips. Vork

Animalcare

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-07 22:25

He bokkertjee'

Ik had je verhaaltje gelezen, als je er moeite mee heb om je pony op de hoefslag te houden. Moet je veel oefenen en de juiste hulpen geven, bijvoorbeeld je rijd links om rijdt, dan doe je binnenkuitbeen tegen de singel aan, met je linkerhand sluit je hem op en je rechterhand hal je een kleinstukje van de hals af en als hij op de hoefslag loopt dan hou je bennen er goed bij!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Ach gut Knipoog Clown Met hulp van de helper

Liez

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-07 23:00

heb t ook wel eens gehad met manege paarden. irritaaaant:P

Succes ermee!

marieke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-07 08:26

Beter je been hulpen geven, zet een gebroken lijn 1 maar ipv om die ook terijden hou je de achter hand op de hoefslag en de voorhand er net iets naast...het zogenaamde wijken voor de kuit alleen op de hoefslag dus... zo leer jezelf meer je been tegebruiken en leer je je paard dat deze moet luisteren en reageren op je kuit.
Weet niet hoe oud je paardje is?

bokkertjee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-07 08:47

ze is nog maar 6 jaar:P
maar ik heb vandaag ook les met haar dus ik zal goed oefenen
iedereen bedankt

R0os

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-07 09:25

binnenbeen eraan en je binnen teugel er goed aan. uhm.. verder weet ik niet echt wat je eraan kan doen

Valiente

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-07 10:23

Mijn ervaring is dat juist wanneer je de gelijke druk op 2 teugels opzoekt het paard ook rechter gaat lopen en op de hoefslag blijft.
Wanneer je de buitenteugel met name gebruikt word het hoofd richting de hoefslag gebracht maar gaat het lichaam naar binnen, en ben je nog niet op de hoefslag.
Wanneer je je binnenteugel gebruikt, en je paardje weinig respect heeft voor je binnenbeen valt hij 9 van de 10 keer naar binnen.
Probeer dus beide teugels op gelijke lengte te houden en evenveel druk in beide handen te voelen. Kijk voor je uit en zodra je voelt dat je paard een scheve pas zet corrigeer je hem met je binnenbeen.

Veel succes!

maryke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-07 10:40

Ben het eens met Valiente. Wat ook wel eens helpt is met je zweepje op de schouder een klein tikje geven als hij naar binnen blijft vallen.
Goed binnen been erbij.

Musetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-07 01:47

Ik heb dit probleem ook met een manegepony waar ik vaak op rijd en hij doet het ook enkel in galop. Stevig binnenbeen helpt zo goed als niks. Ik heb van mijn instructrice toen het advies gekregen om mijn binnenbeen een beetje naar achteren te brengen en hem daar opzij te drukken. Aangezien deze pony al vroeg de hoefslag afging (ik galoppeerde precies een grote cirkel rond de X met hem i.p.v. op de hoefslag), moest ik al beginnen drukken toen ik de E of B net passeerde. Hopelijk ben jij ook iets met dit advies, want het heeft me geholpen. De pony liep veel mooier!