3 jarige merrie hangt op het bit ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Niisj

3 jarige merrie hangt op het bit ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-07 15:32

HoOii ,,
Ik heb een vraagje ...
Ik heb ben juist terug van 2 weken vakantie ...Ik reed daar een merrie van 3 jaar en half...
Ze is al een half jaar onder het zadel en de eigenaars waren bezig met haar te beleren...
Ik heb die 2 weken elke dag met haar gereden ...
Nu heb ik een vraag over het rijden ...
Soms tijdens het rijden (in draf & stap, in galop deed ze het niet) ging de merrie opeens hangen ...
Ze trok me niet uit het zadel ofzo hoor maar ze hing met haar hoofd naar beneden waardoor ik even met uitgestrekte armen reed. Elke keer als ze dat deed, heb ik even wat teugel gegeven en haar voorwaarts gereden ...
Is dit goed ? Of moest ik dit anders aanpakken ?

Zammie

Re: 3 jarige merrie hangt op het bit ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-07 15:39

Heb je goed opgelsot hoor. Dit doen jonge paarden wel meer, soms omdat ze nog niet voldoende bespiering hebben op voldoende op de achterhand te lopen, dan willen ze nog weleens op de voorhand gaan lopen en dan krijg je dus dat gehang. Id teugels ontspannen en voorwaarts rijden, zodat ie z'n kont weer moet gaan gebruiken. Het wil ook nog weleens komen omdat ze weinig conditie hebben en dan vaak aan het eind van de rit gaan hangen, zijn ze dus gewoon moe en is dus een teken dat je nog even moet werken (op de bovengeschreven manier) en dan lekker uitstappen. (conditie opbouwen)

Maggie_Eddy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-07 15:43

'Dit heeft die van mij ook even gedaan. Toen bleek idd ook al wat Zammie hierboven zegt, hij gebruikte zijn achterhand niet goed genoeg, dus moest ik hem actief maken en toen hield hij er mee op. succes verder!

ni3ki3

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-07 15:46

Ik vind dat je het al goed hebt opgelost.
Als ik zelf dit probleem zou hebben, wat ik overigens wel is met andere paarden heb gehad.
Probeer ik het paard meer aan mijn been te rijden. Dit doe ik dan bijvoorbeeld in de draf. Laat hem de ene keer wat sneller draven om uhm vervolgens een paar passen terug te nemen. Weer naar een arbeitsdraf en weer naar een verzamelde draf.
Door te blijven schakelen in je stap, draf en galop, zorg je voor een beter gebuik van de achterhand. Je paard wordt dan gemakkelijker in zijn achterhand en zal op die manier zijn/haar voorhand steeds meer ontlasten.
succes nic.

Melia

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-07 16:13

Doen ze vaker, ze zoeken je steun dan op en willen je hand volgen. Het beste is om ze dan voorwaarts(er) te rijden, dan gaat het vanzelf weer over Lachen.

Niisj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-07 17:14

Ok dankjj allemaal ! Haha!

love_Alegria

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-07 19:34

de bovenstaanders!!! ben het helemaal eens

maryke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-07 11:21

Ik vind dat je het goed hebt opgelost met dat voorwaards rijden. Ze zijn vaak zoekende naar evenwicht en aanleuning.
Wat ik me alleen afvraag is of je wel eke dag op zo'n jong beestje moet rijden. Je kunt de bespiering natuurlijk ook goed trainen door een keer te longeren ofzo.
Ik zou ietsje meer afwisseling brengen in de training, maar goed, dat is mijn mening

Niisj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-07 23:39

maryke schreef:
Ik vind dat je het goed hebt opgelost met dat voorwaards rijden. Ze zijn vaak zoekende naar evenwicht en aanleuning.
Wat ik me alleen afvraag is of je wel eke dag op zo'n jong beestje moet rijden. Je kunt de bespiering natuurlijk ook goed trainen door een keer te longeren ofzo.
Ik zou ietsje meer afwisseling brengen in de training, maar goed, dat is mijn mening

Ik doe alleen maar wat er gevraagd word door de eigenaars ...Zelf zou ik met een 3jarige ook wat meer afwisselen in training ...
Heb ook een paar buitenritjes met haar gemaakt ...kon ze al wat wennen aan het verkeer ! Haha!

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-07 15:58

Goed opgelost. dit is vaak kwestie dat ze nog niet sterk genoeg zijn. Verder zou ik afwisseling in het werk zoeken.