Wel gaan rijden of niet ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Lelle04

Wel gaan rijden of niet ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-07 09:10

hallo,

ik heb een probleempje ik zal eerst vertellen wat er voor die tijd allemaal is gebeurd zodat je het een beetje snapt.
Mijn paardje is mishandeld geweest voor dat ik haar kocht en heb dit pas na de koop van mijn paardje gehoord.( ze heeft anderhalf jaar binnen 4 muren geleefd totaal geen buiten lucht of zicht en niemand die haar aandacht gaf en ze was behoorlijk vermagerd)
De eerste 1 maand was er niks aan de hand en gedraagde ze zich nog redelijk normaal.
Maar toen begonnen de problemen pas ze heeft me gebeten en ook een vriendin van mij ze was totaal onhandelbaar op stal (ook het rijden werd steeds moeilijker met haar)
Na 4 maanden wist ik het niet meer en heb ik haar te koop gezet maar zonder resultaat ( bij elk persoon die kwam kijken en rijden was ze oer vervelend en gingen ze weer weg met het antwoord dit paardje is te sterk en te heftig voor mij.)
Na een tijdje door modderen heb ik besloten dat ik niet meer zou gaan rijden en alleen nog met haar gedrag bezig zou gaan ( want dit moest veranderen) Zo ben ik ook over gegaan naar een andere stal
en nu eindelijk heb ik haar vertrouwen zo goed als gewonnen ze is lief geworden bijt niet meer enz.

Maar nu mijn probleem ik wil weer gaan rijden maar na 3 maanden ´stil´ staan zou ik niet weten hoe ik het beste kan beginnen oja ze wordt wel gelongeerd en gaat in de stapmolen.

Somebitch

Re: Wel gaan rijden of niet ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 09:12

Gewoon vantevoren longeren en dan erop stappen en wat stappen en mischien een klein drafje Lachen
Doet ze dat goed zou ik haar goed belonen en stoppen.. Vooral niet verder gaan als het goed gaat Lachen

Bouw het zo rustig op Lachen

Lelle04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-07 09:16

Somebitch schreef:
Gewoon vantevoren longeren en dan erop stappen en wat stappen en mischien een klein drafje Lachen
Doet ze dat goed zou ik haar goed belonen en stoppen.. Vooral niet verder gaan als het goed gaat Lachen

Bouw het zo rustig op Lachen

In wat voor een vorm zou ik moeten belonen want ik geef namelijk geen snoepjes ze krijgt alleen een x een appel of wat brood als ze weer op stal is en de hele tijd braaf is geweest

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 09:17

Gewoon een klopje op haar hals en tegen haar zeggen dat ze het goed gedaan heeft is al genoeg Lachen Dus als je aan het uitstappen bent doe je dat Lachen

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 09:18

Niet kloppen, aaien. Jij vind het toch ook niet fijn als je een klap krijgt als liefkozing? En zo voelt het paard het nou ook...

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 09:44

Een zacht klopje maakt niks uit hoor Bloos

Blue_Eyes
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 10:31

Kalm aan. Even weer zadeltje erop, laten wennen, longeren met zadeltje evt, en even erop zitten. Alleen stappen, gaat goed, okee, stoppen. Belonen, aaien, knuffelen! De volgende keer kun je dan evt een beetje draven. Zo bouw je het weer op.

Succes! Enne... respect dat je door hebt gezet!

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 10:33

niet met snoepjes aan de gang gaan, belonen met stem en door kloppen of aaien,
begin heel rustig aan zoals boven beschreven, eerst wat stappen, en dan uitgebreid belonen en zo uitbouwen elke dag ietsje meer, ik zou beginnen met 3 dagen id week en dan 4 en dan 5 , gun haar in het begin veel rust om erover na te denken

Lelle04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-07 07:25

bedankt Bloos
Ik ga vandaag er mee beginnen zat zelf te denken ong 15 min longeren met zadel enz en ong 5 tot 10 min er op gaan zitten zonder haar verder werk te laten verrichten (gewoon uitstappen met lange teugel.)

marjolein87

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-07 13:17

hallo

ik zou haar eerst gaan longeren dan rustig het zadel erop leggen en verder longeren. (stap, draf)
dan zou ik als dit goed gaat haar heel goed belonenen. de keer daarop zou ik weer beginnen met longeren en dan er zelf even kort op gaan. en zo zou ik het opbouwen. en heel veel belonen

groetjes marjolein

Lelle04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-07 09:56

Nou kijk ik longeer haar al dus dat is iets waar ik niks meer aan hoef te doen,
Ik heb gisteren ook nog gelongeerd en er even op gezeten maar mijn paardje had er zo veel zin in dat ik heb besloten om vandaag ook even te longeren en dan wat draf mee te pakken aan de longeer lijn terwijl ik er op zit.
Ik ga gewoon naar mijn paardje kijken hoe ze zich er bij voelt en het daar op af pas.

rmej

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-07 20:50

Ik zou inderdaad het rustig opbouwen.
Elke keer stoppen op het hoogtepunt.
Rondje stap linksom, rondje stap rechtsom.
Is ze braaf? Uitgebreid belonen en stoppen voor die dag.
Volgende dag hetzelfde en een beetje uitbreiden als je het gevoel hebt dat ze het aankan.
Gewoon stapje voor stapje opbouwen, en vergeet vooral niet lekker tijd met haar door te brengen zonder iets van haar te vragen!
Gewoon knuffelen enzo, zodat ze zich fijn voelt als jij bij dr bent.

Goed dat je hebt doorgezet en veeel succes!

Caris

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-07 13:27

En hoe is het gegaan? Was ze nog erg enthousiast?
Goed dat je doorzet!

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-07 14:03

ben het eens met crossmonster, dit is een hele grote stap voor haar, maar ik vind het knap van je dat je doorzet hoor!!! En belonen kun je ook door te praten, wijs gezegde : praat tegen je paard alsof het een klein kind is, en hij zal je begrijpen Knipoog

Jethafa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-07 14:52

En stoppen is voor haar een hele grote beloning. Dus als het goed gaat, prima, losse teugel, lekker klaar! En lage stem is altijd negatief, hoge stem (rustig) is positief. Maar dat weet je vast!!

Succes hoor, respect dat je het zo aandurft!

micelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-07 19:29

rustig aan doen, ga idd eerst met zadel en cap!!! een rondje door de bak stappen, beloon als ze braaf is met een zachte aai over haar hals. gaat dit goed dan probeer je eens een rondje te draven en weet je het helemaal niet meer zoek een goede instrukteur. die kan je echt wel een duwtje in de goede richting sturen. leg eerst wel even de achtergrond uit dan kan ze daar de les op aan passen!

Lelle04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-07 23:29

tot vorige week ging het goed maar tijdens de gallop pakte mijn lieverd haar bit vast en was niet meer te houden en nu doet ze dit elke x als ze iets niet wil of niet leuk vinden en ik ben gewoon bang dat ze te ver gaat en ik haar niet zal kunnen stoppen en er af val en er iets met haar zal gebeuren ...
Ik zie het even niet meer zitten.
Oja ik heb ook een bijrijder gevonden voor mijn paardje en daar is ze gewoon normaal bij ze weet gewoon dat ik bang ben..

avaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 23:44

Fijn dat je een bijrijder hebt, waarbij het goed gaat. Zo kan het bij jou dus ook gaan!
Je zult echt een band moeten opbouwen met haar.
Maak heel kleine stapjes. Desnoods stap je wekenlang alleen maar met haar als dit wel goed gaat. Anders longeer je alleen maar. Ik heb ook zo iets gehad met mijn paard en ik heb doorgezet en ik heb er een superpaard aan over gehouden, waarmee ik een superband heb, beter dan dat ik een kant en klaar paardje gehad zou hebben. Ik ben maandenlang elke avond huilend thuis gekomen en tig privélessen genomen, handelaar al laten komen etc. Maar ik wilde niet dat het een handelspaardje zou worden. Ik reed met kniebeschermers omdat hij zich gewoon tegen de bakrand liet aanvallen en nog meer van die geintjes, het was echt gevaarlijk. Maar op een dag ging de knop om, ik zou als het moest alleen maar stappen en longeren (stappen was al een uitdaging) en alhoewel ups en downs is het helemaal goed gekomen. Nu ken ik jouw paardje natuurlijk niet, maar paarden met een dergelijk verleden moet je vaak echt voor je winnen.
Het is nu wat laat voor mijn hele verhaal, maar je mag me altijd pm-en

previr

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-07 08:35

hey nog steeds t probleem met bit vastpakken
misschien een optie om te longeren met bijzet, het makkelijkste is in een longeercircel of iets afzetten, mocht ze dat ook t bit vastpakken vecht ze tegen zich zelf en dat gaat ze niet leuk vinden en komt er zeker een einde aan, gewoon een paard keer doen, en bijhouden.
als ze moeten vechten tegen zich zelf leren ze t snelst
succes

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-07 13:13

Lelle04 schreef:
tot vorige week ging het goed maar tijdens de gallop pakte mijn lieverd haar bit vast en was niet meer te houden en nu doet ze dit elke x als ze iets niet wil of niet leuk vinden en ik ben gewoon bang dat ze te ver gaat en ik haar niet zal kunnen stoppen en er af val en er iets met haar zal gebeuren ...
Ik zie het even niet meer zitten.
Oja ik heb ook een bijrijder gevonden voor mijn paardje en daar is ze gewoon normaal bij ze weet gewoon dat ik bang ben..

Mijn paardje deed dit dus ook.
Maar omdat ik zelf bang werd en dus onbewust gespannen ging zitten deed hij het weer.
Ik heb een goede lesgeefster gevonden die mij vertrouwen terug heeft gekregen in Zembla. De 1e keer dat ik les had! Nu is hij er al 3weken niet meer vandoor gegaan of zijn bit vastgepakt.

Blijf zelf goed rechtopzitten, ookal versnelt hij in galop geef hem van voor ruimte ga hem niet in zijn mond zitten geef hem vertrouwen en vertrouw het paard! Probeer zo rustig mogelijk te blijven en tegen jezelf zeggen dat er niks gebeurt..

Die tips van het longeren werkte bij mijn paard trouwens niet omdat hij het alleen ohz deed en niet met longeren maar mischien is dit bij jou anders. Ja veel succes!

ChOtte__x

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-07 14:13

Gewoon net als bij een jonge paard!:) met alle rust en tijd opnieuw beginnen

dizziness

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-07 14:29

Misschien is het slim om te beginnen met grondwerk. Wijken voor druk, achterna laten lopen.. Zo zal je zien dat ze je écht gaat vertrouwen en respect voor je krijgt. Gaat dit goed, klim er dan inderdaad na het longeren eens op. Rustig aan de longe stappen & als dat goed gaat ook los..
Heel rustig met heel veel geduld zal het beste werken Ja

*ik denk btw dat het vervelende gedrag in haar bedoeling als verdediging was.

Lelle04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-07 15:38

Nou is mijn bijrijder voor het eerst alleen er na toe geweest en heb gevraagd aan mijn mede pensiongenoten hoe het ging.
Er schijnt veel verzet van mijn paards kant geweest te zijn ( niet willen lopen voor haar) doormiddel van bokken achteruit lopen en stil te gaan staan nu ben ik dus van mening dat ik haar nog niet geheel alleen kan laten met mijn paard omdat mijn paard haar dus niet echt nog vertrouwt ( vraag me niet waarom ik dit weet want ik ken mijn paardje en dit doet ze alleen uit pure verzet tegen die persoon en niet verzet tegen het werken). Maar ook mijn bijrijder is eerlijk geweest en heeft ook daadwerkelijk gezegd dat het niet echt lekker ging.En ik wil niet weer bij voor af aan beginnen dus blijf ik er maar nog een poosje bij en probeer dat steeds meer af te bouwen door dan niet aan de bakrand te gaan staan..
Nu ga ik zelf vanavond weer rijden en ga er voor de volle 100% voor dus ik pak de gallop ook maar mee en zie wel waar ik eindig '' of op het paard of op de grond Knipoog ''
Laat vanavond wel even weten hoe het ging

Het jullie reactie`s zijn goed en zeer opbouwend maar ik longeer mijn paard sowieso al voor dat ik er op ga en heb al een lange tijd veel grondwerk met haar gedaan o.a. wijken voor druk enz dus daar zal het zeker niet aan kunnen liggen want dit pakt ze normaal en goed op

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 15:43

Als ze het bit vast gaat pakken, probeer eens te rijden op een halster?

Lelle04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-07 16:05

ik ben gisteren wezen rijden en heb de gallop ook even mee gepakt ging op zich wel goed maar moet wel zeggen dat ik maar elke x kleine stukjes heb gedaan en heb ook geprobeert mijn paard aan de teugel te rijden maar dat ging in het begin niet echt maar na die tijd wel dus ook zijn er wat kleine dingetjes mis gegaan maar als ik na het positieve kijk is het best goed gegaan Haha!