Help, in galop meer teugel vragen en keihard voltes rijden??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Jethafa

Help, in galop meer teugel vragen en keihard voltes rijden??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-07 16:22

Hoi, even wat algemene informatie. Ik rijd nu ongeveer een maandje op Ferron, een grote ruin van 5 jaar. Hij is wel goed ingereden en is prima gewend aan alles, maar hij loopt wat achter en vindt vooral de galop nog moeilijk. Zijn stap is stabiel, draf is wel in balans, maar hij wisselt wel in het tempo en zijn galop... Tsja... Het is nog wel een beetje een jong dier.

Nu, de galop gaat op de ene hand moeilijk (rechts), daar bokt hij soms bij het aanspringen, maar ik voel dat hij het moeilijk vindt en we oefenen dat ook veel. Maar eigenlijk zit mijn probleem bij de linkergalop. Hij springt prima aan, maar vraagt na 2 sprongen heel veel teugel, echt met zijn neus richting de grond en trekken aan de teugel. Nu geef ik hem die teugel, want hij galopeerd dan netter en lijkt het fijner te vinden, maar ook omdat ik misschien dacht dat het aan zijn tanden lag. De tandarts komt binnenkort geloof ik, maar tot die tijd, gewoon meer teugel geven?

Daarbij gaat hij dus meteen op een kleine volte... We rijden in een weiland, dus figuren is nog lastig, doen we ook nog niet helemaal zo als het hoort, eerst maar lekker sturen oefenen, maar hij gaat dus echt meteen op een kleine volte en dan met z'n hoofd naar beneden Nors opkijken Nou ja, na een rondje ofzo is hij prima in balans, alleen hij wil dus niet naar buiten en blijft die kleine rondjes draaien. Wie heeft ervaring en een idee wat hem zou kunnen helpen?

Jethafa

Re: Help, in galop meer teugel vragen en keihard voltes rijden??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-07 16:25

Oja, en we zijn dus pas een maandje bezig, dus het is meer een idee hoe we er mee bezig zouden kunnen, het is niet een mega probleem ofzo dat we er helemaal in vast zitten Knipoog

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 16:30

Dat hij meer teugel vraagt, kán zijn om beter in balans te blijven.
Wanneer hij sterker wordt, moet dat over gaan.
Toch raar dat hij dan op de volte duikt, kan dat zijn door je houding?

Jethafa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-07 16:33

wat voor houding zou je denken als hij daardoor op de volte gaat? juist staan of teveel naar achteren zitten. ik probeer zo veel mogelijk te staan (beetje ontlasten, beetje hem de ruimte te geven om goed te galoperen).. is dat goed?

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 19:53

Gewoon rechtop blijven zitten of staan. Aangezien je staat, zou je eens zitten kunnen proberen. Misschien dat je onbewust toch niet recht boven je paard staat.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 20:46

sorry, je probleem verkeerd begrepen Lachen
had nl iets getypt Knipoog

deniece

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-07 16:01

hmm wat raar; dat eerste wat je verteld heeft mijn paardje (die ik nu ook een maandje rijd) ook; na het aangeloperen heel veel teugel vragen. Alleen ipv op de volte te gaan ggaat hij dan KEIHARD doorde bak heen racen en reageert nauweleuks op mijn hulpen als ik hem juist op de volte wil hebben...
Ik zou als ik jou was proberne kleine stukjes te galoperen. Zodat hij niet de tijd heeft steeds op de volte te gaan. Gewoon bij A of C aangeloperen en dan 1 lange zijden proberen tot hij die hele lange zijde door galopeerd, of de voltes groter proberen te maken... succes.

Jethafa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-07 20:52

He bedankt, we hebben helaas alleen een wei waar meneer in wil (bak is nog een beetje eng..) maar ik heb vandaag inderdaad geprobeerd iets rechteruit te rijden en de volte zeg maar groter te maken. We gaan nog niet helemaal langs de rand, maar het gaat beter.

superwoman: heel erg bedankt! Ik heb vandaag iets rechterop gestaan, soms even gezeten, maar wel rechtop, en dat ging beter. Zo lukt het! Allemaal bedankt!

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-07 21:25

Dan weet je dat het door onbalans komt en je paard ook niet sterk (genoeg) is. Recht boven je paard is altijd belangrijk, tevens het rechtuit kijken en niet naar beneden, dan duw je je paard namelijk op de voorhand, dus let daar ook gelijk op.
Sterker maken is ook makkelijker voor je paard aan de longe (omdat de ruiter toch een extra stoorfactor is)
Verder gewoon wat geduld Knipoog

maryke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-07 11:32

jonge paarden zijn idd gewoon wat wiebelig. zoeken nog hun balans en aanleuning. Ik zou ook doorgaan met korte rechte stukken galopperen. Ik zou hem niet te vaak te diep laten zakken. Hierdoor leert hij op zn voorbenen lopen, wat nou net niet de bedoeling is. Longeren zou ook een goede oplossing zijn om de galop sterker te maken.

JKiya

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-07 11:36

Je kan de galop ook verbeteren door niet langere stukken te galoperen maar bijvoorbeeld meer overgangen naar de galop te maken. Mijn merrie is daardoor wel wat sterker geworden en gaat uiteindelijk beter galoperen: maar we oefenen dit pas net.
Ik heb inderdaad ook gehoord dat het beter is om in het begin rechtuit te galoperen omdat het paard dan zo zelf beter zijn balans kan vinden. Op een volte kunnen ze nog wel eens 'om donderen'. Als hij zelf op die volte gaat zou het kunnen dat dat toch nog makkelijker voor hem is dan zelf zijn lichaam te dragen en vooruit te gaan.
Succes ermee! Zelf problemen oplossen kost tijd maar het is heel leuk als je dan met kleine stapjes vooruitgang boekt!