Aangallopperen,, ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Love_Beau

Aangallopperen,, ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-07 15:12

Hey!..
Mischien een domme vraag.. Maar hoe kun je nou echt Goed Aangallopperen?
K heb hier echt moeite mee.. Verward
Hoor het Graag!..
Bloos

Demone

Re: Aangallopperen,, ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-07 15:17

Binnenbeen op de singel, buitenbeen iets achter de singel en een beetje stelling vragen.

Bij sommige paarden/ponies gaat het aanspringen makkelijker vanuit een volte.
Oh, en niet aanspringen als er een lange zijde voor je ligt, sommige paarden/ponies gaat dan eerst rennen.

Up_to_Date

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-07 15:19

Demone schreef:
Binnenbeen op de singel, buitenbeen iets achter de singel en een beetje stelling vragen.

Bij sommige paarden/ponies gaat het aanspringen makkelijker vanuit een volte.
Oh, en niet aanspringen als er een lange zijde voor je ligt, sommige paarden/ponies gaat dan eerst rennen.

Niks aan toe te voegen Lachen

Als je het eng vindt, kun je misschien eerst aan een longeerlijn aangalloperen?

Love_Beau

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-07 15:20

0k Super! k ga het vanaavond proberen..=P

x_Ilse_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-07 15:21

Jaa niks aan toe te voegen Tong uitsteken

Demone

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-07 15:22

Maar weigerd je pony te galloperen of ..?

ni3ki3

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-07 15:29

ik doe het zo!
geleerd van mijn gediplomeerde instructice en op deze manier is het ook te vinden op internet.
Let even op: dit betreft de linker galop, (voorbeeld, rechtergalop, t zelfde alleen omgekeerd)
Vanuit de draf moet de linker diagonaal doorbroken worden en het buiten achterbeen = het rechter achterbeen moet als eerste onder de massa geplaatst worden. Daarom zijn de hulpen voor het aangaloperen op de grote volte of in de hoek als volgt:
Binnenbeen op de plaats (dus niet op de singel zoals vaak gezegd wordt).
Buitenkuit een handbreedte naar achteren, niet te veel en let op de lage hak. De buitenkuit leg je dus liever minder dan meer terug, we zien nog vaak dat de hak van de ruiter bijna tegen.
Het gewicht van de ruiter moet gelijk verdeeld zijn over beide zitbeenknobbels. De binnenheup "open" je dan, deze breng je dus iets naar voren, hierbij komt de binnenkuit een heel klein beetje naar voren en je gewicht iets meer op de binnen zitbeen knobbel, de binnenheup draait zo iets naar voren. Op het moment dat het paard zijn binnenvoorbeen naar achter plaatst, drijf je aan met je binnenkuit.
De buitenteugel werkt ondersteunend en begrenzend en de binnenteugel vraagt lichte stelling naar binnen en staat toe, het is echt heel belangrijk dat de binnenhand absoluut niet terugwerkt, want dan blokkeert je paard in de mond en in het binnen achterbeen.

Demone

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-07 15:34

Bovenstaande is wel érg moeilijk uitgelegd haha

[edit] of ligt dat aan mij Blond

ni3ki3

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-07 15:40

maar zo is het wel!
je zit en je houding.. je zitbeenknobbeltje naar voren plaatsen kan namelijk een groot verschil maken, dus is zeker van belang.
daarom wou ik het er even bij zetten.
Tevens is het begrenzen aan de buiten kant ook een belangrijk puntje. En vind ik zelf: "Binnenbeen op de singel, buitenbeen iets achter de singel en een beetje stelling vragen".
erg kort uitgelegd voor een meisje dat vraagt: "Maar hoe kun je nou echt Goed Aangallopperen?"
Zij geeft voor mijn gevoel, duidelijk aan dat ze iets meer uitleg nodig heeft. Ze benadrukt ook het woord Goed met een hoofdletter G.
Ik probeer dus zo goed mogelijk de hulpen te omschrijven, zodat ze deze ook daadwerkelijk kan uitvoeren.
"Beetje stelling vragen" staat niet bij, wat je met je buiten teugel en wat met je binnen teugel. Terwijl deze twee teugels niet hetzelfde doen, met aanspringen inde galop.
Binnenbeen op de singel en buitenbeen iets naar achter.. Geeft ook niet aan dat je je gewicht wat meer naar de binnenkant moet verplaatsen tijdens het aangalopperen. Dit geen je doet door je binnen heup iets naar voren te draaien.
liefs

Silly_Woman

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-07 15:44

maar toch een vraagje dan: stel je voor je leert iemand die aardig jong is aangalopperen. die snapt nog geen fluit van zoiets.. simpel uitleggen en later uitbouwen is mijn mening dan... (zo heb ik het geleerd en ik spring tot nu toe nog netjes aan)

ni3ki3

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-07 15:47

en nu staat het hier. en makkelijk en specifiek (moeilijk) uitgelegd..
kan ze zelf weten wat ze gebruikt.

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-07 15:50

Silly_Woman schreef:
maar toch een vraagje dan: stel je voor je leert iemand die aardig jong is aangalopperen. die snapt nog geen fluit van zoiets.. simpel uitleggen en later uitbouwen is mijn mening dan... (zo heb ik het geleerd en ik spring tot nu toe nog netjes aan)

Jong geleerd is oud gedaan! ik heb het zelf ook op zeer jonge leeftijd geleerd met m'n heup en zitknobbels. Is bij mij automatisme geworden. Veel "nieuwe" ruiters hebben omdat ze het dus alleen leren met de benen een probleem met mijn paarden, begrijpen er geen moer van om te moeten aanspringen op alleen de benen. Doordat je het paard leert op de zitknobbels en heupen te reageren heb je een stillere zit en oogt mooier in de proef.

yentlstyl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-07 15:53

Maar word niet automatisch je gewicht verplaatst op je binnenbeen als je de ander naar achter moet leggen??
Of ligt dat nu weer aan mij, want dat been is dan langer en verder uitgedrukt...

*edit* niks tegen jou uitleg vind het echt een super uitleg hoor! (ik zou het niet beter kunnen)

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-07 15:58

yentlstyl schreef:
Maar word niet automatisch je gewicht verplaatst op je binnenbeen als je de ander naar achter moet leggen??
Of ligt dat nu weer aan mij, want dat been is dan langer en verder uitgedrukt...

Klopt. Maar als je nog iets meer je binnenheup naar voren doet en tegelijkertijd ook deze zitknobbel iets in het zadel drukt krijg je op den duur een paard wat al aanspringt in de goede galop door even je heup + zitknobbel te gebruiken. Het aanspringen gaat dan meestal ook vloeiender. Is blijkbaar fijner voor het paard. Op de benen willen ze nog weleens weg schieten of bokken. Heb dit trouwens geleerd van iemand die op de ouderwets "duitse" manier les gaf. Ik doe niet anders, leer het ieder paard automatish aan, zit gewoon in me.

ni3ki3

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-07 15:58

wel wat.. maar daardoor krijg je vaak een scheve zit en raak je uit balans. dit zie je heel vaak in proefjes tijdens wedstrijden..
het gebeurd dan ook vaak dat het paard terug valt in een snelle draf en te veel uit elkaar valt.
Probeer er zelf maar eens op te letten wat voor een effect het heeft om je heup te kantelen je gewicht op je binneste zitknobbel te plaatsen. je krijgt een rustiger beeld, doordat je je paard zo voorbereid op de galop, het paard voelt al dat jou gewicht verplaatst wordt en kan zijn buiten achterbeen op deze manier de laatste drafpassen al beter onder zijn/haar lichaam plaatsen.
je hoeft dan alleen nog maar het aanzetje met je binnen been te geven en je paard valt een stuk gemakkelijker in de juiste galop.

yentlstyl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-07 16:10

Okay, Ja ik kantel ook mijn heup mee omdat ik dit ook heb geleerd. Het paard waar ik eerst op reed was ook niet in galop te krijgen als je dit niet deed. Erg handig moet ik zeggen, want dan weet je wel meteen wat je fout doet haha

love_Alegria

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-07 19:29

ben het eens met de boven staanders..
extra tip: gallopeer aan zonder beugels, als je dat eng vindt doe dan alleen de binnenvoet uit de beugel. je benen moet gestrekt blijven, trek je benen niet op!!
succ6

maryke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-07 11:12

Voordat ik ga aangalopperen ga ik eerst doorzitten. Neem voor de plaats waar ik wil aanspringen even tempo terug en vraag ietsje stelling naar binnen.
Plaats buitenbeen naar achteren en binnenbeen op de singel. En als het goed is moet hij wegspringen.
Je instructeur kan beter bekijken wat je doet tijdens het aangalopperen

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-07 12:53

Ik mis wat: Aangaloperen = Voorbereiden!!!

Dus: je moet in de hoek aanspringen, ga dan bij E of B al voorbereiden, je paard verzamelen, lekker actief draven, laat maar merken dat er iets moet gaan gebeuren zo, net zo als je middendraf voorbereid, goed alle energie opkroppen dus, en als het dan zover is, drijf je nog 1 x aan, en dan leg je je buitenbeen naar achter, en als je alles goed hebt gedaan en het paard kent de hulpen goed, springt 'ie aan. Doodsimpel....
Het werkt voor mij altijd, en het ziet er stukken eleganter uit als al die mensen die op het moment zelf hun paard nog 3 schoppen moeten verkopen....

xxx ciska

Jethafa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-07 13:27

Inderdaad, bereid goed voor en niet als je instructrice zegt 'galoppeer zo maar aan' en je zit toevallig in een hoek, dat je dan zomaar even er in valt binnen 2 seconde.

En @ yentlstyl: als het goed is, is je buitenbeen ook gewoon netjes uitgedrukt, alleen ietsje verder naar achteren. Doe je het echt netjes, dan zit je dus niet automatisch iets verder naar binnen.

Ik ga eens letten op mijn heup, want ik heb daar nog nooit expres iets mee gedaan bij het aangaloperen geloof ik!

Chupa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-07 15:16

Nog even wat toe te voegen aan de rest wat hier bovenstaat: niet te veel binnenstelling aannemen, die fout wordt vaak gemaakt namelijk bij paarden die snel in de verkeerde galop aanspringen. Juist doordat je (veel) binnenstelling aanneemt kan je paard makkelijk de buitenschouder eruit drukken en in de verkeerde galop aanspringen.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-07 17:38

idd chupa, niet overdrijven, en zoiets is als je goed voorbereid niet eens nodig....

maryke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-07 15:47

nee, inderdaad niet te veel stelling naar binnen vragen. Maar net ietsje....

nanett35

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-07 19:46

Laat hem weten dat je aan wilt galopperen, je buitenbeen iets naar achter en je binnenbeen aantikken. Misschien springt hij makkelijker aan in een hoek of op de volte? Veel succes!

Suzanne1408

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-07 19:49

binnen been op de plek en buitenbeen achter de singel