Ik wil het tegendeel bewijzen !

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

_Timeless_

Ik wil het tegendeel bewijzen !

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-07 10:33

Hoi!

Vorige week had ik dus weer privéles met mijn paardje. Maar aangezien de piste waar we normaal rijden niet vrij was, moesten we in een andere rijden.
Op de rechterhand breekt mijn paard uit ! Als ik een volte wil rijden loopt hij weg over zijn schouder, richting andere kant van de bak.
Mijn instructeur is erop gekropen en hij zei dat ik hééél vééél werk zal hebben met dat paardje. Als hij mij was zei hij, zou hij hem onmiddellijk verkopen ...
Ik heb hem nu ongeveer een jaar.

Kunnen jullie mij misschien helpen ?

xxx
_Timeless_

Animal_ABC

Re: Ik wil het tegendeel bewijzen !

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-07 10:36

Meteen verkopen als uitbreken over de schouder het enige probleem is, is wel heel drastisch. Of heeft je instructeur nog andere dingen opgemerkt?
Wat is jouw rijniveau? Wat wil je bereiken met het paard?

Luilak

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-07 10:37

Waarom doet hij dat? Vanwege pijn, of niet goed gereden misschien? Tanden?

Ik zou beginnen met eerst eens alle mogelijke medische oorzaken uit te sluiten, en daarna pas rijtechnisch er aan gaan werken.

_Timeless_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-07 10:40

Het zou volgens mijn instructeur ook erg moeilijk zijn om 'in' het paard te blijven zitten.
Ik rijd nu ongeveer zes jaar en wil toch een dressuurproef kunnen rijden met dat paard. Al is dit nu nog maar een B1 ofzo.
Overigens heeft hij veel potentieel om te springen.

xxx
_Timeless_

_Timeless_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-07 10:42

Luilak schreef:
Waarom doet hij dat? Vanwege pijn, of niet goed gereden misschien? Tanden?

Ik zou beginnen met eerst eens alle mogelijke medische oorzaken uit te sluiten, en daarna pas rijtechnisch er aan gaan werken.

Veearts is laatst langsgeweest.
Het paard is helemaal in orde, maar wat ik vergat te zeggen is dat hij met zijn rechteroog zo goed als niets meer ziet. Het uitbreken zou dus hieraan kunnen liggen ...
Valt dat dan op te lossen ?

xxx
_Timeless_

WillemYntJee

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-07 10:56

Beetje overdreven van je instructeur om meteen te zeggen dat je m moet verkopen! Bij mij op de manege heeft ook een ruintje gestaan die blind was aan 1 oog en daar kon je prima mee rijden, alleen moest je iets meer oppassen want een deel kon hij natuurlijk niet meer zien. Reed je voor t eerst in die andere baan? Misschien lag t gewoon daaraan en zag ie iets wat ie 'eng' vond..?

Siilke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-07 11:00

@ WillemYntJee -> daar voeg ik me bij

_Timeless_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-07 11:01

Ja, we reden voor het eerst in die nieuwe baan.
Volgens mijn instructeur zou hij dat dan iedere keer doen wanneer we in een nieuwe omgeving rijden (dus ook op wedstrijd)

xxx
_Timeless_

Amigo_Mel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-07 11:03

hmmm mn post wordt niet geplaatst...

Ik had geschreven dat ik niet kon begrijpen dat mensen snel dr paard wegdoen.

Zolang je nog plezier kunt beleven zou ik mijn paard willen houden. Je houdt toch van je paardje

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-07 11:03

Kent de instructeur je al langer?
Wellicht dat hij daarom van mening is dat dit gewoon niet het juiste paard voor je is.
Uitbreken over een schouder is een rijtechnisch probleem, dat heeft met begrenzen en rechtrichten te maken. Maar om zo'n probleem op te lossen moet je wel een handige ruiter zijn, wellicht dat je instructeur dat niet helemaal in jou als ruiter ziet en je daarom adviseert om een makkelijker te rijden paard te kopen...
Het klinkt misschien heel bot 'verkoop die maar', maar ik sluit niet uit dat er toch een goede intentie achter zit.

WillemYntJee

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-07 11:05

Nou dat vind k helemaal overdreven, als ie 1x wegloopt wil toch niet zeggen dat ie dat altijd doet ?! beetje raar..gewoon proberen op veel verschillende plekken te gaan rijden, lekker op wedstrijd gaan zodat ie veel ziet en ervaring krijgt (weet niet hoe oud ie is?) Wissel t rijden in die 2 banen ook gewoon een xtje af en laat m lekker overal even naar kijken (linksom & rechtsom omdat ie aan 1 kant natuurlijk vrij weinig ziet)

Eve_lien

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-07 11:06

Klinkt inderdaad niet als een paardje dat je gemakkelijk meeneemt op wedstrijd.. Als ik je instructeur moet geloven.
Ik zou ook in paniek raken op nieuw terrein & ik kan het niet zien..

Maar... met een heleboel vertrouwen in elkaar en een grote dosis geduld, denk ik dat je samen al een heel eind komt!
Als je echter al je zinnen gezet hebt op wedstrijden.. tja.. dan is dit inderdaad niet het handigste paardje. Al zou ik dat persoonlijk voor lief nemen en gewoon roeien met de riemen die ik heb.
Wat dat betreft ga ik met Amigo_Mel mee.

Kapi_Dust

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-07 11:06

@Timeless: ik denk dat je met vertrouwen een hoop bij je paardje gedaan krijgt. De eerste keren zal het moeilijk(er) gaan, maar uiteindelijk krijg je terug waar je zo hard voor hebt gewerkt.
Ik denk dat je er met je paardje uit kan komen.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-07 11:07

lekker op veel verschillende plekken rijden, kan op een dier dat lastig is en uitbreekt wel mooi levensgevaarlijk zijn...

Niet ieder paard laat zich door iedere ruiter veilig rijden.

Het kan ook zijn dat de instructeur heeft gevoeld tijdens het rijden dat dit paard niet netjes is opgeleid en dus in feite verreden is. Dat soort paarden zijn dan per definitie niet geschikt om het leukere rijden van te leren. Best kans dat de instructeur de TS gewoon een fijner te rijden paard gunt.
Laatst bijgewerkt door Dees op 22-08-07 11:08, in het totaal 1 keer bewerkt

_Timeless_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-07 11:07

Nja, ik krijg nu ongeveer één à twee maand les van hem...
Mijn paardje is 7.

xxx
_Timeless_

montyjansen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-07 11:16

als hij aan 1 oog bijna blind is kan je er gewoon mee door werken, er zijn er zelfs die er mee springen, dus eigenlijk geen probleem, en die van jou vind het wel leuk, maar over de rechter schouder weg vallen is meer een rijtechnies probleem, hij zal waarschijnlijk op 1 hand een stuk zwaarder zijn dan op je andere hand, waardoor je waarschijnlijk scheef word gezet door je paard, dus veel werk in recht richten en voltes rijden,en overgangen, en een letterlijk blindelings vertrouwen opbouwen en duidelijke afspraken met hem maken, (eigenlijk een beetje op nieuw beleren). Is wel een uitdaging gaat wel tijd in zitten.Veel ander plaatsen laten zien.
Verkopen kan altijd nog.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-07 14:04

Laat idd veel andere plaatsen zien, want waar een wil is is een weg!!! ook al duurt het 100 jaar ... Ik ben namelijk de compleet labiele manegeruiter die op elk paard wat door iedereen helemaal gek word genoemd een nette f10 proef kan rijden, en dat dan ook doet. Kost soms tijd, en veel moeite, maar ik heb het nog nooit opgegeven. Dus ik zou idd zeggen, laat alles maar zien, even kijken, even ruiken aan een eng ding wie weet, en dan weer door. Ook op wedstrijd eventueel, en niet door die wedstrijdzennuwen je denken laten beheersen... Als je wint is leuk, mocht je nou verliezen, volgende keer beter, is niet erg.

xxx ciska en veel suc6

sweetheart

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-07 14:08

Instructeur verkopen Vork

Nee even zonder gekkigheid, ik zou eerst eens een andere instructeur/instructrice proberen. Verkopen kan over een jaar ook nog. Wat je wel kan doen, als je iemand hebt die je daar bij wil helpen is op veel verschillende tereinen oefenen en leren dat hij jou kan vertrouwen.

Succes!

marieke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-07 23:15

Ik heb een paard gehad die op 5 jarige leeftijd plots blind werd aan 1 oog...dat is een hele moeilijke periode geweest maar na 2 jaar kon ik met hem weer wedstrijden rijden.
Veel oefenen en zelf heel duidelijk zijn met je hulpen, niets dwingen maar rustig aan gaan rijden... en dat uitbreken proberen te verhelpen door de volte contra gesteld tegaan rijden.
Je hebt grote kans dat je paardje niet genoeg vertrouwen in jouw heeft en daarom niet durft...dus op veel verschillende plekken proberen tegaan rijden maar zorg wel dat jezelf heel duidelijk bent.
En ik zou een andere instructeur zoeken..iemand die zegt dat je je paard moet verkopen omdat deze heel moeilijk is en waar je veel werk aan zal hebben heeft niet de juiste instelling... dus niet de goede voor jou blijkbaar...jullie hebben als combinatie juist geduld en vertrouwen nodig!
Succes ermee, geloof in jezelf en in je paardje wat die kan nog best lekker gaan lopen hoor!

Pollux

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-07 23:22

Grappig... ik heb een soortgelijk probleem met mijn paardje. Ik heb ook net een topic hierover geplaatst.. NIET verkopen, vind het een beetje een voorbarige reactie van je instructeur. Liever een andere instucteur die samen met jou naar een oplossing gaat zoeken. Mijn paardje doet precies hetzelfde, zij pakt als ik op rechts een volte inrijd het bit rechts vast, gooit haar hoofd naar links en rent op de uitgang af. Het is haar nog niet gelukt om de uitgang uit te rennen, maar ik weet ook niet wat ik er aan moet doen om te voorkomen dat ze dit doet. Als iemand jou de gouden tip geeft om te voorkomen dat je paard uitbreekt, houd ik me helemaal aanbevolen om deze tip van jou te krijgen.

succes!
Groetjes,
Saskia

Pollux

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-07 23:30

Had niet alles gelezen, nog even een aanvulling. Wel heel toevallig. Mijn paardje heeft ook verminderd zicht aan haar rechteroog. Ik ben er overigens bij mij niet van overtuigd dat hier het probleem ligt. Jij zegt dat jouw paard uitbrak toen je voor het eerst in een andere baan reed. Mijn paard doet het tegenovergestelde: de eerste twee keer in een nieuwe baan loopt ze heel goed, breekt niet uit. Wanneer ik een derde keer in dezelfde baan rijd, begint het gedonder. als ik dan de vierde keer weer in een andere baan ga rijden, is er weer niets aan de hand. Ik denk dus bij mijn paard dat het een 'trucje' is waarbij ze even onder het werk uit kan komen omdat ik niet adequaat reageer. Ik volg jouw topic!

sweetheart

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-07 07:53

Pollux schreef:
Grappig... ik heb een soortgelijk probleem met mijn paardje. Ik heb ook net een topic hierover geplaatst.. NIET verkopen, vind het een beetje een voorbarige reactie van je instructeur. Liever een andere instucteur die samen met jou naar een oplossing gaat zoeken. Mijn paardje doet precies hetzelfde, zij pakt als ik op rechts een volte inrijd het bit rechts vast, gooit haar hoofd naar links en rent op de uitgang af. Het is haar nog niet gelukt om de uitgang uit te rennen, maar ik weet ook niet wat ik er aan moet doen om te voorkomen dat ze dit doet. Als iemand jou de gouden tip geeft om te voorkomen dat je paard uitbreekt, houd ik me helemaal aanbevolen om deze tip van jou te krijgen.

succes!
Groetjes,
Saskia

Ik denk niet dat er 1 goude tip is. Ik denk dat het gewoon heel veel tijd gaat kosten. En het best is dat je daar iemand bij hebt die je helpt. Iemand die vanaf de grond ook ziet aankomen dat ze uit gaat breken, en jou dat op de juiste manier kan leren het te verhelpen. Verder denk ik ook dat het een vertrouwens kwestie is, net wat marieke2 zegt. Het zal echt veel tijd kosten. Maar ik hoop dat het jullie lukt!

xxtesssss

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-07 08:48

Ik heb nét in een ander topic ook zoiets gelezen, ik zal het topic ff voor je opzoeken en mijn post van daar, hier neerzetten.
Ik denk niet dat jij je paard gelijk hoeft te verkopen, je ziet dit vaker bij jonge paarden..

viewtopic.php?f=8&t=822571

Citaat:
Ik heb dat ook gehad met een paard Ja dit paard deed zodra je haar op een volte stuurde, alleen op de rechterhand, pakte ze ook het bit vast en rende ze de hoek in. Trekken werkt gewoon echt niet, paard gaat terugtrekken en die is toch sterker.
Wat ik toen een keer gedaan heb is er zonder zadel opgesprongen (paard zat als een huis) omdat ik dan veel meer ontspannen zat en zo beter kon aanvoelen wanneer zij wou uitbreken, ik vind dat je het nml. veel beter kunt voorkomen dan verhelpen. Lachen
Nou wil ik niet zeggen dat jij er zonder zadel op moet springen, maar let er op dat je niet aan het klemmen bent. Probeer ontstpannen mee te zitten in de beweging van je paard. Wat je kan helpen om even goed het gevoel te voelen van wanneer zij uit wil breken, is iemand in het midden van een volte zetten, longeerlijntje eraan, en het gevoel voelen van als zij uit wil breken. Zo kun je het gevoel daarna beter herkennen en zo voorkomen dat ze uit gaat breken.
Verder denk ik dat je idd veel hebt aan de tips die hierboven al zijn gegeven Ja idd, veel rechtrichten helpt ook goed en blijf vooral gewoon doorrijden. Ga niet denken of wachten tot ze gaat uitbreken, dan ga je spannen in je zit. Probeer ook niet op die volte extra veel aan de binnenteugel te zitten, vergeet je buitenteugel niet, en ook niet vergeten beide benen eraan te houden, dus niet overdreven je buitenbeen. Maar beide, en steeds rechtrichten. Je kunt ook beter vasthouden en ontspannen op je binnenteugel als ze uitbreekt, dan eraan te gaan trekken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-07 09:11

Het hangt helemaal van je eigen rijtechnische vaardigheden af. Precies zoals Dees ook al zei. Als dit paard niet soepel is, behoorlijk scheef is en dat je met veel handigheid en training dit paard goed moet krijgen en houden, zit er idd veel werk aan. Er zijn nl ook paarden die van nature al soepeler zijn en minder scheef. Met regelmatig rijden heb je al die problemen al niet. Kunnen al een mooie ronde volte maken, omdat de buiging al beter is. De buiging is nl het begin.

Als je veel ophebt met je paardje hoeft hij natuurlijk niet weg.

Misschien ken je iemand die je paard 1 of 2 keer per week wil rijden om hem te gymnastiseren. Verder je paard elke dag in beweging houden. Longeren is goed voor hem, bouw dat goed op, dus begin met ongeveer 10 min. Passoa zou een goede trainingsteugel voor hem zijn. Stap hem goed in en uit. BV je gaat een minuut of 20 voor dat je de bak in gaat even op straat instappen, is niet zo saai en dat scheelt al weer dan alleen maar rondjes stappen. Stap hem altijd goed uit en zorg dat zijn rug langzaam afkoelt na het rijden.

Als je wilt gaan springen, moet je hem dressuurmatig goed voor elkaar hebben, zeker met stijve paarden is dat belangrijk.

Een paard dat aan 1 oog blind is kan prima gereden worden, hij leert zich daar op aan te passen en als hij helemaal op jouw vertrouwt, laat hij zich sturen. Misschien kun je oefeningen aan de hand gaan doen, dus hem langs veel dingen laten lopen en om keren en weer laten lopen zodat hij het ziet. Ergens tussen laten lopen en met hem praten zodat hij leert op jouw te vertrouwen als er aan zijn blinde kant dingen staan die hij niet ziet en er juist voor weg kruipt. Leer hem er vlak langs te lopen met jouw zonder het aan te raken. Hij zal nl wel horen dat er dingen dicht naast hem staan.

Als je een paard zijn vertrouwen hebt, doen ze enorm veel dingen die ze anders nooit zouden doen.

Zunzuncito

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-07 09:12

Het feit dat hij blind is, kan één van de vele oorzaken waarom hij over zijn schouder valt, maar niet alle paarden die over schouders vallen zijn blind aan één kant. Het paard wat ik rij heeft precies hetzelfde probleem. Hij is blind aan de linkerkant en wil op de volte naar links over de schouder weg lopen. Het is vaak een rijtechnisch probleem is wat je dmv rechtrichten en begrenzen kan aanpakken, maar ik geloof meteen dat het wat moeilijker kan zijn, omdat je paard aan één kant niks ziet. Bij mij blijft het iets waar ik steeds goed op blijf letten tijdens het rijden. Ik zorg ervoor dat het geen "ik trek naar links en paard valt toch naar rechts' getouwtrek kan worden, maar corrigeer wanneer hij over zijn schouder valt, om hem ook weer op te vangen als hij vervolgens op zijn schouder valt. Net zolang totdat hij snapt daar tussenin te moeten gaan zitten. Dit is meestal na een paar voltes al beter.
Wat betreft je instructeur: hij zal het allemaal wat onhandiger gezegd hebben dan bedoeld (en ik zou persoonlijk ook nog een keer vragen hoe hij dat nou bedoelde) maar iemand die zo'n opmerking plaatst en jou blijkbaar niet goed meteen goed uitlegd waarom hij het zo zegt, daar zou ik mijn geld niet aan willen uitgeven: vooral niet nu hij aangeeft dat hij dat paard zou verkopen als het van hem was....dan ziet hij blijkbaar ook geen toekomst in jou en je paard.