Hoek uitrijden/aanspringen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Musetta

Hoek uitrijden/aanspringen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-07 01:06

Ik heb geen eigen paard of pony, dus ik rijd altijd mee in de les op de manege. Als ik apart arbeidsdraf rijd in de groep of vooraan de groep, valt het wel eens voor dat de hoeken moeilijk uit te rijden zijn. Om de hoeken uit te rijden gebruik ik vooral mijn binnenbeen, maar het paard wilt dan wel eens aanspringen in galop. Hoe laat ik duidelijk de juiste boodschap en dus het verschil merken?

anneliesdj

Re: Hoek uitrijden/aanspringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-07 01:42

In princiepe doe je het goed door je binnenbeen aan te drukken. Maak het paard duidelijk dat hij niet mag aangallopperen door weerstand te bieden met je hand(niet trekken). Je kunt ook je beide handen iets naar buiten brengen en zelf iets meer op je binnenbeen gaan zitten om hem meer naar buiten te brengen. Als hij toch in galop springt neem je hem direkt terug, als je goed oplet kun je dat al doen voor hij een sprong gemaakt heeft.

Het zal altijd moeilijk blijven om hem het verschil duidelijk te maken als hij ook door andere ruiters wordt gereden. Iedere ruiter doet het anders en dat is het vervelende van dit soort problemen bij manegepaarden. Probeer eens wat en kijk wat het best helpt. Hoe laat je hem normaal gesproken aangallopperen? Als je dat in je achterhoofd houdt kun je bedenken wat je dus niet moet doen om hem de hoek in te rijden.

Nano05

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-07 08:30

Het probleem is dat de meeste manegepaarden in een hoek in galop wordt gezet, dus tussen a en f, tussen k en a, tussen m en c of tussen c en h. Dus dit is op zich geen rare reactie van een manege paard.

Musetta

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-07 12:32

Bedankt voor de reacties al. Ik blijf het proberen, hoewel die manegepony's soms echt vrachtwagens kunnen zijn. Tong uitsteken

maryke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-07 11:27

Het is ook lastig om manegepaarden te laten doen wat je bedoelt. Ieder uur zit er iemand anders op zn rug. Ik zou er maar begrip voor hebben en hem rustig terugnemen en gewoon doordraven.
Succes